Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac el. PC?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-22 12:06

Har en liten undran som jag skulle behöva lite hjälp med....

Jag har:
- Powermac G4 450mhz, 512mb RAM (snart 768mb), 120gb hd, OS X Panther
- PC 2.53ghz, 512mb ddr RAM, 120gb hd, Windows XP

Vilken är den bästa att satsa på när det gäller inspelning?

Jag ska köpa M-Audio Audiophile 2496 och M-Audio Keystation 49e...

Är det någon som har erfarenhet ifrån att jobba med båda systemen vid inspelning? Isåfall, vilken är mest stabil?

Självklart är PC'n bra mycket snabbare än Maccen eftersom den är nyare men är den bättre vid ljudproduktion?

(Även fast detta är ett Mac-forum, så tror jag att folk kan vara objektiva!)

Powermac G4 450mhz låter lite klent.
Risken är väll att CPUn inte räcker till vid lite tyngre projekt. (Det är i alla fall ett stort problem då man kör Pro Tools på lite svagare burkar)
Jag skulle ha använt Windows burken eller köpt en ny Mac.

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 12:32

Apples Core Audio är väl iofs käckt med tanke på latency, men 450 låter klent...
Fast jag är ingen ljudapa så jag skall väl vara tyst

Snabbast vinner i sådana sammanhang.

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 14:19

Den ska iofs inte användas vid tyngre produktioner.

Mest för mig själv, hemma. Lite gitarrer, synthar, trummor och sång.

Ok, om inte 450mhz duger till sånt...vad behövs då?
En 867mhz DP? Eller ännu värre???

Jag vet inte riktigt, men hur står sig en G4-processor mot en Pentium 4-processor?
Är dom jämnlika, eller inte? Har aldrig riktigt förstått det...

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 14:28

Rent prestandamässigt tror jag din Mac skulle klara sig fint med det du vill göra. Det som brukar dra ner prestanda är antal samtida spår och antal effekter.

Det ljudkort du skall köpa har dock inte helt perfekta drivisar för OS X, många har rapporterat knaster och dylika oljud som kan uppträda. Om PC sidan är förskonade från dessa oljud vet jag inte.

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 15:10
Ursprungligen av King Good:

Den ska iofs inte användas vid tyngre produktioner.
Mest för mig själv, hemma. Lite gitarrer, synthar, trummor och sång.
Ok, om inte 450mhz duger till sånt...vad behövs då?
En 867mhz DP? Eller ännu värre???

Typ Garageband något då? En 450 G4 uppfyller ju specarna för det - men antalet spår och instrument kan vara avgörande...

Citat:

Jag vet inte riktigt, men hur står sig en G4-processor mot en Pentium 4-processor?
Är dom jämnlika, eller inte? Har aldrig riktigt förstått det...

Säg ggr 1,5-1,8 något på G4ans hast för att likna P3 och 2,5-3 för P4 (dvs. P4-1,2GHz) - men det hänger ju på så mycket mer...
Sen har jag ju inte speciellt blykoll på alla pezeprocessorer direkt

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 15:24

det jag undrar....är det värt att investera i mer minne och snabbare hårddisk till maccen?
Har 512mb idag, men funderar att uppgradera till antingen 768 eller 1024mb.

Det borde väl göra en rätt stor skillnad på hur många spår jag kan använda samtidigt!

Om jag skaffar mig en hårddisk med 8mb cache, borde också hjälpa.

Eller?

Ursprungligen av King Good:

det jag undrar....är det värt att investera i mer minne och snabbare hårddisk till maccen?
Har 512mb idag, men funderar att uppgradera till antingen 768 eller 1024mb.

Det borde väl göra en rätt stor skillnad på hur många spår jag kan använda samtidigt!

Om jag skaffar mig en hårddisk med 8mb cache, borde också hjälpa.

Eller?

Mer minne och snabbare hårddisk är aldrig fel , bättre "effekt" för pengarna än processoruppgradering vid musikproduktion på dator får du nog om du köper ett DSP kort typ Universal Audios project pack med pluggar (4.900:-) eller Studio pack (9000:-)
http://www.uaudio.com/products/digital/UAD-1/specs.html

DSP kortet belastar knappt datorn någonting men boostar datorns kapacitet enormt och UAD's pluggar/effekter låter bättre än dom flesta andra tillverkares.

Kortet funkar till både PC och Mac. Även TC electronics har ett liknande kort men UA's är lite vassare.

Senast redigerat 2004-04-22 21:14
  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 12:27
Ursprungligen av jazzper:

Mer minne och snabbare hårddisk är aldrig fel , bättre "effekt" för pengarna än processoruppgradering vid musikproduktion på dator får du nog om du köper ett DSP kort typ Universal Audios project pack med pluggar (4.900:-) eller Studio pack (9000:-)
http://www.uaudio.com/products/digital/UAD-1/specs.html

DSP kortet belastar knappt datorn någonting men boostar datorns kapacitet enormt och UAD's pluggar/effekter låter bättre än dom flesta andra tillverkares.

Kortet funkar till både PC och Mac. Även TC electronics har ett liknande kort men UA's är lite vassare.

Det var en ganska modest summa må jag säga, jämfört med de andra DSP-lösningar jag sett tidigare. Var finns det att köpa för det priset?

Ursprungligen av Jörgen U:

Det var en ganska modest summa må jag säga, jämfört med de andra DSP-lösningar jag sett tidigare. Var finns det att köpa för det priset?

Hos de flesta som är återförsäljare till Universal Audio kolla hos Fitzpatrick.se priset är dessutom ink. moms.
Project och Studio pack innehåller samma DSP-kort men man får med några till pluggar med Studio varianten
Universal Audio sänkte priserna ganska nyligen.

Som jag har förstått saken så har Mac lägre latency (fördröjning) = bra. Men det hjälper inte i ditt fall. Din P4 kör i cirklar runt din G4 tyvärr. Du kan i och för sig processoruppgradera Mac:en eller köpa en G5:a, fast i dina kläder så hade jag satsat på PC:n.

Senast redigerat 2004-04-22 15:11

Host, nä du bör inte kosta på din Mac några större summor på hårddisk och minne utan att först satsa på en processoruppgradering. Macoteket med flera säljer sådana uppgraderingar och priset börjar på 2480:- och uppåt. Man kan även importera sådana kort frå USA och spara en slant på det viset. Minne är i och för sig aldrig fel...

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=49510&group=normal&stamp=1082650855

rent krasst så är läget såhär:

ska du köra ProTools eller Logic så köp en CPU uppgrade till macen, ska du köra Cubase så kör på en PC...

i snabba, enkla drag...

• Medlem
  • 2004-04-22 20:02

Kan inte påstå att jag kan musicera på dator men läser på en del, och vad jag förstår så är det bättre att ha en dedikerad maskin för just detta, gärna med dubbla HD - en system och program, och den andra med ljudfiler.
Om detta är hobby och inte jobb så kanske du kan kompromissa med mängden spår etc, och köra musiken på macen och annat på pc. Det är så mycket som kan strula på pc (mer än mac, iallafall) och man vill inte sitta och lösa IRQ-konflikter när man är sugen på att jamma...
Tidningen MM hade två artiklar om XP som musikdator (nr 12 -03, 01 -04), du kan ju läsa på bibliotek eller beställa särtryck. Känns det för jobbigt så kör mac - du har ju hittat ett forum där folk vill (och kan) hjälpa till!

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:10

G4 450 räcker fint så länge du inte ska köra softsyntar, då sitter du där med skägget i brevlådan. Våran 400 fixar några audiospår och EN NI FM7, sen är det stop. Utan någon fm7:a kan vi utan problem köra upp emot 24 - 26 spår med blandade små pluggar.

Sen att logic är underbart gämfört med allt annat så....

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 20:25

Jag har haft POWER MAC G4 400mhz,867mhz, dual 1,25ghz,dual 1,25ghz och nu dual g5.
Jag har även pc vid sidan om ( använder bara till att surfa ....). jag har försökt använda mina prylar i pc'n (pentium 2,4ghz ) och det finns ett stort problem,

PC'n krånglar hela tiden! kort sagt alla möjliga konstigheter och jag har inte behövt använda pc'n särskilld länge för å uptäcka detta.

Därför så har jag min mac för enbart musikproduktion och jag kan säga så här, 99% fungerar utmärkt !.

Make your choice !

• Medlem
  • 2004-04-22 20:15

Dräll in på 99musik.com. Där finns det folk som använder både PC och Mac. Att använda båda två kanske inte är så dumt. Kan bli dyrt med programlicenser iofs.

Säger som thedelta, pc för musik är bara SÅ jobbigt.. inget fungerar...
Kör själv ett litet ProTools-system (m-box) på min iBook G4 800 mhz och 640 meg i ram, fungerar kalas!

1
Bevaka tråden