Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst nätverk +G3

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-04-30 13:50

Min farsa kan nu äntligen få adsl från Telia, så vi var inne o tecknade ett abonnemang åt honom. Nu till problemet. Detta måste enligt Telia sitta i första uttaget, vilket är på ovanvåningen i villan och han har sitt kontor på nedanvåningen. Vi började då tänka på trådlöst nätverk eftersom det inte skulle funka bra eller se snyggt ut med tp-kabel genom hela huset, som dessutom har betongbjälklag. Min fråga är då, att koppla en basstation till adsl-modemet är som jag ser inga problem, men var hittar jag någon schuysst grunka att koppla till hans G3 desktop, så att den kommunicerar med basstation och adsl modem? Det enda jag hittat är en usb grej från D-link, men där står att den bara funkar med OSX 10.2 och uppåt, och han kör bara Macos 9.2

Någon som kan tipsa mig på nåt som fungerar och helst går att hitta i sverige? Det närmsta jag hitta var en pryl från USA, http://www.macwireless.com/html/products/11g_11b_cards/11bUSB.html men kan man slippa beställa därifrån så gör jag gärna det. (Har ju läst vad som kan hända om kontokortsuppg kommer i orätta händer över nätet osv..)

Tacksam för synpunkter!

/ Jens

• Medlem
  • 2004-04-30 14:54

Har nu varit i kontakt med Netgear, och beställt en WGE101 och en WGR614. Dessa kommunicerar med 54Mbit/s.
Fungerar förhoppningsvis fint. Kopplingen till datorn blev alltså en ethernetbrygga, som alltså inte kräver några drivrutiner för att funka.

Oftast brukar dessa inte stödja AppleTalk, men det kanske inte gör något!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 16:41
Ursprungligen av Korsriddaren:

Min farsa kan nu äntligen få adsl från Telia, så vi var inne o tecknade ett abonnemang åt honom. Nu till problemet. Detta måste enligt Telia sitta i första uttaget, vilket är på ovanvåningen i villan och han har sitt kontor på nedanvåningen. Vi började då tänka på trådlöst nätverk eftersom det inte skulle funka bra eller se snyggt ut med tp-kabel genom hela huset, som dessutom har betongbjälklag. Min fråga är då, att koppla en basstation till adsl-modemet är som jag ser inga problem, men var hittar jag någon schuysst grunka att koppla till hans G3 desktop, så att den kommunicerar med basstation och adsl modem? Det enda jag hittat är en usb grej från D-link, men där står att den bara funkar med OSX 10.2 och uppåt, och han kör bara Macos 9.2

Någon som kan tipsa mig på nåt som fungerar och helst går att hitta i sverige? Det närmsta jag hitta var en pryl från USA, http://www.macwireless.com/html/products/11g_11b_cards/11bUSB.html men kan man slippa beställa därifrån så gör jag gärna det. (Har ju läst vad som kan hända om kontokortsuppg kommer i orätta händer över nätet osv..)

Tacksam för synpunkter!

/ Jens

Du behöver ett Sonnet Aria Extreme PCI-kort (för AirPort Extreme). Funkar med pappas G3 också.

• Avstängd
  • 2004-05-01 12:39

Bah! HUMBUG! Varför betala mer för mindre?

Belkin 802.11g PCI funkar perfekt för AirPort Extreme. (Ja, det är ett "PC-kort"...)

Säljs av t.ex. Mycom.se

1
Bevaka tråden