Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virus

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja som alla vet att virus skadar ofta företag, men hur ofta sker det med privatpersoner!
Det kan bero på att företag betalar sina licensier ( Majoriteten inom Pc Har pirat program )och slarvar med upopdateringar, samt att företag är ett störe måltavla en en enskild privatperson.
Jag hur under mina ca 15 år inom dator branschen varit med om virus ca 2 - 4 ( under Win 95 -98 Utan antivirusprogram) gånger där viruset gjort dator tillräckligt instabilt att jag har valt att installera om Windows, fast det var inget krav för jag kunde reparera skadan men det skulle ta tid, längre än en ominstallation av Windows!
Medan endast 1 gång som jag fick virus som mer eller mindre fick Windows 95 eller 98 att totalt flippa ut och endast total om installation var möjlig.

Senare tid har man fått meddelande av Norton att Norton har stoppat ett virus innan någon skada har hänt. Det har hänt ca 4 -5 gånger under en period av 2 - 3 år.
De senaste virus spridningarna under 2000 talet har Norton varnat men inte mycket mer.
Det flesta virusen var via mail av en vän som inte hade något antivirus program på sin dator.

Medan mina föräldrar ALDRIG har haft ett enda virus under sina 20 år inom datorbranschen Mestadels PC.
Medan jag har fått men jag får skylla mig själv pg att jag laddat ner konstiga saker till min dator, utan att ha antivirus installerat ( gäller Win 95 -98 ) Största orsak till att jag har fått virus. 4 St totalt.

Hur är det med er andra, frågan gäller både Mac och Pc pg av att många har en Pc bredvid Macen.

OBS!! Inget dator krig
Tackar!

• Oregistrerad
  • 2004-05-04 11:53

Hehe, första och enda gången jag har haft virus på Macen, var under OS 9.
Vi fick viruset av våran ÅF Det tog en stund att fatta att man hade fått virus först, för man var ju inte van att ha virus i överhuvudtaget. Det löste sig sen iallafall.

Ang. PC så administerar ja ett X antal datorer (för kompisar, flickvännen och hennes föräldrar osv)... Men de datorerna har faktiskt klarat sig väldigt bra under åren. Det är bara 1 dator som var helt fullproppad av virus, spyware osv när jag började att administrera den, men sedan dess har även den hållt sig i skick.

Så är man observant på att ladda ner uppdateringar för både Virus programmet och för sitt operativsystem så är det ingen större fara. Och ser upp med att tanka ner saker från mysko siter så är det nog lungt.

Iofs så har Norton AntiVirus blockat en hel del som kommit via mailen på deras datorer, men ingen skada har skett.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-04 12:19

Jag har aldrig haft ett virus på mac (sedan 98) men å andra sidan har jag inte heller haft något virus progg under Mac OS så det är lite svårt att svara igentligen. Har inte märkt något i varje fall.

På pc sidan har jag sedan 3.11 kört med någon form av antivirus. Har klarat mig helt från infektioner ,utom första gången jag installerade antivirus progget, men fått en del larm från infekterade disketter och mail. Under universitets tiden var det så ofta att man inte ens höjde på ögonbrynen när man fick en infekterad diskett.

Dessutom har jag fått en fönster2000 (IIS) server hackad, så den fick jag installera om.

Så på det stora hela så tycker jag att jag har klarat mig lika bra på båda plattformarna, men det är ju en hel del mer underhåll på en windows hoj. Dagliga besök hos windowsupdate och ett jusste antivirus är dock ett måste för att hålla windows friskt.

Jag har heller inte haft virus på en massa år.
Men det kommer då och då en massa mejl, från okänt folk, med konstiga bilagor.
Idag på förmiddagen har jag fått ett tiotal mejl vars bilagor har filändelsen .pif

Fått ett för kanske 10 år sedan... kan ha varit under ungefär system 7.5.3 och i en .moov som bara gjorde allt en aningen långsammare... så det skadade egentligen ingenting. Att det sedan kommit hundratals pc-virus via mailen senaste åren räknar jag inte då dom änndå aldrig var skrivna för att förstöra något på macen. Har detta dygn ännu inte fått något virus - kanske beroende av att mac.se stoppat sådana ?

Har alltid kört mac utan virusprogram, och har aldrig haft ett virus.

Det verkar som att det Hunter78 vill åt är att rapporteringen kan verka lite överdriven ibland när larmen rasar i media. Och kanske det finns lite skrämselpropaganda från de som säljer virusprogram också?

Bland bekanta som kör Windows privat verkar problemen inte vara så jättestora, och några gånger när de råkat ut för virus har de vetat om att de har utsatt sig för risker i förväg. Ur det perspektivet kan larmen verka överdrivna.

Men ändå. Jag tror framför allt att det är företag, och gärna då större arbetsplatser, som är mest utsatta. De stora nätverken inom ett företag, och de ofta enorma adresslistorna i e-postklienterna på större arbetsplatser osv. innebär nog en större sårbarhet. Till det kan man ju lägga att förlusterna ofta är mer kännbara och svårare att reparera om information förstörs inom ett företag än om det sker för en privatperson.

Vid en av virusattackerna förra sommaren såg jag vad stora kontaktnät via mail kan innebära, eftersom jag har en e-postadress som jag använder inom universitetet. Det var enorma mängder som trillade in i min inbox från andra adresser inom universitetet - även massor av folk jag personligen aldrig mailat till. Men när många sitter på en rad olika listor, alla innehållande mängder av mailadresser fram och tillbaka, så får spridningen verkligen sitt eget liv. Jag tror att jag fick mer mail under ett dygn än vad jag får under en vecka annars. Dvs sådana som hade skickat sig vidare av sig själva.

I det läget kändes det skönt att ha Mac…

Vad gäller privatpersoner, så kanske problemen är värst för lite äldre folk, som skaffat sin hem-PC, och inte ens klarar av att installera ett program utan att fråga om hjälp. Tro mig, de finns, och är förmodligen rätt många. De slår på datorn högst någon timme i veckan, och har inte alls någon koll på hur de ska hantera virus.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-04 21:18
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Har alltid kört mac utan virusprogram, och har aldrig haft ett virus.

Det verkar som att det Hunter78 vill åt är att rapporteringen kan verka lite överdriven ibland när larmen rasar i media. Och kanske det finns lite skrämselpropaganda från de som säljer virusprogram också?

Bland bekanta som kör Windows privat verkar problemen inte vara så jättestora, och några gånger när de råkat ut för virus har de vetat om att de har utsatt sig för risker i förväg. Ur det perspektivet kan larmen verka överdrivna.

Men ändå. Jag tror framför allt att det är företag, och gärna då större arbetsplatser, som är mest utsatta. De stora nätverken inom ett företag, och de ofta enorma adresslistorna i e-postklienterna på större arbetsplatser osv. innebär nog en större sårbarhet. Till det kan man ju lägga att förlusterna ofta är mer kännbara och svårare att reparera om information förstörs inom ett företag än om det sker för en privatperson.

Vid en av virusattackerna förra sommaren såg jag vad stora kontaktnät via mail kan innebära, eftersom jag har en e-postadress som jag använder inom universitetet. Det var enorma mängder som trillade in i min inbox från andra adresser inom universitetet - även massor av folk jag personligen aldrig mailat till. Men när många sitter på en rad olika listor, alla innehållande mängder av mailadresser fram och tillbaka, så får spridningen verkligen sitt eget liv. Jag tror att jag fick mer mail under ett dygn än vad jag får under en vecka annars. Dvs sådana som hade skickat sig vidare av sig själva.

I det läget kändes det skönt att ha Mac…

Vad gäller privatpersoner, så kanske problemen är värst för lite äldre folk, som skaffat sin hem-PC, och inte ens klarar av att installera ett program utan att fråga om hjälp. Tro mig, de finns, och är förmodligen rätt många. De slår på datorn högst någon timme i veckan, och har inte alls någon koll på hur de ska hantera virus.

Håller inte med, jag skulle vilja påstå att det är bredbandsanslutna hemdatorer som är den stora måltavlan för utvecklarna av skadlig kod. Många uppdaterar sällan sina system eller antivirus, har ingen brandvägg och dessutom en massa onödiga tjänster (hål) igång som dom aldrig använder (som webbdelning tex.) Det är från dessa datorer som allt skit sedan kommer i form av skadliga koder, infekterad e-post eller sasser.

Företag drabbas också, men de flesta företag har åtminstone hyfsade rutiner för uppdatering av system och klienter samt antgivirus och åtmionstone en brandvägg mot internet. Det stora gisslet i företag är bärbara. Dom är ute utanför företaget och kanske inte uppdateras som dom ska (pga att personen som har den inte är tillräckligt medveten). Här ute blir den infekterad och tas sedan med in och koppla in på det interna nätverket innanför den egna brandväggen och då är det kört (såvida inte alla klienter på det lokala nätet har egen antivirus och personlig brandvägg aktiverad mot det interna nätet).

Mot den senaste sasser hade en personlig brandvägg som spärrat port 445 räckt. Att notera är att denna sårbarhet publicerades av Microsoft för tre veckor sedan så någon är ganska snabb när det gäller att bygga snurror med hjälp av "reversed engineering"......

Men patchhanteringen av windows i stora bolag är fruktansvärt betyngande och det är många som har problem inom det området...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-04 16:42

Jag har fått massa virus på PC (mest via diskett, förr i tiden) men på mac har jag bara haft ett i OS9, ett ganska elakt sådant iofs.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-04 16:56

Har aldrig haft ett i OSX - kan ju bero på att det inte finns några, om man inte räknar iTunes-skrattet, men i system 6 tom. os9 fick jag nog ett eller två. I pezen har jag haft ett tio-tjugotal som inte Norton har fattat, samt ett hundratal mail med roliga filändelser.
Samt Windows förstås, men det räknas visst inte heller som ett virus... Eller?

Har aldrig haft virus på varken Macen eller Windows2000-burken.
Personligen förstår jag inte hur folk lyckas drabbas av virus.

Aldrig haft en macvirus sedan 1993. Har dock råkat ut för PC virus ofta.

Jag har glömt bort hur det känns att få virus. Har aldrig fått virus, eller något liknande, till Mac OS X och innan dess körde jag Linux och där fanns inga virus heller. För väldigt länge sedan körde jag windows 95 och 98, och innan dess DOS. Framför allt på DOS-tiden fick jag en hel del virus, vilket nästan enbart spreds via floppydiskar med piratkopierade spel. (Hur skulle de annars komma till datorn utan uppkoppling.) Jag har råkat ut för att en Linux-burk blivit hackad eftersom jag slarvat med säkerheten, men man lär sig av sina misstag. Även om Linux är väldigt säkert i sig så har det blivit väldigt populärt på senare tid och är redan (och kommer bli) drabbat av virus/maskar/trojaner.

Windows väljer jag att inte ens ta upp. Pinsamt är det.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-08 22:20

Har aldrig haft virus i några av mina Macar. Däremot har antivirusprogrammet på min bärbara PC-häck fångat MÅNGA virus.

Fick ett par fula virus på den tiden jag hade en Amiga 2000 och bytte spel med mina polare. Men efter att familjen skaffade Mac så har vi varit förskonade från virus (undantaget är mammas bärbara som hon har via jobbet som drabbades av bugbear, vill jag minnas att det var) så jag har, precis som Ciryon, i princip glömt bort hur det är att ha virus.

Jag har installerat Virex 4.5 beta och idag larmade programmet och meddelade att ett virus hade hittats i ett mail. Viruset var "Exploit-URLSpoof.gen" och var en tydligen en trojan och raderades med omedelbar verkan.

Vet dock inte om detta viruset påverkar MacOSX eller om det enbart kom från en stackars smittad pc-användare?

1
Bevaka tråden