Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fler nybörjarfrågor!

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

1. Jag har fått meddelandet att "Startskivan börjar vara full". Vad gör jag åt detta? På det enda stället jag hittar "Startdisk" ligger OSen, OSX och OS 9 någonting... Kan jag ta bort OS9 utan att det påverkar någonting? Jag har aldrig använt det och har inte för avsikt att göra det? Och varför fick jag ett meddelande just nu att startskivan håller på att vara full, det lagras väl ingenting så att den blir ständigt mer fylld?

2. Hur får jag bort "Komplettera automatiskt" i Safari? Jag vill inte spara några användarnamn.

3. Snabbkommandon för... hoppa till början/slutet av rad när jag skriver, markera allt?

Tack för hjälpen!

Senast redigerat 2004-04-29 14:36
  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 14:39
Ursprungligen av Josse010:

1. Jag har fått meddelandet att "Startskivan börjar vara full". Vad gör jag åt detta? På det enda stället jag hittar "Startdisk" ligger OSen, OSX och OS 9 någonting... Kan jag ta bort OS9 utan att det påverkar någonting? Jag har aldrig använt det och har inte för avsikt att göra det? Och varför fick jag ett meddelande just nu att startskivan håller på att vara full, det lagras väl ingenting så att den blir ständigt mer fylld?

2. Hur får jag bort "Komplettera automatiskt" i Safari? Jag vill inte spara några användarnamn.

3. Snabbkommandon för... Kopiera text, hoppa till början/slutet av rad när jag skriver, markera allt?

Tack för hjälpen!

1. På ett svarar vi vet ej.

2. Gå på inställningar under arkiv - autoformulär, kryssa ur rutan användarnamn och lösenord.

3. kopiera: Markerar text, tryck på äppelknappen och C samtidigt. Markera allt: tryck på äppelknappen och A samtidigt. Hoppa: äppelknappen och piltangent hoppar ord för ord.

Lite hjälp hoppas jag om än inte fullständig. Tror det är första gången jag träder in i denna roll. Brukar oftast vara den som inte fattar eller vet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 14:55

1. Om du aldrig använder Mac OS 9-program så är det bara att slänga de programmen.
Det som tar upp plats är antagligen filerna i din hemmapp, som ligger på startskivan i mappen /Användare/dittkortnamn
Dessutom så om du har många stora program öppna, så kan de fylla hårddisken för tillfället eftersom de lagrar minne på hårddisken när det fysiska RAM-minnet är slut. Om meddelandet kommer upp ofta när du har program igång, så kan det hjälpa att köpa mer RAM.

• Medlem
  • London
  • 2004-04-29 15:06

Det är nog ännu bättre att köpa mer disk om den är så full att swapfilen nästan fyller hårddisken.

Alright! Tack så mycket för hjälpen! Men när jag försöker slänga Mappen med det gamla OSet så säger datorn att objektet behövs av av Systemet?

Sen så verkar det som att jag har två enheter på Skrivbordet, jag har en iBook med futtiga 10GB Hårddisk, men jag vill gärna ha dessa 10GB på samma om det går?

Tack!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 16:20

Alright! Tack så mycket för hjälpen! Men när jag försöker slänga Mappen med det gamla OSet så säger datorn att objektet behövs av av Systemet?

Sen så verkar det som att jag har två enheter på Skrivbordet, jag har en iBook med futtiga 10GB Hårddisk, men jag vill gärna ha dessa 10GB på samma om det går?

Tack!

Partitionera om kan du endast göra genom att formatera hårddisken (alltså radera allt).

Du formaterar genom att starta från Mac OS X-CDn och sen välja Skivverktyg från Installeraren-menyn. Sen väljer du fliken partitionera och så ställer du in att skivan ska vara i en enda partition.

Om du vill spara dokument som du har på hårddisken så får du köpa/låna en extern firewire-hårddisk som du sen kppierar över allt till. Du kan också bränna allt på CD-skivor men det kommer gå betydligt långsammare.

• Medlem
  • London
  • 2004-04-29 16:11

Kolla om du inte har något annat som tar plats, min systemmapp med OS 9 tar 260 MB, vilket inte hjälper dig så mycket tror jag. Men du kan ju testa att kasta innehållet först sen slänga mappen. Om du har två partitioner på hårddisken så måste du nog formatera om den för att få en enhet på skrivbordet. Det skulle jag göra om jag var du, det finns egentligen inte någon anledning (enligt mig) att ha två partitioner. Det blir bara jobbigt när den ena är full...

Okey, tack så mycket för snabba och bra svar! Jag återkommer säkert med fler problem

• Medlem
  • London
  • 2004-04-29 16:43

Gör det, det är kul att kunna hjälpa till...

3. Snabbkommandon för... hoppa till början/slutet av rad när jag skriver, markera allt?

Äpple + vänster/höger-pil tar dig till början eller slut av en rad
Alt + vänster/högerpil tar dig ett ord åt vänster eller höger per tryckning
Äpple + upp/ned-pil tar dig till början eller slut av hel text
Alt + upp/ned-pil tar dig till början/slut av textstycke

Kör det här

Har du en komplett install av sys o alla prog mm kan du köra det
_HÄR_ så får du ett par hundra meg till att spela med på din HDD.

Det tar bort en massa onödiga spåk från sys och prog, typ hjälpfilen på kinesiska till office försvinner (om du nu inte använder den) se till att välja rätt språk bara (har bara sv o eng kvar i mitt sys).

Om du ska partionera HDD o installera om sys se till att göra en anpassad install, så du inte installerar allt som finns på skivan, då tjänar du också in utrymme.

Ang o kasta os9, tror du lär starta från sys cd/dvd'n för att kunna kasta det.

1
Bevaka tråden