Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärde på digitalkamera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 10:58

Tänkte försöka sälja min gamla Fujifilm 4700z, men jag inser att jag inte har en aning om vad den kan vara värd. Jag kollade på Blocket och hittade två optimister som ville ha 4000:- för sina - det måste väl vara alldeles för mycket?

Nån som har en idé? Eller kanske nån länk med begagnatpriser man kan jämföra med?

• Oregistrerad
  • 2004-05-03 11:30

Utan att vet vad den kostart så tappar nog elektronik 35 till 20% av sitt ursprungsvärde per år.

Eller:

Vad kostar en kamera som ger motsvarande bilder i dag och sedan dra av en sådär 30% av dess pris.

Eller:

Eller annonsera ut den för 2.900:- på blocket...

Lycka till

Ursprungligen av bhagert:

Vad kostar en kamera som ger motsvarande bilder i dag och sedan dra av en sådär 30% av dess pris.

Håller med, men jag skulle nog, som köpare, dra mer. Hälften är mer lagom. En begagnad är alltid lite sliten. Risken är stor att nånting pajar rätt snart, som batteriluckan.

Folk begär hur mycket som helst för sina gamla kameror. Det underliga med det hela är att dom ofta får det dom begär... Det är rätt tid att sälja nu!

Andrahandsvärdet beror förstås dels på vad för bilder den tar, men också på hur gammal den är och hur robust den är. Hur som helst bör man som köpare räkna ner rejält för alla faktorer, så man slipper bli lurad. Jag tror Olympus 310 är en bra referens för många beg-köp.

Nu ska jag fylla i det du borde sagt med en gång:

2.4 Mpix
Kompaktkamera, hyfsat liten
10 cm närgräns - acceptabelt men inte imponerande
3x zoom
Ganska stor LCD (2")
Byggd i metall

I bildkvalitet tror jag inte den slår en Olympus 310, men den kanske är i nivå med den, och det låter som om den skulle vara ganska rejäl. Å ena sidan begagnad, å andra sidan bättre byggd... Jo, 1500 eller rentav 2000 kan den väl vara värd om den är i fint skick, men knappast mer. Det krävs ganska lite slitage och småfel för att den ska trilla ner till 1000.

Men så kan man ju hitta köparen som vill ha JUST en sådan! Då går priset genast upp.

Tycker jag i alla fall, men det är ju inte mig du ska sälja till!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 22:48
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

I bildkvalitet tror jag inte den slår en Olympus 310, men den kanske är i nivå med den, och det låter som om den skulle vara ganska rejäl. Å ena sidan begagnad, å andra sidan bättre byggd... Jo, 1500 eller rentav 2000 kan den väl vara värd om den är i fint skick, men knappast mer. Det krävs ganska lite slitage och småfel för att den ska trilla ner till 1000.

Men så kan man ju hitta köparen som vill ha JUST en sådan! Då går priset genast upp.

Tycker jag i alla fall, men det är ju inte mig du ska sälja till!

Tack för kommentaren! Jo, jag borde ha fyllt i specarna på kameran direkt, det var en miss.

Det jag mest var ute efter var ett sätt att tänka för att komma fram till ett rimligt pris, och det tycker jag jag har fått nu. Jag ska bara svänga ihop en säljande text så dyker den upp på Blocket vad det lider. Ni som läst den här tråden behöver inte lägga några bud

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-05-11 23:34

Lägg den i en låda och plocka fram den om 50 år så är den värd det dubbla!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-12 11:56
Ursprungligen av Cygni:

Lägg den i en låda och plocka fram den om 50 år så är den värd det dubbla!

Ska vi tala om gamla kameror så har jag faktiskt en hemma som jag fick av min farfar. En Kodak bälgkamera (fickformat, ca 5x15x20 cm), troligen från 20-talet nån gång, med negativformat 10x15 (uppskattningsvis). Det är lite annat än en CCD på 1/8"!

1
Bevaka tråden