Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPSS

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2002-12-17 17:13

Nu har äntligen programmet kommit ut.
Läs mer här: SPSS

Folk jublar här på sjukhuset i Umeå! Det tog verkligen hundra år... men det kom.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-17 17:59

Synd bara att prislappen är så tråkig...

Finns det förresten några alternativa program för Macen sedan gamla underbara Statview lades ned?

Vet ni att SPSS betyder "Statistical package for social sciences". Detta lär förnekas av SPSS-representaterna numer eftersom man siktar hårt på biostatistik som nisch.
Därav att 2x2-tabeller (exponering mot utfall) vänds spegelvänt; VARNING för detta om man är van med den vanliga tabelluppställningen.

Kör själv statview i OS 9 (SW försvinner fr årsskiftet dock), version 5 är ett kompetent program, (samt Wintel-program). SW ersätts av JMP, kostar 195 dollar om man har en SW-licens.

[ 17 December 2002, 18:04: Meddelandet ändrat av: Stefan Johansson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-12-19 21:35

JMP är ett utmärkt program som tyvärr inte helt kan ersätta StatView. Säkerligen gäller det också SPSS också. Beroende på vilka data man har, kan man behöva man olika program. Inget av StatView, JMP eller SPSS fixar allt, långtifrån. Själv upptäckte jag i Tisdags att jag blir tvungen att installera OS 9 igen för då kan jag köra StatView som har tester jag behöver använda.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2002-12-20 16:44

Någon som har tips på C-uppsatsämne? Gärna ngt med mkt regressionsanalys.

mvh MacJake

1
Bevaka tråden