Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning över Internet urlångsamt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På jobbet har vi en OSX Server 10.1.5 som funkar utmärkt. Anslutningen till Internet är 2MBit synkront. Hemma har jag 0,5 MBit ADSL. Att arbeta mot servern med afp är nära nog omöjligt. Kör jag ftp går överföringarna mer än bubbelt så fort. Att öppna fönster tar en evighet och att visa info är ett skämt. Naturligtvis är brandväggen öppen för trafik på den aktuella porten.

Är afp så här långsamt eller går det att göra något?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-22 09:05

AppleTalk , eller äppeltjatter som det ibland kallas, är lite väl resurskrävande jämfört med TCP/IP. Därav den sämre prestandan. Men jag vill minnas att man kan också köra AFP (Appel FIling Protocol) över IP för att få bättre prestanda. Fast å andra sidan inser jag precis att det är just det som du gör, då ingen ISP mig veterligen tillhandahåller AppleTalk-tjänster. Så då är vi tillbaka på ruta ett.
Sedan är det kanske din ADSL-pipa som är boven. Är den verkligen 0,5Mbps symetriskt? Jag tror nämligen att du har bra mycket mindre ut från din bostad. Själv har jag 2,5/768 hemma som jag kör från jobbet ibland. Det går ju inte sådär jättesnabbt trots det. Tänk också på att många GUI är rätt resurskrävande när det gäller bandbredd.

Jo visst går det över TCP/IP. Förbindelsen hemma är 500 ner och 128 upp. Men skall det verkligen ta över 20 minuter att få upp ett infofönster av en mapp som innhehåller ca 15 filer? När jag hade ISDN gick det snabbare!

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 09:26

Tja - skall inte all trafik översättas från appletalk till tcp och tillbaka...
Fast 20min - kör du datorn på fotogen...

Får du upp något om mycket missade paket och grejor i netinfo?
[Kan ju oxå hända att isp:n ligger och virusscannar allt på den porten???]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 09:37

Pinsamt nog så fungerar AFP riktigt djävla uselt över långsamma linor. Vet inte vad mer man kan säga än det. Har själv liknande problem när jag sitter på slö uppkoppling.

Tyvärr.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 13:26

Men tjugo minuter låter lite väl mycket...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 13:48
Ursprungligen av HL:

Men tjugo minuter låter lite väl mycket...

Får man timeout på det mesta så är det nog inte orimligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 19:29

På jobbet har vi en 2 Mbit lina och hemma har jag 10 Mbit. Koppla sig mot AFP/OSX10.3 Servern på jobbet funkar utmärkt faktiskt. Dock var det skakigt i höstas (då hade vår ISP problem och vi körde 10.2 Server också). Nu går det dock bra.

1
Bevaka tråden