Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om mac på Aftonbladets chatt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

macintosh säger: hur är säkerheten med en macintosh jämfört med en pc, vad det gäller virus?

..Mikko Hypponen säger: Det finns 90 virus för Macintosh och 90 000 för PC. Macintosh är säkrare tack vare flera saker, däribland att antalet användare är mindre och därför är det inte lika intressant att skriva virus för Mac. Jag rekommenderar Macintosh för alla som är oroliga över virus.

Låter bra!:))

Nu finns det totalt tre diskussioner som uppmärksammar samma ämne.

Jag rekommenderar Mac 1 (den första)
Jag rekommenderar Mac 2 (nummer två)

och denna.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-03 22:08

Det har nämnts många gånger flrut, men är värt att nämnas igen:

Det finns INGA virus till Mac OS X. De 90 virus som han nämner är ganska harmlösa virus som fanns till Mac OS Classic och som knappt finns längre.

Så det stämmer inte riktigt att Mac är bara säkrare - för Mac är HELT säkra!

Ursprungligen av Rajje:

Det har nämnts många gånger flrut, men är värt att nämnas igen:

Det finns INGA virus till Mac OS X. De 90 virus som han nämner är ganska harmlösa virus som fanns till Mac OS Classic och som knappt finns längre.

Så det stämmer inte riktigt att Mac är bara säkrare - för Mac är HELT säkra!

Det finns Virus till Mac Os X ca 10 st +/- 3 st ( men ingen är av farlig typ )

Ursprungligen av Hunter78:

Det finns Virus till Mac Os X ca 10 st +/- 3 st ( men ingen är av farlig typ )

Jag har inte hört talas om ett enda som drabbat Mac OS X. Endast en relativt harmlös trojan som heter något i stil med MP3-concept. Har du någon källa?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Jag har inte hört talas om ett enda som drabbat Mac OS X. Endast en relativt harmlös trojan som heter något i stil med MP3-concept. Har du någon källa?

Om jag inte minns helt fel så vad der den Amerikanska Datainspektionen som påstog att det fanns ca 10 - 15 virus till mac Os X.0 - X.3. Om det var skadliga eller ej det vet jag inte! Eller om virusen utgjorde någon skada överhuvudtaget.

Jahaja, så det säger du... Lyckades inte hitta ens ordet mac i närheten av ordet virus i något av de 20 (av ca 125) dokument som dök upp först när jag sökte på "mac os" AND virus på FCC. Har du något datum så jag kan söka mer exakt?

Med andra ord så lär inte Symantec bli feta på macanvändarna!:)

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-04 14:40

Finns väl macro-virus (i Word) som kan angripa MacOSX?

• Oregistrerad
  • 2004-05-04 15:35

De 10-15 virus som är listade för Mac OS heter allihopa w97-någonting och är makrovirus som drabbar Windowsplattformen och Office/Word. Virus är de ändå på macplattformen eftersom de kan spridas vidare (det händer dagligen att Mac-användare skickar makrovirus) och på sätt drabba mottagaren.
Det är dock inga Mac OS-virus.

Ursprungligen av Schuckert:

De 10-15 virus som är listade för Mac OS heter allihopa w97-någonting och är makrovirus som drabbar Windowsplattformen och Office/Word. Virus är de ändå på macplattformen eftersom de kan spridas vidare (det händer dagligen att Mac-användare skickar makrovirus) och på sätt drabba mottagaren.
Det är dock inga Mac OS-virus.

Det låter rimligt för Amerikanska Datainspektionen sa att det var ca 10 -15 virus men inte vilken typ, medan makrovirus kandet vara.

1
Bevaka tråden