Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompakt digitalkamera med manuella möjligheter?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-28 00:43

Är spekulant på en ny digitalkamera. Prissegmentet i vilken jag letar är 4000 - 5000. Jag skulle gärna se en kompakt kamera med bra manuella inställningar. Har inte så bra koll på exakt vilka kameror som har möjlighet till sådana inställningar. Men i inledningsskedet har jag främst kikat på Ixus 430 och 530, Konica Minolta G400 och 500, Pentax Optio S4i. Möjligtvis också Sony V1, som dock verkar lite dyr. Den kräver ju MemoryStick.
Har inte så bra koll egentligen. Min nuvarande kamera är en Sony Cybershot U10, en liten partykamera.

Råd och tips mottages tacksamt.

/majk

• Medlem
  • 2004-04-28 02:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-28 09:52

Tål du en lite större kamera så kanske Canon Powershot A80 kan vara något? Det känns som jag kan ställa in precis allting på den om jag vill (och dessutom lagra två separata uppsättningar inställningar som snabbval). När jag kollade runt på kameror verkade det vara en av dem (i prisklassen runt 4000) som hade mest manuella möjligheter.

• Medlem
  • 2004-04-28 16:09

Jo Canon A80 ser ju helt klart ut som ett bra alternativ. Billig är den också. Tyvärr inte lika vacker som Ixus 430 exempelvis. Hur stor är förresten skillnaden i storlek mellan A80 och 430? Det går inte att få allt antar jag.
Hur pass lättillgängliga är de manuella inställningarna på A80? Måste man in i menyer och rota eller är det löst på något smidigare sätt?

/majk

A80 är framför allt bekväm att hålla i (eller A70 i alla fall, som jag provat). Ful tycker jag inte den är, men jag är mer intresserad av hur bilderna ser ut.

På A70 tycker jag att inställningarna är föredömligt lättillgängliga, närman väl lärt sig skillnaden mellan de två separata menysystemen. Fler funktioner är lätta att nå än på 750, där allt utom några få saker kräver att man går längre ner i menyer.

• Medlem
  • 2004-05-05 19:20

Nu har jag beställt kamera - en Ixus 430 fick det bli. Valde till sist att prioritera storleken framför inställningsmöjligheterna. Vad jag har sett så kan man ta mycket bra bilder med 430 också. Och de program som finns verkar räcka ganska långt.
3 800 från Tyskland med 256 mb extra minne och frakt. Samma paket kostar 4463 + frakt på Cyberphoto. Ett bra köp hoppas jag.

/majk

Ursprungligen av majk:

Nu har jag beställt kamera - en Ixus 430 fick det bli. Valde till sist att prioritera storleken framför inställningsmöjligheterna. Vad jag har sett så kan man ta mycket bra bilder med 430 också. Och de program som finns verkar räcka ganska långt.
3 800 från Tyskland med 256 mb extra minne och frakt. Samma paket kostar 4463 + frakt på Cyberphoto. Ett bra köp hoppas jag.

/majk

Var i Tyskland handlar du? Via Internet?

• Medlem
  • 2004-05-05 20:05
Ursprungligen av Thomas Magnusson:

Var i Tyskland handlar du? Via Internet?

Via internet ja. Här: http://technikdirekt.de/

Du blir nöjd...

• Medlem
  • 2004-05-05 19:55

Tänkte förresten sälja min gamla kamera nu eventuellt. En Sony DSC-U10 med 8 +64 i minne. Originalkartonger och kvitton och allt såklart. Hur mycket (lite) kan man få för en sådan.

Såhär fräck tyckte Jon Adolfsson att den var då det begav sig: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=9563&highlight=U10

1
Bevaka tråden