Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Step Recording i Reason 2.5 ???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Sitter och pular med Reason 2.5, vilket är ett för mig nytt, trevligt verktyg. Dock kan jag inte komma på eller läsa mig till hur jag gör en step recording med min klaviatur i sequensern, som live Step Recording. Det SKA finnas har jag läst, men jag börjar ge upp...för inte ska jag väl behöva köra matrix pattern modulen för detta?

Skulle vara tacksam för ett snabbt svar.

:: DaNice ::

• Medlem
  • 2004-04-25 13:35

Jag skulle gärna själv vilja veta detta. Finns inte funktionen eller?

/Fredrik

• Medlem
  • 2004-04-25 14:47

"live Step Recording" har jag under mina snart 20 år av musikmakande aldrig hört talas om, det låter som en paradox - likt "tyst musik". Antingen spelar man in saker i Reason live; trycker på "Rec" och spelar på sin klaviatur eller så ritar man in noter i sequencern med hjälp av pennan i pianorulle-editorn. Step recording i traditionell pattern-bemärkelse kan göras i Redrum-modulen eller i Matrix-sequencern.

"live Step Recording" låter som klaviaturinspelning på extremt låg hastighet eller nåt... :rolleyes:

Vad jag syftar på är att göra en step-recording med hjälp av klaviaturen. Det borde ju gå, eller hur? "Live" Step Recording finns det ju inget som heter, det var bara ett sätta på att försöka förklara vad jag menar. Men nu vet du.

• Medlem
  • 2004-04-26 11:34

Hehe - Ja, jag antog att det var nåt sånt här du menade... Svaret får nog bli "nej" i så fall. Rita eller trycka på Rec (och därmed starta sequencern) är enligt manualen vad som gäller för inspelning i Reason.
"Klaviaturinspelning på extremt låg hastighet" är ju ett sätt att gå runt det, i annat fall så hörs ju tonerna om du klickar på respektive ton på klaviaturen i pianorulle-editorn när du ritar in dom med pennan.

Något som borde finnas i en 3.0 version kanske? Jag saknar det i alla fall.

1
Bevaka tråden