Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X och Firstclass

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som förstår sig på Firstclass klienten till Mac?

Jag fattar inte ett skit. På PC funkade det alltid bra, men här fattar jag verkligen nada!

Och vad vill du veta?????

Fråga så att man kan svara nästa gång.

Det här är de instruktioner jag har:

Inställningar för NUBBS

Första gången man kör igång First Class (klicka på programikonen) måste man ställa in programmet att hitta NUBBS: Klicka på Ställ in och gör följande inställningar:

Koppla upp via: TCP-IP.FCP
Server: nubbs.liberal.se

Om du kopplar upp dig via modem;
Koppla upp via: modem.fcp
Telefonnummer: 0850911690

Under Ställ in och Avancerat ska du kontrollera att det står
TCP-port: First Class.

Hur ställer jag in det här?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Aron Lindberg:
Det här är de instruktioner jag har:

Inställningar för NUBBS

Första gången man kör igång First Class (klicka på programikonen) måste man ställa in programmet att hitta NUBBS: Klicka på Ställ in och gör följande inställningar:

Koppla upp via: TCP-IP.FCP
Server: nubbs.liberal.se

Om du kopplar upp dig via modem;
Koppla upp via: modem.fcp
Telefonnummer: 0850911690

Under Ställ in och Avancerat ska du kontrollera att det står
TCP-port: First Class.

Hur ställer jag in det här?

För mac os 9 versionen
Det är exakt likadant som på din pc.
Öppna inloggningsfönstret, klicka på ställ in. Skriv in ditt användarnmamn och lösenord.
Under server skriver du nubbs.liberal.se.
Inställningarna "om du kopplar upp dig via modem" behöver du inte bry dig om.
Se till "koppla upp via" rullisten står på tcp-ip.fcp.

Mac os x versionen
X versionen är en beta och är lätt buggig, för att få det att funka måste du nog installera både classic och x versionen, välj sedan connect i x versionen och sedan browse, leta sedan upp filen home.fc i classic installationen sen är det bara följa installationsinstruktionerna för 9an.

Är det nån som fått X versionen att funka utan att
ha gamla versionen installerad?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Granberg:
Är det nån som fått X versionen att funka utan att
ha gamla versionen installerad?

Nope.

Centrinity (F.d FirstClass) känns lite som Quark just nu. De är ju lika sega på att få ut fungerande X versioner av sina program.

Och ja, man måste ha Classic-versionen för att X-versionen ska fungera. Så därför hoppas jag att de får ut FC 7 för OS X snart. Innan de får ut FC 8 till PC vore ju trevligt iaf....

Jag förstår inte riktigt vad ni har för problem med att man måste installera Classic-versionen först. Samma sak gäller ju med Acrobat (om man inte beställer version 5.05 från Adobe). När man väl installerat MacOS X versionen också kan man ju glömma classic. Jag har inte haft några problem med MacOS X versionen i alla fall.

Den här tråden ska ligga i programvara

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 13:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Och ja, man måste ha Classic-versionen för att X-versionen ska fungera.

Det enda strulet egentligen är att de inte har ngn installerare som funkar i X utan det går bara att ladda hem X-appen.

Den enda fil man absolut måste ha förutom appen för att köra över Internet är "TCP-IP.fcp" i FCP-mappen. De andra nödvändiga filerna skapas automatiskt (dock inte plugins).

Förstår inte. Har INGA problem med FC på MacOSX.
(kör version 6.022) Funkar som en smocka!

Flyttar till forumet Programvara!

Jag tror att nästa stora uppdatering utav FC kommer nu, den 19 februari. Då tror jag att både server och klient är skarpa X-versioner.
Att jämföra Centrinity och quark är väl otroligt orättvist? Jag tror att en serverprogramvara är svårare att få fram än ett layout program. Dessutom hivade de ut klient-betan rätt snabbt och det är ju bara mindre, men dock irriterande, buggar i den.

Att installera X-klienten har väl aldrig varit något problem? Visst, man behöver den gamla FC-mappen där man droppar OSX-betan, men hur svårt är det?

• Oregistrerad
  • 2003-02-16 21:37

Frågade dem om OS X versionen i förra veckan och deras svar var "kolla vår sajt ofta ... snart kommder det nåt"

Finns det förresten nåt sätt att ställa in vilket storlek det ska vara på texten i de meddelanden som kommer in ... de som använder programmet tycker texten är alldeles för liten, försökte ställa in olika varianter men tydligen så hittade jag inte rätt inställning, nån som vet? (det gäller alltså den OS X beta som finns tillgänglig i skrivande stunde)

• Medlem
  • International user
  • 2003-02-16 21:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fleno:
Att installera X-klienten har väl aldrig varit något problem? Visst, man behöver den gamla FC-mappen där man droppar OSX-betan, men hur svårt är det?

Det kan ju vara ganska svårt om man nu inte har gamla mappen och vill installera på en dator som inte har Classic, eller? Hur får du ut "TCP-IP.fcp" från en Classic-Installerare utan mekk i X?

[ 16. februari 2003, 21:43: Meddelandet ändrat av: mattan ]

• Oregistrerad
  • 2003-02-17 12:37

Du kan ju prova att göra som jag gjorde, kör installationen för Classic och kasta sedan bort programmet, lägg sedan dit OS X varianten.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fleno:

Kan ju inte vara så svårt för centrinity att se till att alla nödvändiga filer ligger med i mac os x installationen, är ju krångligt om man inte har classic överhuvudtaget

1
Bevaka tråden