Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bläckstråleskrivare och originalpatroner

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-04-20 15:12

Jag köper emellanåt tredjepartspatroner till min Epson Stylus Photo 810.

Epson hävdar givetvis att detta inte är bra, därför att tredjepartspatronerna kletar igen skrivhuvudet (något som emellanåt händer med min skrivare, men även med polares skrivare som bara använder Epson-patroner). Epson hävdar att detta beror på att Epsons skrivare använder sig av en unik teknink med kallt bläck.

Enligt bla. InkClub är detta en myt. Någon som kommit längre i efterforskningarna av denna PR-tennis? Man vill ju inte köpa dyrt i onödan...

Ursprungligen av Filiford:

Jag köper emellanåt tredjepartspatroner till min Epson Stylus Photo 810.

Epson hävdar givetvis att detta inte är bra, därför att tredjepartspatronerna kletar igen skrivhuvudet (något som emellanåt händer med min skrivare, men även med polares skrivare som bara använder Epson-patroner). Epson hävdar att detta beror på att Epsons skrivare använder sig av en unik teknink med kallt bläck.

Enligt bla. InkClub är detta en myt. Någon som kommit längre i efterforskningarna av denna PR-tennis? Man vill ju inte köpa dyrt i onödan...

Min erfarenhet är att originalbläckpatronerna ger en betydligt jämnare kvalitet på utskrifterna. Men piratpatronerna funkar ju oftast hyfsat så man får väl avväga vad man prioriterar.

Vad InkClub säger ska man nog ta med en nypa salt...............

TIll att börja med så luktar InkClubs så kallade bläck s.k.t. Lukten påminner om gamla inpyrda öststatsböcker. Min erfarenhet är att InkClubs bläck oftare sätter igen patronerna än orginalbläck, vilket också bevisas av att InkClub säljer rengörningspatroner för att städa upp s.k.t:n som dom har ställt till med från början.

Däremot så finns det "kvalitetsbläck" att köpa från andra tillverkare än Epson, exempelvis Pelican. Om dom nu är lika bra som orginal vet jag inte.

Nuförtiden så är jag noga med att kolla upp bläckpriserna innan jag köper en skrivare. Min erfarenhet är att Canon har "billigt" orginalbläck, det brukar skilja ett par tior i merpris mot pirat.

Clas Ohlsson har jag köpt hos och det funkar. Tre år gamla fotoutskrifter ser fortfarande helt ok ut. Något försök med att lägga ett foto i solen några veckor har jag dock inte testat. Tror det mycket handlar om att patronen inte är för gammal eller har förvarats felaktigt.

1
Bevaka tråden