Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Netbios

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-14 20:02

Jag har min dator i ett studentnätverk fullt med gråa burkar med windows. jag försöker komma åt dom via nätverket. När jag försöker komma åt en dator så får jag ett väldigt fint meddelande: "Originalfilen kunde inte öppnas efter som den inte hittas". Har ingen aning hur jag ska fixa det.. ?
Någon som vet något om det här?

jag kör panther förstås..

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-14 21:05

Jag tror att du måste vara med (inte måste, men jag tror du kan undvika ditt problem genom följande) i samma "Workgroup" som dem. Är du det?
Annars ställer du in det i /Applications/Utilities > Directory Access > SMB > Configure .

#Ändrade lite

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-04-14 23:26

jag ändrade min workgroup till samma.. omstartade och så testade jag igen. Och då var det samma sak. Tycker det är lite dåligt stöd för samba i panther, ibland funkar det men då är det ofta slött och badbollsaktigt..

• Medlem
  • International user
  • 2004-04-15 08:35

tråkigt... smb är lite buggit fortfarande och har själv råkat ut för det som du pratar om. Men vi kan ju glädjas med att det åtminstonde blir bättre.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-15 10:02

De rapporter som finns (som jag hittat och läst) säger att om det inte finns en »riktig« winsserver på nätverket utan bara en dynamisk, så fungerar det bäst om macen (Samba) får agera dynamisk wins. Dvs starta macen först och sedan windowsburkarna.

Med en hårdkonfigurerad wins och en hård domän så har jag aldrig råkat ut för nämnda problem. (Däremot var SMB-stödet uselt överhuvud taget i 10.3 - 10.3.2.)

1
Bevaka tråden