Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blåskärm men Servern fungerar???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-04 13:27

Jag har fastnat i ett märkligt läge. Vår serverdator, med OSX Server 10.3, ser ut att ha hängt sig. Trots detta fungerar den. På skärmen vid omstart blir allt bara blått, och inga hårddiskar syns. Ingen dock eller menyrad för den delen heller... Det går trots detta att ansluta till servern och de hårddiskar som är anslutna till den. Det går också att arbeta mot dessa diskar.

Hur fixar jag detta?
Ska jag vara orolig?

Vid uppstart ser allt normalt ut, ända till den tjusiga blå stapeln som växer. Sen blinkar en svart skärm förbi, ddär det står nåt om MacServer (datorns namn) och login, men innan en sekund passerat försvinner den skärmen och den blå dyker upp, misstänkt lik den normala bakgrunden men utan objekt på skrivbordet. Jag har ju lite svårt att administrera datorn om jag inte får någon information på skärmen...

Ska jag vara orolig?

Onekligen låter det inte kul

  • Medlem
  • 2004-05-04 15:26

inget kul alls. Sen kan man ju inte laborera hur mycket som helst, eftersom de andra på kontoret jobbar mot servern. Omstart = förlorad information. Jag får försöka komma först i morrn...

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2004-05-04 16:19

1) Fungerar alla tjänster? Filserver (uppenbarligen). Mail? Annat?

2) Går det att logga in via SSL och terminalen från en annan dator. Sätt dig vid en annan dator, öppna terminalen skriv ssh anvandarnamn@maskinens-ip

Om maskinen svarar och frågar efter lösen skriver du in det. Slå retur. Om du inte är hemma på terminalen, skriv bara exit och slå retur så är du ute igen.

Om både 1) och 2) fungerar behöver du inte alls vara orolig. Det borde räcka med omstart i morgon bitti.

Om varken 1) eller 2) fungerar behöver du heller inte vara orolig. Gör bara en omstart i morgon bitti.

Fungerar inget efter omstart. Då kan du börja fundera på att vara orolig.

  • Medlem
  • 2004-05-05 07:44

Filserver fungerar, men inte backupen. De är också de enda funktioner vi har till servern. Mailservern "hyr vi in". Jag ska testa mera senare, i värsta fall får jag väl installera om. Eftersom vi inte har någon information på servern är det bara förlorad arbetstid det handlar om.

SSH och annat har jag inte lyckats med alls, och remote desktop har jag inte fått igång sedan vi bytte från OSX till OSX server. Jag lyckades dock att ansluta till datorn via Server Monitor som fanns med bland verktygsprogrammen till OSX server.

Om man bortser från det lilla jobbiga att OSX kan ta max 10 anslutningar och en del datorer dubbelansluter (innebär att någon på kontoret inte kan logga in), så var det bättre förr. OSX sever är säkert utmärkt, men pedagogiskt upplagd tycker jag inte att den är...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-04 16:41

Blåskärm på en mac... hmmm

Ursprungligen av masse:

Jag har fastnat i ett märkligt läge... skärmen vid omstart blir allt bara blått...

Ev. en lösning på ditt problem finns på Apples Server Forum.

Titta på msg #4 och #5.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-02 12:26

såg att man kunde ssh:a in på servern och köra

rm /Library/Preferences/com.apple.loginwindow.plist

det funkade för mig iaf..

Skulle tro att det är löst nu 2 1/2 år senare

  • Oregistrerad
  • 2006-12-04 22:43

ja-a.. det har du säkert rätt i men, det KAN finnas folk som har det problemet även efter det datumet som det första inlägget lades in.. och det kan säkert hjälpa någon om så är fallet. det var därför jag postade.. jag kan ju säga att jag skulle blivit hjälpt rätt fort om det hade stått där.

1
Bevaka tråden