Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

öppna fil med...

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-02 20:51

Har febrilt försökt knyta en viss filtyp till ett visst program. Just nu filmer till Quicktime och INTE till premiere som är inställt. Har även hittat endel "svar" här i forumet på hur man ordnar just detta men problemet är att jag inte har dom funktionerna. När jag högerklickar på en fil, eller ctrl+klick så kan jag bara välja "öppna" och inte "öppna med...". Väljer jag "visa info" så kan jag bara se "allmän info" och där finns inget val att jag vill öppna filen med ett annat program. Jag har OS 9.2.2. Har hittat nåt som heter filkonverteraren men det verkar inte heller vara rätt ? Någon som vet hur jag löser detta som borde vara ganska enkelt ?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-02 22:21

Det verkar som du behöver File Buddy http://www.skytag.com/filebuddy/ .
Med File Buddy kan du ändra Type och Creator. Type och Creator är vad MacOS traditionellt använt för att hålla rätt på filtyp och med vilket program som filer ska öppnas med. Inom Win och Unix har man använt filename extension (filnamn.xxx). I OSX så använder man sig av bägge delar vilket ibland blir lite förvillande.

I ditt fall så är det Creator som ska ändras. Jag tror, men är inte säker, att creator för Quicktime Player är TVOD (OBS! versaler i det här fallet). Bara släpp filen på File Buddys ikon. Sen kan du ändra en massa olika parametrar. En lite varning, ändra inte på sådant som du inte är säker på. File Buddy är ett ganska kraftfullt verktyg.

1
Bevaka tråden