Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oljud från G5

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har skrivits en hel om ljud fr G5, fläktar, jordslingor etc. Vissa verkar uppleva det och andra inte alls. Jag lider av pipande digitalt gnitter som hörs i både de aktiva monitorerna men även ifrån den inbygga högtalaren.
Detta ljud varieras och ändrar karaktär när man flyttar musen och öppnar program. Ljudet är konstant även med externt ljudkort urkopplat. Hjälp, vad göra?
Har provat att jorda utan påverkan.
Gode gud saäg att detta problem har en lösning!

Mvh /Pjersa

• Medlem
  • 2004-04-24 14:06

Har du tur så kan det vara ett byte av nätaggregatet/moderkortet som gäller. Men oavsett vad felkällan är så ska du självklart få det åtgärdat på garantin, och om inte, få en ny dator. Annars kan du ju kika här om du inte tittat där redan. Det du kan testa själv är att köra Apple Hardware test som finns på installations CD:n, för att kolla om den hittar några hårdvarufel.

Solved!

Nytt kragg, blev tystare men inte förrän jag installerade CHUD-tools och drog ur nappen flyttade termiterna ut ut den vackra aluminiumholken. Sen bytte jag dessutom till balanserade kablar mellan Digirack 002 och de aktiva högtalarna och lyckan var total.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-11 23:33
Ursprungligen av Pjersa:

...Sen bytte jag dessutom till balanserade kablar mellan Digirack 002 och de aktiva högtalarna och lyckan var total.

Har Digi Rack 002 verkligen balanserade in och ut? Trodde inte att den hade det. Vet att
deras dyrare system har det.

Hur pass vanligt är det här oljudsproblemet? Har det dykt upp på alla g5 modeller?

• Medlem
  • 2004-05-11 23:59
Ursprungligen av Killergull:

Hur pass vanligt är det här oljudsproblemet? Har det dykt upp på alla g5 modeller?

Nej, det är inte alla som har fått det. Men vissa har haft problem med bl.a högljudda nätaggregat. De flesta problem och lösningar finns (som jag tidigare nämnt) i den här tråden.
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=31711

• Oregistrerad
  • 2004-05-12 08:51

Jag har hittat ett problem i min G5a. När maskinen arbetar och speciellt diskarna uppstår ett frasande ljud i vänster kanal. Det här finns inte på min PowerBook.

Skall man acceptera det?

(I/O boxen Motu 828mkii som jag vanligvis kör med G5an fungerar som det skall.)

Maclover

Till Pjersa
Spana in den här sidan
http://www.info.apple.com/kbnum/n86655
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86655
Ljud in och utgångarna på g5 är obalanserade enligt apple,kanhända det inte kommer överens med monitorn.
Har i och för sig själv bara problem med gnitter ur monitorhögtalarna så det är förstås skumt att du även får det ifrån datorn.

//Mackie

Hi there, nu är jag snart klar att disputera i det här ämnet tror jag. Det har upptagit min tid dag som natt sen jag köpt den här gudomliga Macen. Efter mitt senaste inlägg hängde sig G5 allt oftare och det ledde till slut till en inlämning till Lan Master som kallt konstaterade att en av de två prossesorerna givit upp (känner nu närmast ett tvång att köpa appleCare). Efter det bytet känner jag mig ungefär 18 ggr mer nöjd med min Mac. Hur skönt är det med en dator som inte hänger sig?Och det bästa av allt; oljudet är borta, jag behöver inte ens stänga av nap-funktionen med CHUD-tools. OCH jag kör med balancerade kablar mellan mitt Digirack 002 och monitorerna, vilka båda stöder balanserade kablar, viktigt! Telepluggar KAN vara balanserade (3 poler). Jag provade också att använda obalanserade långa kablar och då hörs "gnittret" fortfarande tydligt. Kan vara så att det fångas upp som störningar från kragget till kablarna. Jag läste apples tips om isolering av jordslingor men tror inte mina problem har med det att göra. Jag tror det är ett mycket delikat och högpresterande switchat spänningsaggregat som sänder ut rätt kraftiga radiosignaler, som fångas upp av dåliga kablar.
Har av en god källa fått höra att detta verkar drabba speciellt ljudkort som använder firewire i kombination med aktiva högtalare.
Rättelse: gnittret uppträdde i början inte i den inbyggda högtalaren, det kom direkt ifrån kragget.

1
Bevaka tråden