Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Textfil till iPhoto

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-15 18:47

Hur importera textfil till iPhoto?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-17 11:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erling N:
Hur importera textfil till iPhoto?

Jag tror inte det går. Har försökt leta up ett program som man kan samla in bilder, lägga till någon text, musik - alltså göra en snygg bildspel med övergångar och möjloghet att visa den både på en dator och en DVD spelare.
Hittar inte.
Keynote?
Ställde den fråga här på 99mac men har inte fått något svar.
Jag hörde dessutom att den funkar bara på en dator och utan möjligheten att lägga till ljud.
Man skulle ställa sig frågan. varför görs det såna halvgenomtänkta program?
- Det finns ingen demo att testa heller och de som har testat de säger inget.

Det är som att skapa ett ritprogram och de enda verktygen man har det är blyertspenna och suddgummi.
Penslar och kritor finns inte för man tänkte inte på att någon vill måla också.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 11:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Jag tror inte det går. Har försökt leta up ett program som man kan samla in bilder, lägga till någon text, musik - alltså göra en snygg bildspel med övergångar och möjloghet att visa den både på en dator och en DVD spelare.
Hittar inte.
Keynote?
Jag hörde dessutom att den funkar bara på en dator och utan möjligheten att lägga till ljud.

Det är som att skapa ett ritprogram och de enda verktygen man har det är blyertspenna och suddgummi.

Ta inte illa upp men du har en ganska gnällig/tråkig ton i din fråga. Man har knappast lust att svara men jag gör det ändå. Att klaga på Keynote för att det bara funkar på dator tyder på en rejäl okunskap om vad presentationsprogram normalt används till. Att sen dessutom Keynote har ypperliga exportfunktioner till bla DVD via Quicktime/iDVD gör jämförelsen ännu mer haltande.

Om du ställer en fråga utan att klaga på ngt du inte känner till så har du nog större chans att få svar i framtiden.

Du kan göra precis det du vill och mkt, mkt mer med Apple´s gratisprogram. Gå till www.apple.se och läs om iMovie, iDVD, iPhoto, iTunes samt Keynote.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-17 12:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

Hittar inte.
Keynote?

Ta inte illa upp men du har en ganska gnällig/tråkig ton i din fråga. Man har knappast lust att svara men jag gör det ändå. Att klaga på Keynote för att det bara funkar på dator tyder på en rejäl okunskap om vad presentationsprogram normalt används till. Att sen dessutom Keynote har ypperliga exportfunktioner till bla DVD via Quicktime/iDVD gör jämförelsen ännu mer haltande.

Om du ställer en fråga utan att klaga på ngt du inte känner till så har du nog större chans att få svar i framtiden.

Du kan göra precis det du vill och mkt, mkt mer med Apple´s gratisprogram. Gå till www.apple.se och läs om iMovie, iDVD, iPhoto, iTunes samt Keynote.

jag tar inte illa upp men jag förstår inte vad du menar med en gnällig ton.
Jag ställde en fråga här på 99mac angående Keynote som lyder ungefär så här: "Om någon har testat Keynote: finns det en möjlighet att visa presentationen på en DVD spelare eller funkar den bara med skärmvisning?"
- Var hittar du gnällighet?

I inlägget här har jag inte kritiserat Keynote eftersom jag har inte haft möjligheten att testa det.
Jag skrev att jag HÖRDE att den funkar bara på en dator och utan möjlighet att lägga till ljud!
Det enda kritiken mot Apple i det här fallet är att det inte finns någon möjlighet till en demo som man kan testa innan man köper programmet.

Kritiken riktas mot iPhoto. Har man en bildsamling då vill man visa den helst på tv, på ett större format och helst att ha möjligheten att lägga till lite text osv.

Om sådan kritik anses som gnällande då får vi aldrig någon utveckling.
Då blir det som jag har skrivit om ett ritprogram och det är ingen gnällandet utan lite ironi.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 13:16
Citat:

- Var hittar du gnällighet?
...
Jag skrev att jag HÖRDE att den funkar bara på en dator och utan möjlighet att lägga till ljud!

Kritiken riktas mot iPhoto. Har man en bildsamling då vill man visa den helst på tv, på ett större format och helst att ha möjligheten att lägga till lite text osv.

Du har hört ngt vagt och utan lägga en minut på att lära dig ngt om programmet genom att läsa på Apple´s web så ställer du frågan: Varför görs det såna halvgenomtänkta program?

Är inte det en gnällig/tråkig ton så vet jag inte vad?

Det finns flera sätt att se dina bilder från iPhoto på teve med musik/text via iTunes/quicktime/iDVD.

Nog om det, kolla in programmen så kommer du att bli nöjdare.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2003-02-17 14:10

Oj det blev lite livat!

Har delvis löst det.
Jag kopierar in texten i punktgrafikdokument, sedan bearbetar jag bilden i pixelNhance för att få läsbarare typsnitt samt spara i TIFF.
Därefter kan jag lägga in det som bild i iPhoto.
Ingen perfekt lösning men får duga tillsvidare

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-17 16:42

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
[QUOTE]Skapades ursprungligen av: malen:
[qb]-
Var hittar du gnällighet?

Är inte det en gnällig/tråkig ton så vet jag inte vad?

Det finns flera sätt att se dina bilder från iPhoto på teve med musik/text via iTunes/quicktime/iDVD.

Nog om det, kolla in programmen så kommer du att bli nöjdare.

[/quote]Myyyycket invecklat.
För att göra en enkel sak som att lägga 100 jpg bilder + 30 minuters musik på en CD-R och göra enkel bildvisning utan att ta till tungviktarna med att bränna DVD med SuperDrive.
Skal man till att bränna DVD då finns det bättre program än iPhoto och Quicktime.
Men tack ialla fall för din tid och engagemang.

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 17:29
Citat:

Myyyycket invecklat.

Utan text i bilden:
Skapa slideshow i iPhoto2, välj låt från iTunes, spara som QT, sätt i tom CD, kopiera, bränn.

(vill du ha flera låtar får du mixa ihop det i QT, du kan inte välja en playlist i iPhoto)

Med text i bilden:
Öppna iPhoto-bilderna inifrån iMovie3, lägg till musik, lägg till ev text och övergångar, spara som QT, sätt i tom CD, kopiera, bränn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-17 20:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

Myyyycket invecklat.

Utan text i bilden:
Skapa slideshow i iPhoto2, välj låt från iTunes, spara som QT, sätt i tom CD, kopiera, bränn.

(vill du ha flera låtar får du mixa ihop det i QT, du kan inte välja en playlist i iPhoto)

Med text i bilden:
Öppna iPhoto-bilderna inifrån iMovie3, lägg till musik, lägg till ev text och övergångar, spara som QT, sätt i tom CD, kopiera, bränn.

Tack mattan. Det sista kom jag fram till också.
Min fråga består: varför lämna iPhoto och göra resten i iMovie om man kunde ha den extra funktionen i iPhoto?
Där har vi det ironiska om ritprogram.
Tack en gång till för din tid.

1
Bevaka tråden