Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sladdrigt tangentbord på iBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har haft problem med ett sladdrigt tangenbord på min relativt nya iBook (inköpt i februari). Tangentbordet sitter inte fast i högerkanten och är böjt uppåt. Det sladdrar när man trycker på tangenter ute mot högerkanten, typ bort mot return-tangenten till. Är detta något vanligt fel, har någon annan haft samma problem eller har jag fått ett måndagsexemplar?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-04-29 22:00

Jag tror att jag har något liknanden, när jag trycker på enter så klappar de ordenligt.

Men jag vikt en pappers lapp och lakt på den vita ramen under just vid enterknappen där.. funkar fin fint, fast tråkigt att få det så när man lägger typ 15 tusen, sänker kvalité känslan mycket.

Nej, det känns ju inte direkt premium.

Jag lämnade in den och har fått tangentbordet utbytt för när man tog lös det och kollade på det var det alldeles böjt uppåt i högerkant. Problemet är dock fortfarande kvar även efter tangentbordsbytet. Det kan sitta fast en stund men rätt vad det är så lossnar det och börjar glappa igen. Mkt otrevligt.

Ska undersöka vidare...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-04-30 10:01

På min låter det som om en fjäder losnar när jag trycker på awsder eller f, men detta händer bara ibland...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-05-03 13:12

verkar vara ett vanligt problem det här, jag har samma... men jag störde mig mest på det i början sen blev jag för stolt för att erkänna det och då slutade jag störa mig på det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-03 14:00

Samma här. Jag har också fixat med vikt papper under... funkar bra.

Jag har också ett illa passande batteri som pckså det numera sitter perfekt med hjälp av lite papper och tejp i batterilåset.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-03 19:55
Ursprungligen av axpax:

Jag har också ett illa passande batteri som pckså det numera sitter perfekt med hjälp av lite papper och tejp i batterilåset.

Bild? Forklara garna narmare.

Ursprungligen av axpax:

Samma här. Jag har också fixat med vikt papper under... funkar bra.

Jag har också ett illa passande batteri som pckså det numera sitter perfekt med hjälp av lite papper och tejp i batterilåset.

Verkar som att din och min dator skruvades ihop av samma kille i Taiwan (eller var den nu skruvas ihop). Jag hade också problem med batteriet. Det stack ut typ en millimeter. Jag ringde Apple och fick ett ärendenummer och lämnade in den för justering. Blev mycket bättre.

Har också haft in datorn en gång till för justering av tangentbordet. Även det blev mycket bättre. Inte helt stumt men snudd på. Mycket trevligare. Bra jobb.

Tyckte att om man köper en ny dator ska man inte behöva stoppa in papper och tejp i den för att den ska sitta ihop som andra datorer. Alltså ringde jag Apple och fick lämna in den för justering, båda gångerna.

Det verkar ha varit en magnet i chassit som har till uppgift att hålla ner tangentbordet som hade lossnat. Nu är den på plats och tangentbordet sitter som sagt riktigt bra igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-08 12:19

Det här låter ju inte bra. Lösa tangentbord menar jag.

Ska man verkligen köpa en iBook?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-05-08 13:52

Foxfire: Du ska iaf inte hälla ett glas med vatten över den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 08:21

Jag har också liknande problem med min iBook G4/800 som jag köpte i höstas. Har mest använt den med ett externt bluetooth-tangentbord och därför inte uppmärksammat det så mycket tidigare men nu börjar det bli riktigt irriterande. Märks tydligast vid de små fria ytorna precis vid piltangenterna tycker jag, trycker jag lätt där känner man verkligen hur hela vänsterdelen glappar. Likadant om man använder piltangenterna och andra tangenter däromkring. Sen är min enter-knapp ständigt något nedsänkt i nederkant, gör att det känns väldigt konstigt att skriva längre stycken.

Ska prova det där med en bit vikt papper och se om jag blir nöjd, annars är det nog retur som gäller. Hur fungerar det om man vill ha den fixad? Jag köpte den via Apple Store eftersom jag maxade den med 60GB HD, 640MB RAM, Bluetooth och Airport Extreme. Måste man skicka in den och vara utan i flera veckor?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 08:54

Skickat tillbaka iBookarna - det här kan inte vara bra för Apple eller användarna!

Jag köpte också min via Apple Store så jag ringde Apple och förklarade det hela. Då fick jag ett ärendenummer så jag kunde lämna in den på garantiservice hos något serviceställe.

Som jag skrev tidigare verkar det ha varit en magnet som spökade. Om man lyfter upp tangentbordet så ser man att det vilar dels på en massa metallplåt men också på en ram av plast som sticker ner in under tangentbordet. Under denna plast finns det magneter (som man alltså inte ser om man inte öppnar datorn) som har i uppgift att hålla nere tangentbordet mot denna plastram så att det känns stumt och inte fjädrar upp hela tiden och sladdrar. På min dator hade en av dessa magneter lossnat och låg inte på rätt plats. Detta fixade de och nu sitter tangentbordet stumt hela tiden. Men som sagt, de var tvungna att öppna datorn för att fixa till det.

Btw. Hade precis samma symptom med att man märkte det hela allra mest när man tryckte på de små plastbitarna bredvid piltangenterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 08:27

Tack Dr Bowman, ska genast ringa Apple och få tangentbordet fixat. Mitt batteri sticker också ut en millimeter eller så så de får väl ta och undersöka det närmare också.

1
Bevaka tråden