Hi there, nu är jag snart klar att disputera i det här ämnet tror jag. Det har upptagit min tid dag som natt sen jag köpt den här gudomliga Macen. Efter mitt senaste inlägg hängde sig G5 allt oftare och det ledde till slut till en inlämning till Lan Master som kallt konstaterade att en av de två prossesorerna givit upp (känner nu närmast ett tvång att köpa appleCare). Efter det bytet känner jag mig ungefär 18 ggr mer nöjd med min Mac. Hur skönt är det med en dator som inte hänger sig?Och det bästa av allt; oljudet är borta, jag behöver inte ens stänga av nap-funktionen med CHUD-tools. OCH jag kör med balancerade kablar mellan mitt Digirack 002 och monitorerna, vilka båda stöder balanserade kablar, viktigt! Telepluggar KAN vara balanserade (3 poler). Jag provade också att använda obalanserade långa kablar och då hörs "gnittret" fortfarande tydligt. Kan vara så att det fångas upp som störningar från kragget till kablarna. Jag läste apples tips om isolering av jordslingor men tror inte mina problem har med det att göra. Jag tror det är ett mycket delikat och högpresterande switchat spänningsaggregat som sänder ut rätt kraftiga radiosignaler, som fångas upp av dåliga kablar.
Har av en god källa fått höra att detta verkar drabba speciellt ljudkort som använder firewire i kombination med aktiva högtalare.
Rättelse: gnittret uppträdde i början inte i den inbyggda högtalaren, det kom direkt ifrån kragget.