Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spdif kabel

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-01 23:36

Finns det speciella Spdif kablar att köpa, för digitalt ljud alltså. Eller räcker det att köpa en hyfsat high-end rca-rca kabel ?

Ursprungligen av Luzer:

Finns det speciella Spdif kablar att köpa, för digitalt ljud alltså. Eller räcker det att köpa en hyfsat high-end rca-rca kabel ?

Behöver inte vara en "high-end" kabel, en hyfsat bra billig kabel funkar lika bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 12:53

Om jag förstår din fråga rätt, så vill du ha en kabel för digital optisk överföring, som passar i G5:ans digitala in- och utgångar.

Du måste då givetvis ha en speciell kabel (både kabeln och kontakterna är speciella). Tillverkas bl a av svenska Supra och hittas lättats på HiFi-butiker.

Om du behöver en lång (15 m) så har jag en till salu! Funkar utmärkt med G5:an, men också med en separat USB till optisk konverter, som jag också har en till salu!

Är inte inte optiska enheten kompatibel med en vanlig TOS-link kabel!? En sådan hittar du i vilken musikbutik som helst.

Är det spänningsburen signal du vill skicka så kan du välja en koaxial-kabel, givet att sändare-mottagare har stöd för den anslutningen. Du kan i och för sig också välja en vanlig RCA-anslutning, rent fysiskt är kontakterna likadana, men koaxialen är som regel bättre skärmad än vanliga Svenson-RCA. Bereonde på vad du ska ha den till så vet jag inte om du någonsin kommer märka någon skillnad dock...

• Oregistrerad
  • 2004-05-02 17:04

Med korta kabellängder går det bra med en vanlig RCA-RCA, annars säljer Claes Ohlson SPDIF-kablar för peanuts.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-02 17:36

Spdif går ju att skicka både coaxialt och optiskt, men eftersom jag bara har coaxial (rca eller phono eller vad man nu vill kalla det) in på ljudkortet så var det det jag menade.
Jag kommer nog försöka hålla kabellängderna ganska korta, skall föra över från DAT till ett Audiomedia III kort vidare till Pro Tools och ville testa att köra digitalt för att se om man märker nån större skillnad mellan det och analogt. Sedan kan det vara bekvämligt att slippa tänka på mätare och nivåer.

Men vad är det för skillnad på koaxialkablage, som jag trodde var sån där antennkabel till tvn, hård och jobbig som fan att arbeta med, och rca kablage. Och vad heter det egentligen, rca är väl bara själva kontakten, som även kallas phono. Rörigt nu...

Ursprungligen av Luzer:

Spdif går ju att skicka både coaxialt och optiskt, men eftersom jag bara har coaxial (rca eller phono eller vad man nu vill kalla det) in på ljudkortet så var det det jag menade.
Jag kommer nog försöka hålla kabellängderna ganska korta, skall föra över från DAT till ett Audiomedia III kort vidare till Pro Tools och ville testa att köra digitalt för att se om man märker nån större skillnad mellan det och analogt. Sedan kan det vara bekvämligt att slippa tänka på mätare och nivåer.

Men vad är det för skillnad på koaxialkablage, som jag trodde var sån där antennkabel till tvn, hård och jobbig som fan att arbeta med, och rca kablage. Och vad heter det egentligen, rca är väl bara själva kontakten, som även kallas phono. Rörigt nu...

Kort sagt koaxialkablar är oftast bättre skärmade , eftersom dom oftast dras långa sträckor.

En vanlig bra billig RCA kabel duger fint. En dyr High End variant är bara bortkastade pengar i 99 fall av 100

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-02 17:39

Förvirring!!!

Toslink är ett annat namn för optisk s/pdif och det kräver speciella (fiberoptiska) kablar och har en unik kontakt.

RCA används för koaxial s/pdif, men några sådana in- och utgångar finns inte på G5:an.

Svaret på den ursprungliga frågan beror alltså på om vi pratar om koaxial eller optisk s/pdif. Ska det kopplas till en G5 så är det optisk/toslink som gäller.

(Skrev ovanstående innan jag hade sett ditt nya inlägg, Luzer)

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-08 22:16

Används inte även toslink för namn till Adat lightpipe formatet som också använder samma typ av kablar. Alltså toslink. Men då rör det sig ju om 8 kanaler 24 bitar i 48Khz. Sedan finns det säkert en massa andra format. Men toslink har väl inte bara med spdif att göra.

Ja, det stämmer. Många ljudkort för studiobruk kör ADAT lightpipe via TOSlink.
Själv kör jag med ett Sonorus StudI/O och ett RME Hammerfall, båda med 16 kanaler ADAT in/ut till ett digital mixerbord. De klarar samtidigt S/PDIF via 2 kanaler TOSlink om man vill skicka till DAT/Minidisc.

Ljudkvalitén är ingen skillnad mellan S/PDIF coaxial och TOSLink, inte vad jag har erfaret iallafall. Det är bara möjligheten att skicka 8 kanaler in/ut via ADAT protokollet då som ju är smidigt om man kör med ett sånt kort. Det går också att köra upp till 24bit/96kHz samplerate men med hälften så många kanaler. (Nyare ljudkort nog än högre, 24bit/192kHz)

Köp en vanlig rca/phono kabel som tidigare nämnts. Borde ge ett litet lyft i ljudkvalitén och som sagt att du får en kopia av rakt av från ditt DAT-band till disk utan nåt brus är ju också positivt.

/Johan

• Oregistrerad
  • 2004-05-13 18:28

Ja det är rätt. ADAT eller Toslinkformatet är SPDIF, men åttakanaligt.

1
Bevaka tråden