Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD-Audio i Macen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man spela det? Hur?
Har en 15" PB Alu med Combo-drive, och en skiva som jag "tror" har fyra DVD-audiospår.
Den har i alla fall DVD-Video, som fungerar OK.
Men omslaget tycker jag indikerar att det finns audiospår.
iTunes verkar inte fungera. Och DVD Player verkar bara vara för video.

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Kan man spela det? Hur?
Har en 15" PB Alu med Combo-drive, och en skiva som jag "tror" har fyra DVD-audiospår.
Den har i alla fall DVD-Video, som fungerar OK.
Men omslaget tycker jag indikerar att det finns audiospår.
iTunes verkar inte fungera. Och DVD Player verkar bara vara för video.

VLC då? Verkar som att den kanske kan det... Om man läser beskrivningarna om det med ett positivt synsätt...

  • Medlem
  • 2004-04-23 16:56

Det kan bli svår att spela DVD-A på en mac. Detta beror på att mycket DVD-Audio är musik kodat med MLP och detta inte kan spelas i en vanlig DVD-spelare. Detta beror på att det krävs en MLP-dekoder för att kunna koda av ljudet.

Som tur är har många DVD-Audio titlar också ett eller flera ljudspår av typen Dolby Digital och/eller DTS vilket gör att de kan spelas i alla DVD-spelare som kan hantera dessa komprimeringstekniker (dvs i princip alla dagens spelare).

DVD-Audio och datorer går inte ihop - om man inte är beredd på att det kostar pengar att köpa bra ljudkort och bra högtalare. Det går s.a.s inte med SoundBlaster och datorhögtalare för att ge formatet rättvisa. Då kan man lika gärna lyssna på MP3.

För att få ut något av DVD-Audio ska man helst köpa en vettig spelare, säg Harman/Kardon DVD 30 eller 31, plus en bra surroundreceiver, säg Harman/Kardon AVR330 eller Sony STR-DB790 (minst) plus ett 5.1-paket med bra högtalare, vi kan säga 15-20.000 kronor för dem. Då kan vi börja njuta av DVD-Audio (och SACD) på ett sätt som gör formaten hyfsad rättvisa.

Nöjer man sig med stereo kan man köpa en DVD 31, en bra stereoförstärkare och ett par bra högtalare (säg 6.000 kronor och uppåt) för att det ska börja bli något.

Eftersom båda formaten har ökat frekvensomfång måste det utnyttjas och då kommer man helt enkelt ingen vart med en dator.

DD5.1 eller DTS är inte intressant på en DVD-Audioskiva egentligen eftersom ljudet inte är lika bra. DTS96/24 däremot är anständigt. D.v.s jag tycker inte att man ska köpa DVD-A-skivor utan att ha utrustning för det. Köp hellre en musikvideo (NTSC då så att man slipper PAL-speedup) eller DTS-CD.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 00:00
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

För att få ut något av DVD-Audio ska man helst köpa en vettig spelare, säg Harman/Kardon DVD 30 eller 31, plus en bra surroundreceiver

Varför en surroundreciever? Vad är det för fel på tvåkanals DVD-A?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 12:53
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

DVD-Audio och datorer går inte ihop - om man inte är beredd på att det kostar pengar att köpa bra ljudkort och bra högtalare. Det går s.a.s inte med SoundBlaster och datorhögtalare för att ge formatet rättvisa. Då kan man lika gärna lyssna på MP3.

Bitvis sant, har mitt SBAudigy 2 uppkopplat med digital anslutning till min nad silverline reciever. Låter likabra som hos min kompis som har en denon dvd-a spelare...

Visst har ju inte normala skrivborshögtalare kopplade till datorn, men kunde märka skillnaden redan med ett datorhögtalar-kit..tror det var Cambridge 550 Digital 5.1 Upplösningen, detaljrikedomen. visst kände man av det. Fortfarande med ett SB Audigy..

Jag är mest ute efter att se vad som ligger på skivan.... Har dock inte hunnit testa VLC ännu.

Jag skrev ju om 2-kanalsalterantivet också i inlägget.;)

Det är ju trevligt att SBAudigy låter bra, jag håller mig dock hellre till en dedicerad spelare hellre än bökar med datorn. Men det är ju bra att datorljudet blir bättre.

Datorhögtalare låter IMHO inte tillräckligt bra jämfört med ett par bra HiFi-högtalare för att kunna ge formatet rättvisa. Men Cambridge-högtalarna har väl högre kvalitet.

Ett företag som gör bra grejer (bl.a DVD-A-spelare) till riktigt bra pris är Cambridge Audio. Jag vet dock inte om Cambridge-datorhögtalare kommer från samma företag (det gör de vad jag vet inte).

1
Bevaka tråden