- iJohannes
- Medlem ●
- Uppsala
Hej mitt offtopic-login/pass krånglar fortfarande efter 1-2 veckort utan nå´t svar av supporten (Martin, kan du hjälpa mig med den biten? anvnamn: iJohannes) så jag frågar här.
Sitter med ett klurigt matteproblem, har en funktion som jag vill derivera men det blir inte rätt för mig.
y = f(x) = 450/(cos(4"pi"x/60))
"pi" är alltså talet på, jag hittar inte symbolen på tangentbordet...
Att jag har cos(...) i nämnaren gör att jag inte helt säkert vet hur jag ska tackla inre derivator osv. Tacksam om det finns nå´n som är fena på detta där ute!
f(g(x)) har derivatan f'(g(x)) * g'(x)
I uppgiften är g(x) = cos(xpi/15)
f'(g(x)) = -450/g(x)^2
g'(x) = (pi/15) * -sin(xpi/15)
f'(g(x)) * g'(x) = -450/cos(xpi)^2 * (pi/15) * -sin(xpi/15) = 30pi * sin(xpi/15) / cos(xpi)^2 = 30pi * tan(xpi/15) / cos(xpi/15)
Undrar vad du ska ha det till, men det här borde hjälpa. Vet inte hur bilderna hamnar i inlägget, kanske måste du klicka på länkar till dem?
Att jag har cos(...) i nämnaren gör att jag inte helt säkert vet hur jag ska tackla inre derivator osv. Tacksam om det finns nå´n som är fena på detta där ute!
Hoppas du kan se vad som är inre derivator. Har "flyttat upp" cos-termen, tycker att första derivatan då blir lättare att se som ett polynom - x^-1 -> -1*x^-2. Resten framgår nog.
Märkligt första inlägg i ett Mac-forum...
Ni är ju faktiskt helt tokiga!
Det stämmer! Gud, prisa 99mac.se! Man får verkliegn hjälp med allt här!
Dock förstår jag inte varför plynomet deriveras som det gör. Jag har lärt mig:
Ex:
f(x)=cos(2x)
f'(x)=-sin(2x)*inre derivatan (=2)
f(x)= 450*cos(4?x/60)"-1"
borde få
f'(x)=450*(-1)*-sin(4?x/60)"-2"*inre derivatan (=4?/60)
"Förvirrad"
Det stämmer! Gud, prisa 99mac.se! Man får verkliegn hjälp med allt här!
Dock förstår jag inte varför plynomet deriveras som det gör. Jag har lärt mig:
Ex:
f(x)=cos(2x)
f'(x)=-sin(2x)*inre derivatan (=2)
f(x)= 450*cos(4?x/60)"-1"
borde få
f'(x)=450*(-1)*-sin(4?x/60)"-2"*inre derivatan (=4?/60)
"Förvirrad"
Du missar ett steg. Kanske blir lättare att se om man delar upp det lite:
f(x) = 450*A^(-1), A = cos(B), B = 4pix/60
Först deriverar du polynomet 450*A^(-1) med avseende på A-> 450*(-1)*A^(-2),
sedan måste du multiplicera med A:s inre derivata med avseende på B: cos(B) -> -sin(B).
Till slut måste du också multiplicera med B:s inre derivata med avseende på x: 4pix/60 -> 4pi/60
Är inte säker på hur strikt matematiskt mitt språk är :). Eller om det gjorde det över huvud taget gjorde det lättare att förstå. Det blir ju kedjeregeln i tre steg: f'(x) = df/dA*dA/dB*dB/dx, som jag försökt visa ovan.
sedan måste du multiplicera med A:s inre derivata med avseende på B: cos(B) -> -sin(B).
Till slut måste du också multiplicera med B:s inre derivata med avseende på x: 4pix/60 -> 4pi/60
Är inte säker på hur strikt matematiskt mitt språk är :). Eller om det gjorde det över huvud taget gjorde det lättare att förstå. Det blir ju kedjeregeln i tre steg: f'(x) = df/dA*dA/dB*dB/dx, som jag försökt visa ovan.
Mycket bra förklarat!
Jag har själv försökt lösa problemet men det hade tagit tid.
Det var kul att följa den här tråden.
Jag är med nu!
Anledningen till att f(x)=2sin(2x) ger enkla f'(x)=2*2cos(2x) kan förklaras såhär:
* f(x)=2sin(2x)= 2 * sin(2x)^(1)
* f'(x)=2 * 1 * sin(2x)^(0) * cos(2x) * 2 = 2cos(2x)
f'(x)=ev. konstant * nerflyttad exponent * sin(...)^(n-1) * derivatan av sin(...) * ev. inre derivata till (...)
Alltså: När exponenten är 1 till sin/cos-termen är livet mycket enklare. Annars finns termen kvar med exponent=n-1, och så vidare vilket du förklarade kanonfint.
Tack allihop! Nu kan jag snart ta valborgsledigt utan att ha knagandes i bakhuvudet.
* Bugar ikapp med "3OPAH" *
Ska också förklara problemet från början...
Tänker er följande triangle:
A
| \
B -- C
* AB = 450 l.e.
* Vinkel BAC växer hela tiden likformigt (v=4?/60*t), vilket gör att AC och BC växer när v går från 0 -> 90°.
Uppgift: Bestäm BC's tillväxthastighet vid BC=200
* Följande samband gäller för likformiga trianglar:
x2 + y2 = hyp2
Ger vid derivering med avseende på t och anv. av kedjeregeln:
2x*dx/dt + 2y*dy/dt = 2h*dh/dt
AB är konstant i längd, har ingen derivata:
dx/dt = (2h*dh/dt) / 2x
*x=200 och h?492.44.
*dh/dt måste bestämmas när x=200 (vilket inträffar vid t?2.0 sekunder).
cosinussatsen:
BA/(cos(vinkel BAC)) = BC (=hyp)
450/(cos(4?t/60) = h
dh/dt = derivatan för cosinussatsen!
FACIT: dx/dt ? 110 m/s (113m/s)
Har ingen prövat att lösa detta via OS X inbyggda Kalkylator?
Den har möjlighet att räkna med både pi, cos, x, y, ( och ).
Fast vad vet jag, för mig är det här lika obegripligt som en dator skulle vara för en man från stenåldern...
(Men vafandå, det går visst inte att skriva pi-tecknet här för det blir bara ett frågetecken...)
Har ingen prövat att lösa detta via OS X inbyggda Kalkylator?
Den har möjlighet att räkna med både pi, cos, x, y, ( och ).
Fast vad vet jag, för mig är det här lika obegripligt som en dator skulle vara för en man från stenåldern...
(Men vafandå, det går visst inte att skriva pi-tecknet här för det blir bara ett frågetecken...)
OS X-kalkylatorn är inte symbolhanterande och kan därför inte derivera, så det går inte. Man måste ha lite mer avancerad programvara för den sortens problem.
Datorer för sådant här. :eek:
nej tacka vet jag min fina HP48 calculator med RPN som även förenklar uttryck.
Äh, TI-89 ska det vara
Mycket snyggare utskrivet på den...
Jag tycker att det är lätt att göra fel när man skall derivera bråk. Framför allt när man har x i nämnaren. Därför tycker jag att det är enklare att lära sig nedanstående formel utantill. Kan man den så behöver man inte tänka alls nästan. Det löser sig liksom av sig sjäv på nåt vis
h(x) = f(x) / g(x)
h'(x) = ( f'(x)*g(x) - f(x)*g'(x) ) / (g(x))^2 (1)
OBS! Se upp med minustecknet och derivatans ordning!!!
f(x) = 450
f'(x) = 0
g(x) = cos(xpi/15)
g'(x) = -(pi/15)sin(xpi/15)
Insättning i (1) ger:
---> (( 0*cos(xpi/15) -(450*(-(pi/15)sin(xpi/15)) ) )) / (cos(xpi/15))^2
---> 30pi*sin(xpi/15)/ (cos(xpi/15))^2
sin(x)/cos(x) = tan(x)
----> 30pi*tan(xpi/15) / cos(xpi/15)
Voila!!
Beta borde förbjudas, tacka vet jag penna, papper och utantillkunskap
Förstår inte den åsikten om miniräknaren. När man lär sig matte, visst, men när man bara använder matte som ett verktyg och det inte är den kunskapen som är viktigast, då är det väl inget fel med en schysst miniräknare? Bara jobbigt att hålla på med en diff.ekv. i en timme på en hållf. tenta. Man måste ju ändå kunna matten för att ställa upp skiten, vilket är det svåra. Att lösa den jämställer jag med att klippa gräsmattan eller något annat tråkigt måste... Matte är bara ett verktyg för mig, är inte ett dugg intresserad av det egentligen...
Tycker jag, men jag är väl lat.
Nej, det är klart att man måste kunna matte för att räkna men för den som kan och inte vill lära sig Beta utantill är det ju skönt att ha den till hands.
Med Beta och papper och penna kan en duktig student räkna mycket, men sätt en miniräknare i handen på vem som helst så kan han snart derivera uttrycket i denna tråd. Med rätt teknisk utrustning kan en idiot göra vad som helst...
Men då kommer ju invändningen att den som har råd att köpa en riktigt avancerad miniräknare har ju då lättare att klara tentan än den som inte har råd med det verktyget (en klassisk diskussion när det gäller miniräknare på tentor).
Samtidigt håller jag med dig, när jag kan matten så kan jag lika gärna lösa saker med dator eller miniräknare, det är nog t.o.m. så att väldigt få roar sig med att lösa sånt för hand när man sitter på jobbet.