Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-tablå där favoriterna synkas till iCal?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-04-30 15:35

Jag funderar på att skapa en tv-tablå på internet som är renare, enklare, snyggare och utan reklam. Det ska dessutom gå att markera favoriter, få dem automarkerade och sedan prenumerera på dem i iCal. Man ska även kunna få påminnelse via sms. Eventuellt även via e-post om det är intressant.

Finns det intresse för detta och hur mycket kan du tänka dig betala?

Jag tänker mig:
10 kr i månaden för att kunna markera vilka kanaler som ska visas och program som är favoriter.
20 kr extra i månaden för automarkering utifrån nyckelord, t ex Scrubs, Simpson.
20 kr extra i månaden för att synkronisera med iCal
2 kr för en sms-påminnelse.

Eller känns priserna orimliga?

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:34

Orimliga!

Kan redan idag göra detta, fast det kostar "gratis"

(Inte SMS)

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:53

Vart finner jag funktionerna som jag pratat om?
iCal-kopplingen anser jag vara den bästa, går detta att hitta på annat håll?

www.tv.nu - Reklam, egen "min tv-kväll"-lista, sms-påminnelse vid betalning?
www.dagenstv.com - Reklam, mycket information, ej smidig.

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:56
Ursprungligen av jakob:

www.tv.nu - Reklam, egen "min tv-kväll"-lista, sms-påminnelse vid betalning?
www.dagenstv.com - Reklam, mycket information, ej smidig.

Vi tänkte likadant men du skickade några sekunder före mig :P, damn

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-30 17:44
Ursprungligen av jakob:

Ja det finns iCal-koppling gratis också, inte för alla kanaler men de flesta.

http://www.sandman.net/tv/

men det finns en till som jag inte minns just nu vilken det var

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 16:54

http://www.tv.nu - ganska rent, överskådligt
http://www.dagenstv.com - måånga kanaler, reklam, inte lika översiktligt.. mycket bra sökfunktion..SMS..favortier

Saknas då synkning med iCal, Automarkering osv..men ja mac människor gillar när saker fungerar gentemot varandra tex--iCal så visst tror jag de finns en marknad.. men begränsad.

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 17:00

Med "smakfull" reklam (inte 50 popups, eller 30 banners på sidan), så verkar sidan en riktigt bra idé.. Men iCal stödet osv övertygar mig inte..

Att välja vilka kanaler som skall visas är däremot riktigt bra !

• Oregistrerad
  • 2004-04-30 17:12

Om något företag är intresserade av att göra reklam i samband med ett tv-program så ser jag den möjligheten. Men jag tänker mig ändå att främsta inkomsten ska komma från de som använder tjänsten. Det behövs inga stora summor, men man vill ju åtminstone få tillbaka på investerad arbetskraft.

Någon som funderat på hur mycket det kan vara värt i kronor?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 18:38

Och den ypperliga och enkla funktionen som nästan alla glömt bort:
Vad var på TV i går?

Det händer titt som tätt att jag vill veta vad som gick på en kanal igår eller för någon dag sedan. Ibland bara för att kolla vilken tid programmet gick, ibland för att se vilket avsnitt i ordningen det var och andra gånger för att se vad programmet handlade om. Etc etc etc.

För en gratis iCal-koppling, så spana in http://www.fuse.nu/tv/ . Kanonkul, speciellt om man som det står här synkar med sin nalle

• Oregistrerad
  • 2004-05-01 00:12

Men hos Sandman kan man bara prenumerera på serier. Och hos Fuse så måste man ändå ha en vanlig tv-tablå brevid sig och skriva in programmen. Känns ganska bökigt med andra ord.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-01 00:35

Varför skulle man behöva en tv-tablå för Fuse, sista jag provade fungerade den ändå.

Om du känner att din lösning är den bästa så kör på, ingen tid att förlora.

• Oregistrerad
  • 2004-05-01 00:36
Ursprungligen av molia:

Varför skulle man behöva en tv-tablå för Fuse, sista jag provade fungerade den ändå.

Man söker ju efter tv-programmen, och då måste man veta vad de heter!?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-01 09:52

Kryssa i alla rutorna, lämna sökfältet tomt, tryck på sök-knappen och alla programtitlar dyker upp i vänstra rutan. Enkelt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-01 20:23

Hur ska jag tänka när jag ska sätta pris på tjänsten? En tv-tidning kostar 10 kr, på webben finns gratisalternativ som är sämre, osv. Jag har föresten tänkt mig betalning via sms... Hur mycket skulle Du betala?

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 17:19

Jag ska försöka kolla upp möjligheterna under sommarmånaderna. Men jag behöver fortfarande hjälp med att uppskatta vilka priser man kan sätta. 10 kr i veckan?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-27 17:22

www.tv.nu tar 2.50 i veckan för deras VIP-tjänster med t.ex gratis påminnelser via mail eller ICQ. Så 10kr känns lite mycket bara för att få iCal möjligheten.

• Medlem
  • 2004-05-27 17:41

jag skulle inte betala en kopek för dina tjänster. Men kanske skulle jag haka på om det var gratis.

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 18:11

Varför jag funderar så mycket på betalning är för att jag själv skulle uppskatta funktionen så stort. Jag tycker dagens tjänster på internet, i programvara och i tidningar i många fall antingen har bra upplägg, funktioner, påminnelser osv. Men att det inte finns någon plats som har allt. Jag vet att det är svårt med betalning, därför vill jag kolla upp det innan jag fattar beslut.

Gratis påminnelser via mail och icq är inget problem, men påminnelser via sms kostar pengar. Dessutom kostar hela projektet hela en engångskostnad i utveckling. Om det inte går att få in några som helst pengar på detta har jag tyvärr svårt att lägga tid på det. Tyvärr.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-05-27 19:12

Jag förstår din fina tanke att vara utan reklam, men släpp den! Du kommer inte att få tillräckligt många abonnenter för att tjäna in ditt arbete.

Tänk istället att du får in riktad reklam från TV-bolag - smakfull som sagts tidigare. Då kan du lägga in kopplingar från reklam till tablå, till iCal, till sms-tjänst etc. Du har allt betalt, sidan är gratis för besökare och då får du bättre besökssiffror osv.

När jag nu går i tankar att skaffa digitalbox (helst med hårddisk och datorkoppling) eller digitalTV-kort (PCI) ser jag gärna att en tablåsida har nödvändiga kopplingar till mina inspelningsprogram - typ iCal - som ju används av Alchemys PCI-kort. När deras kort kommer med Boxerkortplats är succén ett faktum. Datorn kopplad till TVn och allt i datorn - häpp!

Om du nu ändå vill ha "abonnenter" föreslår jag prenumerationsservice istället. All blippa in sms eller annat varje gång man skall få tillgång till en tjänst verkar krångligt. Byt lösen 1 gång i månaden och maila ut ett nytt till prenumeranter. 20 kr i månaden=240 kr per år för total TV-programsservice?

Men det är bara vad jag tycker.

1
Bevaka tråden