Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En webbfråga

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon form av plugin eller sätt för ett pdf-dokument att laddas in i framen "BODYAREA" på någon av alla webbläsare på OSX - gick ju utmärkt på OS9 men inte nu... jo på jobbets PC ( Internet Explorer ) så laddar den in rätt. Webbsidan har 5 frames varav endast en heter BODYAREA.

<a href="dokument.pdf" target="BODYAREA">target styr i vilken frame länken hamnar, ska funka även med pdf</a>

Tyvär Johan så funkar inte min variant för just PDF, endast vanliga HTML-dokument, då hamnar hamnar dom rätt. Se nedan, den första funkar inte medans den nedersta fungerar utmärkt.

<option value="03.pdf" target="BODYAREA">Stadgar - kompletering</option>
<option value="22.html" target="BODYAREA">Trappstädning</option>

Är sidor som jag gör för vår HSB-förening, det borde fungera... synd att jag inte längre kör OS9

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 12:18
Ursprungligen av [email protected]:

Tyvär Johan så funkar inte min variant för just PDF, endast vanliga HTML-dokument, då hamnar hamnar dom rätt. Se nedan, den första funkar inte medans den nedersta fungerar utmärkt.

<option value="03.pdf" target="BODYAREA">Stadgar - kompletering</option>
<option value="22.html" target="BODYAREA">Trappstädning</option>

Är sidor som jag gör för vår HSB-förening, det borde fungera... synd att jag inte längre kör OS9

Jag har aldrig sett attributet "target" användas för ett option-element tidigare, och det verkar inte heller finnas med i W3C-specarna. Så det kan ju vara därför det inte fungerar i en nyare webbläsare. Om du verkligen måste presentera länkarna i en select-lista får du nog använda lite JavaScript, alternativt ha ett serverside-script som tar hand om formulärdatat och presenterar rätt frameset åt dig.

Knåpade ihop ett superenkelt exempel som kanske kan leda dig på rätt väg.

~peter

Senast redigerat 2004-04-22 13:05

åh det som fan, kan det vara så att PDF pluginet, i till tex safari, helt enkelt inte "stödjer" att man visar det i en frame? dvs att den bara kan renderar PDF över hela fönstret?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-04-22 14:50

Adobe har väl ingen plugg för Safari som ger presentation i browsern. Du måste väl plocka hem PDF Browser Plugin för att få det att fungera.

Mao så får man ett meddelande på en nyinstallerad OS X att PDF:er visas externt pga någon begränsning.

Tack PeterJ - ska testa detta och se om jag kan ha kvar en skrollningsbar lista (dom vill ha det i vår förenings HSB-styrelse - håller med dom - får alergichock av popuplistor). Är bara ca: 30 sidor med 30 länkar som isåfall ska ändras - men innan dess så ska jag försöka hitta en webbsida med Safari där en PDF laddas in - kan då kolla ditt exempel... nu är jag på jobbet och då är det som det är - PC som funkar med value/options/frames/.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 19:11

Tack PeterJ - ska testa detta och se om jag kan ha kvar en skrollningsbar lista (dom vill ha det i vår förenings HSB-styrelse - håller med dom - får alergichock av popuplistor). Är bara ca: 30 sidor med 30 länkar som isåfall ska ändras - men innan dess så ska jag försöka hitta en webbsida med Safari där en PDF laddas in - kan då kolla ditt exempel... nu är jag på jobbet och då är det som det är - PC som funkar med value/options/frames/.

Precis som frazze skrev så behövs en extern plug-in för att kunna visa PDF:er internt i Safari. Jag har provat den plug-in som länkades ovan och då fungerar allt fint, åtminstone i min Safari 1.2.1.

~peter

Ska kolla efter den på Versiontracker - länken går till Microsoft och det kan knappast stämma

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 21:00

Ska kolla efter den på Versiontracker - länken går till Microsoft och det kan knappast stämma

Länken ska vara http://www.schubert-it.com/pluginpdf/ och inget annat.

1
Bevaka tråden