Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut: Hårddisk-krasch - hjälp!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-15 15:07

Den viktigaste partitionen på en disk har pajat. Jag har försökt reparera med DiskWarrior (3.0.1) men får följande meddelande:

"DiskWarrior has successfully built a new directory for the disk named "Unknown Disk." The new directory cannot replace the original directory due to a Mac OS services failure."

Någon som har något tips hur jag ska lösa detta? Problemet är akut.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-15 17:53

Jag gav upp, accepterade förlusten och formatterade om partitionen, Så mycket för förtroendet för det journalförande filsystemet. Tur att det mesta av vikt fanns i backupen.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-23 18:00

Det var mest största sannolikhet hårdvarufel på disken, ifall nån bryr sig.

• Medlem
  • 2004-04-23 18:23

Jag kan bara säga: Stackare!

Man tror alltid att sin egen HD skall hålla i evighet.

• Medlem
  • 2004-04-23 20:11

Jag litar inte heller riktigt på det journalförande systemet. Sköter det heller själv.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-24 01:30

Nu var det inte så jättestor katastrof som tur var. Dels var det inte min disk ( ) och dels så fanns det mesta av vikt att läsa tillbaka från backupen.

Det som är störigt är att vi var tvungna att köpa en ny disk i en närliggande butik för att komma igång snabbt (eftersom det var en burk på jobbet). Apples skickar oss en ny disk så småning om (den har inte kommit efter en vecka), men det hade ju känts bättre om de hade kunnat ge oss ersättning för en disk vi köper istället. Nu kostade det oss extra pengar, trots att hårddisken täcks av garantin. Dessutom får vi en disk över, som vi egentligen inte har någon nytta av.

• Oregistrerad
  • 2004-04-24 01:38

journalförande filsystemet funkar men det är inte helt säkert; vad är egentligen helt säkert?
tror nog att disken höll sig så länge som den gjorde pga det journalförande filsystemet,
men visst, man blir invaggad i en falsk säkerhet pga att disken inte kollas varje gång man startar upp.

• Medlem
  • 2004-04-24 09:05

Finns det inte något program som beräknar hur länge till en hårddisk förväntas hålla? Är det möjligtvis techtool pro?

Ursprungligen av hugin:

Den viktigaste partitionen på en disk har pajat. Jag har försökt reparera med DiskWarrior (3.0.1) men får följande meddelande:

"DiskWarrior has successfully built a new directory for the disk named "Unknown Disk." The new directory cannot replace the original directory due to a Mac OS services failure."

Någon som har något tips hur jag ska lösa detta? Problemet är akut.

nu är det iofs lite sent påtänkt men kan ju vara bra att veta till nästa gång.
Det där felet med "services failure" får jag alltid om jag inte bootar från diskwarrior CDn.

Nu kanske du startade från CDn o fick det problemet iaf...

Men nu vet du hur det brukar vara för mig iaf.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-04-26 17:51
Ursprungligen av D Damlin:

nu är det iofs lite sent påtänkt men kan ju vara bra att veta till nästa gång.
Det där felet med "services failure" får jag alltid om jag inte bootar från diskwarrior CDn.

Nu kanske du startade från CDn o fick det problemet iaf...

Men nu vet du hur det brukar vara för mig iaf.

Jag bootade från CDn. Men tack ändå.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 11:36

På alla nyare IDE diskar som stöder SMART kan du se med Disk Utility om disken håller på att gå sönder. I Disk Utility välj disken du vill kolla (inte partitionen) och titta längst ner på fönstret.

Disk Description : IC35L080AVVA07-0 Total Capacity : 76,7 GB (82 348 277 760 Bytes)
Connection Bus : ATA Write Status : Read/Write
Connection Type : Internal S.M.A.R.T. status : Verified
Connection ID : Device 0

//Rob

1
Bevaka tråden