- miri
- Medlem ●
- Lund
Photoshop CS raw konverterare klarar nu också Nikon D70 och CanonD1 MK11. Sigma Foveon mfl.
Uppdatering att ladda ner
http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2461
För den som tänker uppdatera för PC och har Nikon View sedan tidigare installerat, får ta bort Nikon View raw formats plugin från PS mapp Adobe Photoshop Only och plugin.Denna Nikon RAW plugin går in och öppnar bilden i stället för den nya uppdaterade PS raw pluginen. Därmed mister du inställningsmöjligheterna i PS egen RAW konverterare..
mvh
Det är t ydligen samma problem med Mac. Läste nyligen ett inlägg med en kille som hade problem med Raw (han trodde han uppdaterat PS CS) där Nikons plugin hade tagit över, även när PS hade fått ny uppdatering. Så in och kolla plugin-mappen.
Programmet Bildinläsning läser inte D70 RAW. Kameran kommer inte heller upp som icon/hårddisk på Maccens skrivbord vilket min D1X gör med firewire.
Får i stället välja Nikon View som inläsningsprogram. Dåligt av Apple att bildinläsning inte kan se RAW filer vilket blivit vanligt i digital fotografering.
mv
Kameran kommer inte heller upp som icon/hårddisk på Maccens skrivbord vilket min D1X gör med firewire.
mv
Har du provat med att ställa USB läget till "masslagring". Det funkar hos mig. PTP-läget däremot ger ingen respons i datorn.
(mvh Lennie, helt ny här i forumet efter att läst många inlägg, nu ville jag vara med)
Ställde om kameran till masslagring , D70 kom upp som en icon, Nu fungerar även bildinsamling. Tackar!!!!
Samma sak som med PC med Maccen. Släng bort Nikon View RAW plugin från Photoshop mappen.
(annars går den simplare Nikon RAW pluginen in och spärrar Photoshops nya RAW plugin för vidare bildhantering)
Markera sedan en RAW fil och kommandot visa info. Kryssa i att PS skall öppna alla RAW bilderna.
Nu öppnas alla RAW med PS i stället för Nikon View, och alla inställnings och färghanterings möjligheter finns i PS RAW
MVH
Om kameran ska nås via Capture så måste den ställas om i läge PTP, då fungerar inte masslagring. Så det blir till att hoppa mellan dessa två lägen beroende på vad man vill göra.
mvh
Nikon gör allt för att vara smidiga.......
Om kameran ska nås via Capture så måste den ställas om i läge PTP, då fungerar inte masslagring. Så det blir till att hoppa mellan dessa två lägen beroende på vad man vill göra.
mvh
Samma sak med min bärbara PC. Nu använder jag PS raw konverterare hellre än Nikon Capture som är bökigt med sina menyer.
Vill man styra kameran från datorn eller lägga in egna kurvor så får man ändra till PTP.
mvh
Jag har kört Phase One, Nikon Capture och PS RAW på D1x.
Slutresultatet vid jmf mellan de olika programmen tycker jag är ganska så lika. Visst finns det skillnader speciellt i arbetsflöde med många bilder.
Flertal fotografer och test redaktörer anser att Phase One C1pro idag är det bästa RAW konverteringsprogrammet. Så gör också jag.
Men:
Min uppfattning är att PS duger väldigt bra även i jmf med Phase One och den extra kostnad som Phase One C1 pro utgör (599USD) inte är motiverad om man inte uteslutande kör RAW.
Min uppfattning är att PS duger väldigt bra även i jmf med Phase One och den extra kostnad som Phase One C1 pro utgör (599USD) inte är motiverad om man inte uteslutande kör RAW.
Man måste inte köpa dyraste versionen bara för att man kan
De billigare SE (299USD), LE (99USD) och Rebel (49USD fungerar vara för Canon 300D än så länge) versionerna räcker för de flesta.
Var och en väljer sitt eget arbetsflöde inom digital stillbild. Metoderna är nästan lika många som användarna.
Att någon påstår att en speciell mjukvara är bättre än andra, beror många gånger på hur långt i inlärningsprocessen man har kommit med olika program, och vad man har för tidigare erfarenheter. Då menar jag de stora Pro-versionerna..och arbetet med RAW-filer.
I olika forum (kolla bara <http://www.dpreview.com/forums/>), slåss man för att bevisa att just ens eget sätt är det optimala. Läser man inläggen visar det sig ofta att kunskapen om andra flöden är knapphändig, och diskussionerna blir ganska torftiga och ointressanta.
Samma fenomen gäller ofta de hätska diskussionerna bland digitalbildsfolket kring Mac/Windows, Canon/Nikon, osv.....
Det vore intressant med ett blindtest där samma bilder behandlats med de olika programmen.......Jag tror knappast andra än några få experter skulle klara det, om ens de?
Jag plåtar i Nikons RAW-format Nef och använder PSCS för min bildbehandling. Jag sparar alltid Nikons Nef-filer i arkivet, som ett slags digitalt negativ. Nikon Capture används bara för fjärrstyrning av kameran. Färgrymden är Adobe RGB 1998, och leveranserna sker alltid i RGB.
Jag upplever det som smidigt, arbetsbesparande, och att min kontroll över slutresultatet är god.
Detta passar mig, och mina kunder.
Och jag hoppas slippa försvara mitt val......
Var och en väljer sitt eget arbetsflöde inom digital stillbild. Metoderna är nästan lika många som användarna.
Att någon påstår att en speciell mjukvara är bättre än andra, beror många gånger på hur långt i inlärningsprocessen man har kommit med olika program, och vad man har för tidigare erfarenheter.
. . .
Ett, av många andra tänkbara, och sannolikt lika bra, arbetsflöde jag använder, är att läsa kamerakortet i kortläsare mhja QPict (iofs en ganska ny beta med stöd för RAW) och katalogisera alla bilder efter inläsningsdatum i QPict index. I indexet selektera de bilder som ska vidare och skicka dem för bearbetning med PS CS och senaste Adobe RAW plug. Därefter katalogisering av slutprodukten i Portfolio, QPict eller iView. Jag har inte testat, men enligt uppgift ska även den senaste versionen av iPhoto fungera hyfsat för stora bildarkiv.
Har suttit och testat D70 under kvällen och är faktiskt ohyggligt imponerad... det har hänt mycket på digitalfotofronten senaste tiden! D70-ans raw-format är inte långt ifrån en hederlig gammal Kodachrome 64...
För skojs skull jämförde jag en Coolpix 885, ett par år gammal, med D70-an... den kostade 8-9.000 när den kom... man baxnar...!!!
:eek:
Bra val av arbetsflöde och bildförvarande. Vi hade ett möte i Malmö ( SFF) där vi bla talade om hur skall den digitala bilden sparas nu när negen/dia försvinner allt mer. Flera av oss tyckte: Spara alla bilder . släng inga, det är sidobilderna som en gång kanske blir intressanta. DVS inte bilderna som togs i första hand till arbetet. RAW är då första val att att fotografera och spara i. Nackdelen är att det tar plats med raw filer.
Mvh
Inläsning och konvertering av D1X raw fil.
Från vä PhaseOne, Nikon Capture, Photoshop raw.
Alla bilder behandlade på samma sätt. Autofunktion i respektive program får styra . Inga andra inställningar eller korrigeringar gjorda. Detta för att se hur programmet analyserar bilden.
Bilderna blir helt olika. Nikon Capture höjer contrasten och bilden blir hårdare. Det enda av de tre programmen som har får rätt gul färg på gräsklipparen är Photoshop RAW. Även den röda krukans färger ligger mer rätt.
Photoshop raw konverterare ger en mjukare , kontrastlösare, bild med mera synlig information i skuggor.
Alla tre programmen möjliggör tillräckligt bra manuella justeringar av bilden . Samtliga 3 program gav mycket bra bildresultat efter korrigering av färgtempratur, exponering, grå punkt, kurvor och histogram.
Lättast och smidigast att arbeta med är i mitt tycke Photoshop och Phase One.
Nikon Capture har 2 olika menyrader, klumpigt och oöverskådligt. Påminner om Nikon Scan .
PhaseOne har skärpning i bilden inlagd även när den är avstängd helt
Jag har fått en kick av att använda D70 istället för D1X. Kameran är lätt att ta med överallt, och kombinationen med NEF filer från kameran och PS RAW plugin gör att det är ett nöje att fotografera och ta fram RAW filer .
Blir så j...gt bra.
Mvh
Jag har fått en kick av att använda D70 istället för D1X. Kameran är lätt att ta med överallt, och kombinationen med NEF filer från kameran och PS RAW plugin gör att det är ett nöje att fotografera och ta fram RAW filer .
Blir så j...gt bra.
Mvh
Men Nikon View duger väl? Frågar bara eftersom jag bara har PS 7 och knappast tänkt skaffa mig CS på det.
Ja, det är elakt! Men det räcker faktiskt inte att ha pengarna just nu, kameran verkar omöjlig att få tag på. Åtminstone om man ska ha paketet med 17-80-gluggen...
Försök med Mattssons Foto i Lund 046 148500. De har kameran, kamerapaketet + objektiv på lager.
Kollat kl 1715 och idag 04-05-03
mvh
I Nikon View har du inga direkta inställningsmöjligheter mer än exponering. Dvs du kan göra bilden mörkare eller ljusare innan du slussar RAW bilden vidare till Photoshop. Väl där kan du göra vissa justeringar i 12 bitar. Sedan växla till 8 bitar och använda PS 7 fullt ut.
Ta ner Nikon Capture trialversionen och testa den.
Jag tycker det är värt att uppgradera till PS8 =CS
Du har fullt stöd för din kamera med RAW modulen i CS och alla justeringar kan göras därefter i 12-16 bitar till skillnad mot PS 7 som bara klarar vissa.
Mvh
Jag har nu arbetat med Photoshop Cs Raw program med 100tals bilder Programmet fungerar mycket bra men önskar att det även fanns pipetter för svart och vit punkt och inte bara gråpunkt.
Har dessutom haft problem med raw bildfiler från D70. Dessa är testade med Nikon Capture med samma resultat.
1. Högre iso tal 400 och uppåt med något underexponerade bilder i RAW visar fulaktigheter speciellt i skuggorna.
2. Samtidigt tagna bilder i jpg fine och samma iso tal och exponering uppvisar ej dessa blödnings och brus tendenser i bilden.
Mvh