Har alltid kört mac utan virusprogram, och har aldrig haft ett virus.
Det verkar som att det Hunter78 vill åt är att rapporteringen kan verka lite överdriven ibland när larmen rasar i media. Och kanske det finns lite skrämselpropaganda från de som säljer virusprogram också?
Bland bekanta som kör Windows privat verkar problemen inte vara så jättestora, och några gånger när de råkat ut för virus har de vetat om att de har utsatt sig för risker i förväg. Ur det perspektivet kan larmen verka överdrivna.
Men ändå. Jag tror framför allt att det är företag, och gärna då större arbetsplatser, som är mest utsatta. De stora nätverken inom ett företag, och de ofta enorma adresslistorna i e-postklienterna på större arbetsplatser osv. innebär nog en större sårbarhet. Till det kan man ju lägga att förlusterna ofta är mer kännbara och svårare att reparera om information förstörs inom ett företag än om det sker för en privatperson.
Vid en av virusattackerna förra sommaren såg jag vad stora kontaktnät via mail kan innebära, eftersom jag har en e-postadress som jag använder inom universitetet. Det var enorma mängder som trillade in i min inbox från andra adresser inom universitetet - även massor av folk jag personligen aldrig mailat till. Men när många sitter på en rad olika listor, alla innehållande mängder av mailadresser fram och tillbaka, så får spridningen verkligen sitt eget liv. Jag tror att jag fick mer mail under ett dygn än vad jag får under en vecka annars. Dvs sådana som hade skickat sig vidare av sig själva.
I det läget kändes det skönt att ha Mac…
Vad gäller privatpersoner, så kanske problemen är värst för lite äldre folk, som skaffat sin hem-PC, och inte ens klarar av att installera ett program utan att fråga om hjälp. Tro mig, de finns, och är förmodligen rätt många. De slår på datorn högst någon timme i veckan, och har inte alls någon koll på hur de ska hantera virus.