På jobbet håller jag ensam i en 9550-server med OS 9.2 som funkar lika bra som en Volvo PV (ni vet, den bara går och går och går...). Servern har låg trafik - används för div filöverföringar, back-up och litet web och rullar snällt 99.9% av tiden. Men den gången det blivit ngt fel (1-2ggr/år?) är det ju givetvis när jag varit på resa eller semester eller suttit fast i möte...
Det finns ju admin-prog som kan övervaka om en server är nere, och även skicka mail till definierade adresser. Jag hade tänkt utnytttja ett sånt för att skicka ett mail/SMS till min mobil när servern är nere. Men just som jag satt igång med detta projekt har jag noterat att Telia sedan ett tag lagt ner sin "mail-till-SMS-tjänst", och istället erbjuder tjänsten via webben genom att man loggar in på Telias hemsidor, etc. Den "gamla" typen av tjänst kan jag inte se att (svenska!) operatörer levererar när jag letar runt på nätet.
Vet ngn om det finns en operatör nånstans som har kvar "mail-till-SMS" och som jag kan använda här i Sverige? Eller känner ngn till ett program/script/hack som klarar av att automatiskt polla en server och skicka ett meddelande via en "web-SMS-gate"? (Eftersom mitt behov av meddelanden är så litet känns det onödigt att skaffa ett av de större abonnemangen som jag tror inkluderar mer avancerade mail/SMS-funktioner?)
Borde väl finnas en marknad för detta???