Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken bolagsform passar bäst?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag och en vän planerar att starta ett gemensamt företag för att där bedriva en gemensam verksamhet. Eftersom vi båda kommer att ha övriga inkomster vid "sidan om" så hade vi först tänkt att vi startar var sin egen firma och ett gemensamt handelsbolag. I det fallet skulle det gemensamma bolaget bara syssla med det gemensamma projektet. Intäkterna från våra egna jobb skulle gå via respektive egna firman.

Nu har vi fått höra att vi inte behöver krångla till det för oss i onödan, utan att det ska gå bra att ha olika intäkter i handelsbolaget, vilket skulle göra egna firmorna överflödiga. För att särskilja våra "privata" intäkter från varandra och från de gemensamma intäkterna skulle vi upprätta ett kompanjonavtal. Detta var ett råd från Skatteverkets rådgivare.

Lite senare ringde jag Skatteverket igen för att höra om detaljer och fick då tala med en annan rådgivare. Hon var inte alls inne på samma linje utan förordade två enslikda firmor samt gemensamt HB (vår ursprungstanke). Någon som vet vad som gäller? När man får motstridiga uppgifter från sammma myndighet blir man ju lite konfunderad.

Dessutom gav de olika uppgifter om vad som gäller om skattsedlar: den ena sa att har vi bara HB så ska vi ha varsin FA-skattsedel med våra personnummer på (min kollega kommer fortfarande att vara deltidsanställd hos sin nuvarande arbetsgivare och jag vill ha gardering ifall jag måste ta anställning, men huvudsakligen försörjer jag mig på att fakturera dels för eget arbete, dels för det gemensamma).
Den andra handläggaren sa att vi ska ha varsin SA-skattsedel och inget annat. Vad gäller?
(Ska förresten inte bolagsnumret stå på skattsedeln?) Som ni förstår är vi tacksamma för all rådgivning!

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-19 16:42

Ett gemensamt HB fungerar, men det kan bli krångligt med beskattningen om ni inte har lika stor omsättning på era respektive egna verksamheter. Kör med var sin enskild firma för de egna prylarna.

Ni behöver själva F- eller FA-skatt för de egna firmorna. HB:t måste dessutom ha en egen F-skattesedel. Samma sak med momsregistreringen.

1
Bevaka tråden