Fixade mitt batteriproblem i går kväll!!!
För ett par dagar sedan slutade ett av mina två Pismo-batterier att gå ladda. Det stod och blinkade med en av fyra dioder - och gick inte att få att ladda upp mer än så. Datorn signalerade laddning och bilden av batteriet blev "fulladdad" - men bara en enda diod blinkade. Batteritiden var ca 5 minuter med "fulladdat" batteri (ca 1h dagen innan). Min slutsats var att batteriet inte tog emot laddning eftersom någon "intelligent" krets inuti sade stopp - och det verkade som om datorn slutade ladda när den trodde batteriet var fullt.
Testade ladda ur batteriet, testade "25-sekunders reset" och diverse annat utan resultat. Batteriet verkade dött. Förberedde mig på att köpa ett nytt.
Tänkte då på att batteriet kanske inte laddades ur helt eftersom datorn förmodligen gick ned i vila alldeles för tidigt. Alltså borde man testa ladda ur det *helt*.
Provocerade därför fram en hård hängning av datorn efter det att jag fått meddelandet att endast 10 sekunders batteritid återstod. Datorn hängde sig alltså och jag väntade tålmodigt de tio sekunderna, och sedan lite längre... och längre... och längre... Inte förrän efter en timme slog datorn av - trots att skärmen stod och lyste med full styrka!
Alltså var det betydligt mer kräm i batteriet än vad både datorn trodde och vad batteridioden signalerade...
När datorn till slut "dog" lät jag den stå över natten - startade laddning *och nu funkade allt*!!!
Batteriet har numera ca 1.5 h batteritid, dvs betydligt mer än innan strulet. Detta med ett asgammalt batteri - som används nästan varje dag i *många* år.
Slutsats: Förmodligen går det rädda många batterier som anses slut.
De tips man läser om, dvs "att ladda ur batteriet" verkar funka *om* man tömmer det helt (dvs mer än vad datorn normalt gör). Antingen genom att, som jag, se till att datorn hänger sig före den kan gå ned i vila - eller, förmodligen, göra som det är brukligt med videokamerabatterier - att ansluta en liten lampa till batteripolerna och låta den lysa tills den slocknar.
Testa - och lycka till!!