Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seti@home med G5:a, hur lång tid per block?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja, rubriken säger väl allt:

Hur lång tid behöver en g5:a på ett setiblock?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 15:41

Jag är också nyfiken på det. Jag ställde frågan för länge sedan men ingen har svarat.

Om jag tolkat statistiksidan rätt att G5 räknas som ppc64 så tar det: 9 hr 00 min 36.2 sec för en processor av typen ppc64.

• Medlem
  • 2004-05-01 00:11

Då tar det betydligt längre tid än vad en Dual G4 1,42 gör.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-01 01:06

OSX är inte optimerat för 64 bit ännu

Ursprungligen av REP:

OSX är inte optimerat för 64 bit ännu

Men det har väl inget med saken att göra? G5 är en mer potent processor än G4 trots att OSX inte är optimerat. Jag är rätt säker på att MP har rätt att det är något som inte stämmer i statistiken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 02:25

Ja, det verkar vara en hund begraven någonstans.
Min iMac 800MHz är seg och tar ca 15-16 timmar på sig även om den är ifred.
En ynka PC-laptop med en P4 2,4 GHz. Ehh, mnja, ynka och ynka, men ändå; den tar ca 9,5 timmar på sig för en unit.

G5:an måste vara kvickare än så. Är inte SETI optimerat för processorn?

Min Pismo behövde 10 timmar för fyra år sedan. Då fixade en Pentium III 700 det på åtta timmar. Min 1GHz TiBook behöver 8-9 timmar. Jag förstår ingenting..?

Har en 1700MHz pc stående vid sidan om för visst bruk och det får jobba med Seti och den tar ca 5 timmar för en runda.

• Oregistrerad
  • 2004-05-01 16:26
Ursprungligen av Marcus Holmer:

Min Pismo behövde 10 timmar för fyra år sedan. Då fixade en Pentium III 700 det på åtta timmar. Min 1GHz TiBook behöver 8-9 timmar. Jag förstår ingenting..?

Den stora skillnaden är väl att man inte kör samma beräkningar i de nyare versionerna som tidigare. Det är mer utökade sökalgoritmer som körs nu. Detta medför också att man inte längre kan använda de tidiga versionerna längre.

Men det har ju varit snack om en helt ny version nu ett tag, som ska optimeras för olika plattformer. Någon som vet något mer om den?

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Den stora skillnaden är väl att man inte kör samma beräkningar i de nyare versionerna som tidigare. Det är mer utökade sökalgoritmer som körs nu. Detta medför också att man inte längre kan använda de tidiga versionerna längre.

Men det har ju varit snack om en helt ny version nu ett tag, som ska optimeras för olika plattformer. Någon som vet något mer om den?

Japp, Boinc. hittar du här:

http://boinc.berkeley.edu/

• Oregistrerad
  • 2004-05-03 22:06

Har en P4 3 GHz som går i 3.3Ghz med en gig ram och kör Gentoo Linux (i princip hela systemet kompilerat för hand). Den tar ca 2 timmar och 50 minuter på sig.

• Medlem
  • Örebro
  • 2004-05-04 19:08

Har en dual 3,06 xeon som gör jobbet på ca 3h. De sorgliga är att SETI bara använder 50% av pulvret som finns tillgängligt.
Hade en G4 466mhz som gjorde jobbet på runt 26-28h och en G3 ibook 300mhz som gjode de på ca 42h.

Marcus Holmer>> Nu är ju tiden för ett block beroende på om du kör den grafiska eller icke-grafiska versionen av SETI, borde väl sagt de i min första fråga att den gälde för den grafiska versionen av seti.

• Medlem
  • 2004-05-04 20:55

ursäkta, men vad pratar ni om?

*nyfiken*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 23:15
Ursprungligen av Baron:

ursäkta, men vad pratar ni om?

*nyfiken*

Detta. Du lånar ut din datakraft för att analysera signaler från yttre rymden åt Berkeley-universitetet. Körde innan när jag hade PC, men slutade sen jag gick över till bärbart. Processorlasten ligger konstant på 100%, vilket gör att fläkten går igång direkt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-05 00:04

Inte NÄR utan OM

Seti är entrådat. Så har man dual system skall man starta 2 Seti processer. Kommer ihåg den gamla goda tiden på Ericsson när man körde SETI på Sunburkana. De hade pulver. O det skrevs om det i tidningarna också när det kom ut..

• Medlem
  • 2004-05-06 10:16

Hur gör man för att starta två grafiska processer?

• Medlem
  • 2004-06-24 12:16

Jag har nu fått igång betaversionen 3.08 för Mac OSX. På min dual 2 Ghz så tar det strax under 4 timmar att köra ett block.

Jag måste dessutom tillägga att denna betaversion inte helt enkel att ha att göra med. Man måste t.ex. köra script i terminalen för att avinstallera programmet.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-06-24 14:46

Jag vill bara passa på att promota Swedish Mac Team (SMT) lite.

Om ni kör BOINC så tycker jag att ni ska gå med i SMT's BOINC-lag.

Men personligen tycker jag att ni ska gå med i SMT's RC5-72-lag istället.

Läs gärna den här tråden här på 99mac.

1
Bevaka tråden