Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPC, 35,2 Mhz ???

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-02 10:37

Har skaffat VPC, har enbart DOS i den förtillfället.
Men jag har ett litet problem med den, när jag kollar i BIOS så står det att jag har 35,2 Mhz CPU, det är komiskt lite.

Jag kollar runt och hittar i hjälpen att det enda sättet att få snabbare CPU i VPC är att köpa ny dator. Min fråga är, finns det något annat sätt?

För att få 35,2 Mhz på en G4/400 är löjligt.
Macen har över 700 MB RAM, VPC får använda 300 av dem.

Eller är det bara så att VPC "suger hårt"...?

• Medlem
  • 2002-08-02 12:35

Strunta i vad det står i BIOS. Däremot kan du räkna med att det inte går SÅ snabbt med en G4/400.
VPC suger verkligen inte. Ett smått otroligt program.

På flera sätt (förutom hastigheten) bättre än en riktig PC med windows.

[ 02 Augusti 2002, 12:45: Meddelandet ändrat av: stfm ]

• Medlem
  • 2002-08-02 13:26

Hmm, bara det att jag har försökt spela UFO: Enemy Unknown (gammalt kultspel).
Och det hackar värre än Q3 på en Apple II.

Finns det nån som har nån smart idé vad man kan göra? För om ett spel som kom ´94 inte går att köra på VPC förstår jag inte anledningen till att använda det ens.

• Medlem
  • 2002-08-02 13:35

Till andra saker än spel?
Ibland tror jag det kan vara lite knepigt att få paketen som accellererar grafiken att installeras. Om du inte har funktionen som möjliggör drag&släpp mellan Mac och windows skrivbord, så är den inte installerad. Kolla på Connectix hemsida.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Hille:
Hmm, bara det att jag har försökt spela UFO: Enemy Unknown (gammalt kultspel).
Och det hackar värre än Q3 på en Apple II.

Finns det nån som har nån smart idé vad man kan göra? För om ett spel som kom ´94 inte går att köra på VPC förstår jag inte anledningen till att använda det ens.

Jag har en PB G4 800 med VPC som jag installerat både win 98 och 2000. Efter att testat ca 10 olika pc spel har jag gett upp, det fungerar verkligen inte att spela på VPC.

• Medlem
  • 2002-08-02 15:07

Specs: 20+Mhz, 2 MB RAM, 8 MB stor.

Så du säger att VPC inte kan köra det?
Rent ut sagt skrattretande.

Connectix har alltid sagt att de inte rekommenderar VPC som en lösning för att spela PC-spel på Mac. VPC har inte de resurser som behövs för spel.
Detta står i både readme-filen och i manualen.

Det fanns ett program som hette OSBooster. Du kan fortfarande inte se det som en lösning för att spela nya spel men ett från -94 låter överkomligt. Du får i alla fall dubbel fart med denna lösning.

http://www.cogco.co.uk/OSBooster/download.html

Installera OS Booster. Skapa en supersnål profil i Extensions Manager. Stäng i princip av allt som inte är absolut nödvändigt för att starta datorn. Kalla denna profil OSBooster och gör den aktiv. Starta om datorn och håll ned en viss tangentkombination (läs manual) så går datorn igång i OSBooster-läge. Du får då fram en dialogruta där du kan välja ett program från hårddisken att köra. Du väljer då VPC. Du kan inte köra några andra program men det är det söm är hela vitsen. VPC får varenda gnutta kraft som datorn har för ingenting annat rullar samtidigt.

När du är klar så gör du quit på VPC och hamnar tillbaka i OSBoosters dialogruta. Där kan du klicka Omstart eller starta Finder. Eftersom du rullar på en väldigt snål profil är det ingen större vits att starta Finder. Klicka Omstart och håll ned mellanslag sen byter du bara till din vanliga profil när Ext. Manager dyker upp.

Har du OS X på disken ska du börja allt med att sätta OS 9 som startskiva annars blir den nog lite fundersam vad den ska starta på.

Ja just ja... du måste även ha en VPC som startar i OS 9 annars är detta bara att glömma helt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 01:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Petter Mårtensson:
Connectix har alltid sagt att de inte rekommenderar VPC som en lösning för att spela PC-spel på Mac. VPC har inte de resurser som behövs för spel.
Detta står i både readme-filen och i manualen.

Lite roligt då att det på kartongen till VPC 2 står "play 3D-accelerated PC games with full sound and joystick support" samt att det är en skärmdump från något bilspel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: equip:
Lite roligt då att det på kartongen till VPC 2 står "play 3D-accelerated PC games with full sound and joystick support" samt att det är en skärmdump från något bilspel.

Ok, fel av mig, jag tar tillbaka "Connectix har alltid" och ändrar mig till "Connectix har på senare tid"
Att de skrivit så på kartongen till VPC 2 kände jag inte till. Inte så smart av dem precis.
De har nog fått en hel del klagomål efter detta. Är ju dömt till att ge VPC-köpare falska förhoppningar.
Nog därför som de skriver tvärtom i manualen och "readme" nuförtiden.

[ 03 Augusti 2002, 01:36: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

VPC stödde förut 3Dfx-kort (och gör det antagligen fortfarande), med hjälp av dessa var det ofta lugnt att lira något 3D-lir såsom CS eller UT.

Men som sagt, ska man spela så är det bättre att köpa en riktig PC.

[ 03 Augusti 2002, 08:46: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Mitt gamla DOS-spel Aces of the Deep fungerar mycket bra i VPC 5 på min G4 under OS X, samt i VPC 2 på en Power Mac 8500 under 9.1.

Båda maskinerna klarar detta spel bättre än min gamla IBM 486 på 25 Mhz och 4 MB RAM.

Detta u-båtsspel är mycket trevligt och är intressant att spela trots sin höga ålder.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: William W M:
VPC stödde förut 3Dfx-kort (och gör det antagligen fortfarande), med hjälp av dessa var det ofta lugnt att lira något 3D-lir såsom CS eller UT.
Men som sagt, ska man spela så är det bättre att köpa en riktig PC.

Stödet för 3Dfx kort togs bort fr.o.m VPC 4.0.

-----------
Virtual PC 4.0 and above does not support 3D accelerator cards. Connectix does not recommend the use of Virtual PC as a games solution for the Mac
-----------

1
Bevaka tråden