- Gäst
- Oregistrerad ●
hej !
funderar pa att kopa horlurar . Finns de nan som kan rekomendera mig nagot att kopa......
jag ar ingen proff ,jobbar mest med video,,men vill ha ett par bra horlurar, som jag kan lita pa .......
ar det nan som har testat KOSS Portapro ....
tack i forhand
j0selo
Jag kör på beyer dynamic dt770pro som jag är väldigt nöjd med.. musikbörsen säljer ut dom för 1500:- (eller erbjudandet kanske inte finns kvar längre?). Ursprungligt listpris runt 3 papp. Det finns en del info om både dessa och koss-lurarna mfl på 99musik.. testa en sökning där
Har ett par Porta Pro liggandes här hemma, men jag tycker att största fördelen med dem är utformningen och inte ljudet. De är jättepraktiska och bekväma, men som med så många andra Koss-lurar är basåtergivningen alltför bumlig och överdriven. Om du inte absolut behöver ett par nätta och portabla lurar skulle jag nog rekommendera Grado SR-60 eller SR-80 i stället. Men lyssna inte bara på vad alla andra säger, utan försök provlyssna själv i stället. Det är ju bara du själv som kan avgöra vad du tycker låter bäst!
Tack sa jatte mycket for hjalpet...var kan man hitta grado horlurar?.....kan inte faktiskt hittta dem nanstans...
Nu skriver jag väldigt mycket om komfort här, men Grado-lurar är väldigt obekväma, åtminstone de jag har provat. Så köp dem inte utan att ha testat dem!
Senaste MM (Musikermagasinet) har en genomgång av hörlurar - kanske inga direkta rekommendationer, men ett par tips om vad man har att välja emellan. Tänk på att det är stor skillnad mellan lurar att ha i studio, att ha hemma i vardagsrummet, att ha till sin bärbara musikspelare och att ha ute på fältet. Ingen lur funkar för allt.
Viktigast efter ljudet (tycker jag) är hur sköna de är att ha på sig, och att det är hyfsat enkelt att byta sladd.
Personligen gillar jag Sennheiser HD-25 på fältet, HD-650 och Sony MDR-605 hemma och Apple inEar till Mp3-spelaren. Har ingen studio själv men jag är "inlyssnad" på AKG K240.
Jag vill precis som JRL slå ett slag för Beyer Dynamics DT250. Grymt bra till videoproduktion på fältet, eftersom de stänger ute massa ljud, så man hör vad som faktiskt kommer på bandet. Dessutom utmärkta som studiohörlurar, eftersom de är så sköna att man kan ha dem på sig en hel dag utan att de blir obekväma (det är snarare så att man saknar dem när man har tagit av sig dem).
De är hyfsat lättdrivna, så de går att använda till din freestyle/ipod/whatever, om du vill.
Men framför allt: Ditt krav på att ha en lur du kan lita på. Det är det. Kanske inte audiofilernas referenslur, men tillräckligt ofärgande för att det ska räcka för vanliga dödliga proffs.
Jag har själv ett par Beyer Dynamic DT150 som är ännu mer slutna än DT250 (som också låter snorbra). Dom är perfekta att ha vid mixen på filminspelningar. DT150 är lite mer HiFi än 250 men jag tycker man kan urskilja det mesta i dom. Vilka lurar man än har så gäller det ju att lära sig dom. Den stora nackdelen med DT150 är att dom är fula. Då är ju klassikerna Hd 25 tokbra eftersom dom är fruktansvärt snygga, små och lätta, dämpar förhållandevis bra för sin storlek och man kan kasta dom i backen flertalet gånger utan att dom låter sämre. Tänkte själv inköpa ett par sånna när man får ett par tusen över...
DT 150 är grymma. Låter bättre än mina, det håller jag med om. Men mina är skönare! Tycker jag. Det viktigaste är som du säger att lära sig sina lurar. Och att prova dem länge. Känna hur de känns. För det kommer att bli många timmar med lurarna över öronen!
joselo: jag har för mig att www.jam.se säljer grado.
corelli: har inte dt880 en frekvenskurva som känns ganska typisk "hifi" till skillnad från dt770pro/dt990pro? Isåfall så borde de inte passa så bra att mixa i.. dyrare dessutom om jag inte missminner mig. Vansinnigt bra lurar hur som helst!
De har enligt head-fi.com (hörlursnörds sajt) en relativt rak frrekvenskurva. DT770 ska enligt dem ha en hypad bas, vilket i min mening gör dem till mer "hifi".
Själv så har jag ingen aning. JAg tycker bara att de är underbara och väldigt exakta. Det funkar nästan att göra en hel mixning i dem. Det är vissa nivåer som måste kollas monitorerna. Framför allt så hörs klangfärger på ett supersätt.
Men det bästa är väl att lyssna på dem och andra och följa ens eget hörande och tyckande;-)
Ljudmakarn har både grado och beyerdynamics och sennheiser
Jag har under senaste året använt Sony MDR-7506. Låter fin-fint och lätta på skallen. Dessutom snygga och ihopfällbara. 1500-2000 spänn.
Är lite skraj för ihopfällbara prylar. Håller de.? Dagligt användande och fällande.?
HD-25 i alla väder. Tåliga bekväma efter 10 timmars användning.
Lita aldrig på hörlurar i en mix. Oavsett pris. Men om du menar med att man skall höra allt och om det har kommit med något som inte skallvara där så är ett par SLUTNA hörlurar otroligt bra.
Ahh.. så har man provat Grado SR60 och SR80.. och Koss porta pro känns inte längre särskilt spännande.. Ruskigt rent ljud. När jag drog på mig mina Porta Pro igen kändes basen kraftigt överdriven och burkig.. Ungefär som jag tyckte steget var mellan ett par Sony-lurar i 600 kronosklassen och Porta Pro. Porta Pro är dock en aning mer lättdriven är ett par Grado SR60, men jag klarade mig utmärkt med Grado-lurarna utan högsta volym på iPoden. Högre skulle vara direkt skadligt.. Så.. nu står valet mellan SR60 eller SR80.
Finns det några lurar från en annan tillverkare som motsvarar Koss Porta Pro? Om det stämmer som Samuel K säger, så kanske en Sennheister är bättre, men jag gillar verkligen Porta Pros utformning (väldigt praktiskt att kunna fälla ihop sådär!).
Kan absolut rekomendera Sennheisers PX 200 lurar.
Så otrligt bra ljud för dom pengarna. Otroligt bra ljud. Bra bas, bra diskant.
Det här känns verkligen som ett par riktigt kvalitativa lurar!
Säger bara... PROVA!!
Finns det några lurar från en annan tillverkare som motsvarar Koss Porta Pro? Om det stämmer som Samuel K säger, så kanske en Sennheister är bättre, men jag gillar verkligen Porta Pros utformning (väldigt praktiskt att kunna fälla ihop sådär!).
Ang. Porta Pros utformning så har jag just upptäckt en mycket stor nackdel. Själva elementen fäster i bygeln med varsin liten plastplupp av högst tvivelaktig kvalitet, och när plastplupparna slutligen ger efter och trillar av blir man så illa tvungen att medelst limpistol steloperera eller slänga hela rasket i papperskorgen. Skitlurar.
Ang. Porta Pros utformning så har jag just upptäckt en mycket stor nackdel. Själva elementen fäster i bygeln med varsin liten plastplupp av högst tvivelaktig kvalitet, och när plastplupparna slutligen ger efter och trillar av blir man så illa tvungen att medelst limpistol steloperera eller slänga hela rasket i papperskorgen. Skitlurar.
Nja, jag tror faktiskt att själva konstruktionen håller hög kvalitet. Kankse lite för hög...
En jag känner hade ett par såna och en dag blev det glapp i ena luren (han hade tappat lurarna massor med gånger och nu var det droppen). Han visste pricis vad som var felet och hade kunnat reparera det om det inte var för att det inte på något sätt gick att öppna lurarna. De är gjutna i ett stycke. Det gick inte ens att slita upp dem med våld (testade det, när inget annat alt fanns kvar).
Däremot har jag en gång haft hörlurar med för bullrig bas (Sony MDR 301) och det var verkligen inte kul, det var faktiskt jobbigt att lyssna på dem, för det var verkligen alldeles för mycket bas. Det gjorde även att när man spelade musik som var inspelad med mycket bas, så blev det överslag.
Så nu, när jag ska köpa nya lurar, så ska det helst vara någon mer "balanserad".
Sennheister verkar ju vara bättre isf, men de verkar nästan bara ha slutna lurar. De enda öppna lurar jag hittar är för billiga för att kunna vara bra, samt har en dålig konstruktion som inte går att vika ihop och ser obekväm ut.
Nja, det kanske får bli Porta Pro iaf... Jag har lyssnat en del på dem och det var ganska OK bas, inte överdrivet mycket...
Om du söker en balanserad och öppen lur tycket jag du ska provlyssna ett par Grado SR60.. 1100 kostar de.
Nja, jag tror faktiskt att själva konstruktionen håller hög kvalitet. Kankse lite för hög...
En jag känner hade ett par såna och en dag blev det glapp i ena luren (han hade tappat lurarna massor med gånger och nu var det droppen). Han visste pricis vad som var felet och hade kunnat reparera det om det inte var för att det inte på något sätt gick att öppna lurarna. De är gjutna i ett stycke. Det gick inte ens att slita upp dem med våld (testade det, när inget annat alt fanns kvar).
Däremot har jag en gång haft hörlurar med för bullrig bas (Sony MDR 301) och det var verkligen inte kul, det var faktiskt jobbigt att lyssna på dem, för det var verkligen alldeles för mycket bas. Det gjorde även att när man spelade musik som var inspelad med mycket bas, så blev det överslag.
Så nu, när jag ska köpa nya lurar, så ska det helst vara någon mer "balanserad".
Sennheister verkar ju vara bättre isf, men de verkar nästan bara ha slutna lurar. De enda öppna lurar jag hittar är för billiga för att kunna vara bra, samt har en dålig konstruktion som inte går att vika ihop och ser obekväm ut.
Nja, det kanske får bli Porta Pro iaf... Jag har lyssnat en del på dem och det var ganska OK bas, inte överdrivet mycket...