Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivrutiner till diverse USB-tillbehör....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 11:40

Då Maccen sedan många år saknat inbyggd serieport för anslutning till externa modem, Handdatorer, GSM-telefoner, GPS:er m.m., har detta löst sig med hjälp av USB -> RS232 adapters bl.a. från Keyspan, Belkin m.fl. Lösningar som fungerat klanderfritt (?!) om de kommit från större leverantörer.

Men,

Allt fler produkter för USB-anslutning kommer ut på marknaden, dock utan att de angetts att de stödjs av Mac och särskilt av MacOSX 10.3. Således inga drivrutiner från respektive leverantör.

Efter idogt letande och efterforskande har jag funnit att dessa USB-tillbehör ofta använder sig av USB-chip från framförallt 2 leverantörer:

Prolific ..och deras chip "PL-2303"

...samt...

FTDIChip ...och deras chip "FT8U232AM, FT8U245AM, FT232BM eller FT245BM"

Exempelvis så innehåller den USB-GPS (art.nr: 32-7384) som säljs av ClasOhlson chippet från Prolific...

Så,

Har du en enhet som bygger på någon av dessa chip, så finner du drivrutinerna som bilagor här...

-Torkel

Senast redigerat 2004-08-30 10:01

Menar du att det finns andra, billigare alternativ till Keyspan, som man kan använda med dessa drivrutiner? Vilka, och hur billiga?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-04-18 20:58

Den som selges på Clas Ohlson fungerer klanderfritt under Panther 10.3.3, i af for meg. Bare å installere drivrutinene som finnes i første innlegget.

• Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-29 10:58

Profilic verkar ha plockat bort drivrutinerna från sin hemsida - varför då? De funkar ju alldeles utmärkt!!

Är det Bill Gates som varit framme här också...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 19:49

Ah!!!

Och jag som fick köpa en Keyspan tillslut för att inte min CO adapter (tydligen baserad på PL2303G) inte hade drivrutin i X. Så nu har jag två...

Tackar!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-15 20:54

Funkar inte!

Nej, det funkar inte för mig att synka min Palm Vx med PL2303-drivaren. Jag har alltså den usb-seriella adapter som C.O. säljer för 270kr eller vad det är.

Idéer?

Jag länkar in en annan tråd med mina erfarenheter med en USB-seriell adapter:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48053

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 22:21

Johan,

Dustin/ATEN-adaptern bygger på Prolific-chippet "PL-2303", å därmed även deras drivrutiner (...vilka ju ligger på ATEN's webbplats som du nämnde i tråden..)

-Torkel

• Medlem
  • 2005-07-14 10:23
Ursprungligen av Torkel:

Exempelvis så innehåller den USB-GPS (art.nr: 32-7384) som säljs av ClasOhlson chippet från Prolific...

Den verkar inte finnas längre på CO - eller ?

1
Bevaka tråden