Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändring av mp3-taggarna sparas inte!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj!

Jag lade nyligen in lite ny musik i iTunes (filmmusik av Michael Kamen) men stötte på problem då jag skulle ändra de felaktiga och ofullständiga mp3-taggarna. Att markera alla och fylla i artist och album gick bra, men när jag ändrar felaktiga namn och spårnummer sparas inte ändringarna! Det ser bra ut i iTunes så länge jag inte rör låtarna, men om jag dubbelklickar på en av dom i spellistan för att spela den så ändras informationen tillbaks till den gamla felaktiga. Mycket irriterande!!!

Kan tillägga att alla dessa ändringar också återspeglas i Finder på själva filnamnen.

Lösning eller förslag mottages tacksamt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-22 21:53

Jag skulle ta mig en titt på vad för rättigheter du har för filen "iTunes Music Library.xml" och på musikfilerna.

Ursprungligen av acke:

Jag skulle ta mig en titt på vad för rättigheter du har för filen "iTunes Music Library.xml" och på musikfilerna.

Kollat rättigheterna nu och de veerkar stämma, jag får läsa & skriva filerna... Men inte funkar det inte....

• Oregistrerad
  • 2004-04-22 22:16

Om inte Ackes förslag fungerar så kan du markera de spökande låtarna, gå till avancerat -> konvertera id3 information. Där kryssar du i och väljer v2.4, sen borde det bara vara att editera låtnamn och nummer.

Ursprungligen av stefanw:

Om inte Ackes förslag fungerar så kan du markera de spökande låtarna, gå till avancerat -> konvertera id3 information. Där kryssar du i och väljer v2.4, sen borde det bara vara att editera låtnamn och nummer.

Det har jag testat, men det hjälpte inte. Ska kolla rättigheterna när jag kommer hem.
Tack för tipsen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-27 12:30

Provat och reparera rättigheterna?
Jag hade precis samma problem. Lösningen för mig var att ta bort alla filer utom iTunes.app och sedan börja om. Kankse inte den bästa lösningen om man har mycket playlists osv men jag orkade inte forska mer i problemet.

Ursprungligen av acke:

Provat och reparera rättigheterna?
Jag hade precis samma problem. Lösningen för mig var att ta bort alla filer utom iTunes.app och sedan börja om. Kankse inte den bästa lösningen om man har mycket playlists osv men jag orkade inte forska mer i problemet.

Har ca 20 playlists, så det låter inte som den lösning jag vill ha...
De flesta är ju iofs rätt snabba att göra om, bara sorterade på artist.

Är det samma sak som jag tipsade om i denna tråd?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=3255

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Är det samma sak som jag tipsade om i denna tråd?

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=3255

Nja, jo visst har jag ställt in att "Kopiera filer till mappen Itunes Music när ett spår läggs till i listan", men efter att jag lagt till nya låtar slänger jag originalen och arbetar bara med de filer som ligger i iTunes-mappen, det är dessa som inte går att ändra.

Det borde inte ha med rättigheter att göra tycker jag, eftersom jag kan göra ändringar, och då ser att namnet på filerna ändras i Finder, ändringarna ändras bara tillbaka när jag spelar låten nästa gång.

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 19:58

Finns det inte något sätt när man "kodar" mp3-filerna att låsa id3-taggen? Jag tror att en del "grupper" låser sina id3-taggar för att man inte ska kunna ta bort deras taggar i kommentarerna. Då uppstår nog problemet som du beskriver. Har själv liknande problem med några av mina låtar.

• Oregistrerad
  • 2005-02-11 11:19
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Halloj!
Jag lade nyligen in lite ny musik i iTunes (filmmusik av Michael Kamen) men stötte på problem då jag skulle ändra de felaktiga och ofullständiga mp3-taggarna. Att markera alla och fylla i artist och album gick bra, men när jag ändrar felaktiga namn och spårnummer sparas inte ändringarna! Det ser bra ut i iTunes så länge jag inte rör låtarna, men om jag dubbelklickar på en av dom i spellistan för att spela den så ändras informationen tillbaks till den gamla felaktiga. Mycket irriterande!!!

Kan tillägga att alla dessa ändringar också återspeglas i Finder på själva filnamnen.

Det måste vara nån bugg i iTunes. Jag hade själv samma problem förut med vissa låtar, men häromdan så hände precis detta med massa låtar som jag importerat direkt från en CD. Mycket märkligt. Otroligt jobbigt när man laggt en herrans massa tid på att få alla ID3-taggar att stämma, och sen nästa gång man spelar låten så försvinner en del av vad man laggt in.

Lagrar iTunes informationen på nåt annat sätt än i ID3-taggen? Lagras informationen kanske i "iTunes Music Library.xml" och sen om nåt blir strul med den informationen, så läser iTunes från filen och då bli rdet knas?

hej! hade samma problem förrut.. löste det genom att kolla så att jag kunde "läsa och skriva" dom låtar som inte gick att ändra.. självklart var dom skrivskyddade, det var det som ställde till det.. så om du upplever det här med en mp3, gå in i mappen där den finns --> högerklicka på låten --> klicka "visa info" --> kolla så att det står att du får "läsa och skriva".. voila! nu är det bara att ändra titel eller album eller vilken information som helst utan att det försvinner varje gång du spelar låten!

Ursprungligen av sonicciccone:

hej! hade samma problem förrut.. löste det genom att kolla så att jag kunde "läsa och skriva" dom låtar som inte gick att ändra.. självklart var dom skrivskyddade, det var det som ställde till det.. så om du upplever det här med en mp3, gå in i mappen där den finns --> högerklicka på låten --> klicka "visa info" --> kolla så att det står att du får "läsa och skriva".. voila! nu är det bara att ändra titel eller album eller vilken information som helst utan att det försvinner varje gång du spelar låten!

Tack, men det har jag kollat och det hjälper inte.

• Oregistrerad
  • 2005-02-12 00:19

Vet inte hur du gör när du ändrar dem, men jag hade liknande problem förut. Felet jag gjorde var att göra kringla+I under tiden som jag lyssnade på låtarna. Då hände det du beskrev - att det gick bra att ändra taggarna, men att de återgick till det gamla när man spelade upp dem nästa gång.

Upptäckte att det problemet aldrig uppstod när jag ändrade en låt utan att lyssna på den samtidigt, så jag resignerade och accepterade buggen, helt enkelt.

Ursprungligen av jorran:

Vet inte hur du gör när du ändrar dem, men jag hade liknande problem förut. Felet jag gjorde var att göra kringla+I under tiden som jag lyssnade på låtarna. Då hände det du beskrev - att det gick bra att ändra taggarna, men att de återgick till det gamla när man spelade upp dem nästa gång.

Upptäckte att det problemet aldrig uppstod när jag ändrade en låt utan att lyssna på den samtidigt, så jag resignerade och accepterade buggen, helt enkelt.

Tack, men jag har provat att ändra dom både när dom spelas och när dom inte spelas, gör ingen skillnad.

Nu har jag löst det!
En kompis tipsade om att han haft liknande problem, och troligen berodde det på att vissa program inte spar id3-taggarna på rätt sätt, då kan de flesta program inte ändra dom ordentligt. Jag laddade hem MP3 Rage från Versiontracker och efter att ha rättat taggarna i det fungerade det som det skulle.

• Oregistrerad
  • 2005-12-21 11:51

Gissar på att källan till problemet är just det att iTunes inte verkar uppdatera v1.x-taggen ordentligt.

Läs mer i den här tråden:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=90815

1
Bevaka tråden