Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rikskrim kör Mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-26 21:09

Bosse Norgren, operativ chef IT-säkerhet på Rikskrim sitter på en iBook G4 14" och talar om att mjuka certifikat som Bank-ID är osäkra. Där fick Apple lite gratisreklam.
Det är smidigt med Mac när man vill klafsa runt på diverse suspekta site:er som gnäller över att ens webbläsare inte är "Win32-compatible".

Såg det också. Kul att man kör Mac på ett sådant ställe. De borde ju veta vad man sitter säkert med så att säga

Hur blir det med dessa certifikat. Är det något i stil med Handelsbanken? För det går ju jättebra, väl...
Inte kan väl myndigheter ta fram en lösning som bara fungerar på ett OS. Det måste väl bara vara tjänstefel.

• Oregistrerad
  • 2004-04-26 22:02
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Inte kan väl myndigheter ta fram en lösning som bara fungerar på ett OS. Det måste väl bara vara tjänstefel.

I rymden kan ingen höra dig skrika...

Här följer en lätt absurd historia:
Min käre 62-årige far, numera Powerbook 12"-ägare som "kan det där med data" och "det så kallade Internet" ringde FSBs tekniska support när han inte fick igång BankID på sin XP-burk. Personen i andra var mycket tekniskt insatt i systemet och lämnade en hel del handfasta tips, bla att ladda hem en Javauppdatering, till vilken han fick en länk. Till råga på allt fick han ett direktnummer till supportkillen. Schysst!

Det funkade tyvärr inte så mycket bättre och glad i hågen drog han igång Safari på kraftboken för att testa. Bingo! Rakt igenom!
Farsan ringde upp till supporten igen och berättade att det funkade så bra på Macen att han kan vänta med PC:n.
- Men...det skall inte funka på Mac, sa supportkillen
- Jodå! Funkar jättebra, sa fadern
- Men vi skulle helst se att du INTE använder den på din Mac, eftersom det inte fungerar på den plattformen, hasplade supportkillen ur sig.

Har ni hört något så dumt???? "Du får inte använda det som fungerar, för det skall inte fungera".
Kan det vara så att man är osäker på som händer i bankens datorer när man använder en osupportad plattform på klientsidan? Pengar som flyttas hej vilt....

Bosse N har tidigare sagt att E-leg måste utvecklas till hårt certifikat för att påsikt fungera utan alla stora säkerhetsbrister. Låt bli att testa i dag. Vänta till bankerna inser hyr förbannat dyrt det blir med alla luckor. Sen kan vi ta våra koddosor och knalla in till banken och byta till en "standarddosa", men låt "de andra" testa ihjäl sig först.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Hur blir det med dessa certifikat. Är det något i stil med Handelsbanken? För det går ju jättebra, väl...

Om något så tycker jag det är tjänstefel av Apple att inte ha bättre certifikatstöd i MacOS än vad de har. Där har Microsoft kommit betydligt längre. Stöd för smarta kortläsare i MacOS är ju nästan obefintligt. Finns något opensource-projekt i betastadium, men det är knappast vad man är intresserad av som säkerhetslösning.

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 10:24
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Om något så tycker jag det är tjänstefel av Apple att inte ha bättre certifikatstöd i MacOS än vad de har. Där har Microsoft kommit betydligt längre.

Fast mycket av certifikatiden är ju microsoft och verisign hand i hand...
...med två sådan så förstår man att open source är lite "njuggt".

Rikskrim KÖR Mac

Hej på er,

Jag vill inte på något vis försöka framstå som kultfigur eller legendarisk (vilket vore en så pass ödmjuk statens och Äpplets tjänare som mig främmande), men jag ÄR faktiskt högst densamme Bosse Norgren som omnämns i inläggen nedan. Jag brukar med jämna mellanrum söka på mitt eget namn på Nätet för att se om det finns någon intressant information relaterad till min person. Det här forumet har jag inte sett förut, och jag blev så pass intresserad att jag regade mig. Allt som ni har sagt om mig hittills, stämmer.

Med förhoppning om många intressanta inlägg i framtiden /Bosse

Välkommen hit!

Som rätt nybliven mac-ägare kan jag säga att du hittat ett mysigt tillhåll för både
nybörjare och harcore-mac-users (som dig själv?)

// Danne

Inte illa att redan ha en "egen" tråd att presentera sig i.

Välkommen!

Välommen Bosse.
Om du vill gå in på "suspekta" sidor ska du titta på offtopic också.
Nej, det är mest trams där.
Men här kan man få hjälp, jag fick mycket hjälp när jag gick över till Mac OS X.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-09-09 09:16

Vad ska man säga, macvärlden är för härlig ändå.

Edit: Fast nu törs man väll inte skriva om Bit Torrent och liknande fildelningsprogram längre.

• Medlem
  • 2004-09-09 09:38

Hah, det får du ju ändå inte för Björnström o co

1
Bevaka tråden