Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remota med Mac till Win 2003?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-27 22:18

Mitt kontor bytte servrar till Windows 2003 nyligen. Nu kan jag inte längre använda Remote Desktop för att från min Mac nå/arbeta med min PC på jobbet. Någon som har en lösning, är det över huvud taget möjligt?

• Oregistrerad
  • 2004-04-27 22:21

Är nog något annat knas dom ställt till med…
(Ref…)

Ja, inte är det 2003 som är problemet, jag ansluter mot 2003 varje dag och det funkar bättre där än på 2000. Kan hända att de stängt ner TerminalServices eller kanske gjort någon ny brandväggsinställning...

• Oregistrerad
  • 2004-04-28 17:28
Ursprungligen av larsa:

Mitt kontor bytte servrar till Windows 2003 nyligen. Nu kan jag inte längre använda Remote Desktop för att från min Mac nå/arbeta med min PC på jobbet. Någon som har en lösning, är det över huvud taget möjligt?

Fick inte heller igång det här hemma mot 2003 riktigt..

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-28 18:34

Men hur?

Hur gör du när du remotar mot win 2003, Johan?

Precis som vanligt. Jag använder Microsoft Remote Desktop. Anger bara datornamnet i anslutningsfältet och kör.
Tidigare var jag tvungen att ange hela adressen. (t.ex servernamn.domän.ad) men jag tror att det är att vi uppgraderat hela vår domän och dns som jag nu bara kan skriva ett datornamn.
Du kan ju också prova med IP-adressen. Är du säker på att den nya servern har TerminalServices igång?

Hmm.. läste första inlägget igen... Vad har remote desktop mot en server att göra med hur du kommer åt din egen PC. Körde du remote desktop mot servern eller din PC tidigare ?

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-04-28 22:17

Såhär.

Macen är hemma, PC:n på jobbet, bakom en ISA-brandvägg på en Win2003-server. Jag kan remota hemifrån om jag använder en PC och loggar in på serverns https-webbplats och autenticerar mig. Från den webbplatsen kan jag sedan välja vilken PC på jobbet jag vill remota till.

Men Safari/IE 5.2 vill inte köra den ActiveX som uppenbarligen krävs. Jag läste att MS Remote desktop skulle funka mot Win2003, men jag är osäker på hur datornamnet ska anges.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-28 22:57

Du skall inte köra ActiveX applikationen, använd den fristående. Adressen anges t.ex som "servern.företaget.se" eller "123.123.123.123".

Hur du kommer igenom brandväggen är en helt annan fråga som beror helt på hur den är uppsatt.

Jag använder mig av en SSH-tunnel till brandväggen som en skickar mig vidare till Windows2003 servern (med programmet SSH TunnelManager, men det går lika bra med programmet SSH i terminalen).

Fråga din systemadministratör på jobbet hur du kan göra.

Jag kör så varje dag hemmifrån. Funkar kanonbra.

1
Bevaka tråden