Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag ska göra en bild till omslaget på en bok. Denna bild ska inte vara kvadratisk utan ha en underlig form (se nedan), och dessutom ska omslaget ha en viss grundfärg. Alltså vill jag inte göra en helt vanlig .tif som de för försöka omrngamed bokomslagets färg, utan hellre en .EPS, där ramen är linjer och bilden är pixlar. Måste jag göra detta i Photoshop eller kan man på nåt sätt "klistra in i" i en bana i Illustrator?
Nu jobbar jag i Freehand men visst kan man klistra in en bild inuti en bana i Illustrator. Men det heter inte "klistra in i". Leta bland funktionerna så hittar du det säkert, för det finns där, det vet jag.
Du gör din bana i Illustrator, monterar bilden, lägger banan överst, markerar banan och bilden och väljer "Skapa mask" under "Objekt".
Nu kan du med ihåliga pilen markera bilden och förändra den efter behag.
Spara som ny EPS med bilden inkluderad
Du gör din bana i Illustrator, monterar bilden, lägger banan överst, markerar banan och bilden och väljer "Skapa mask" under "Objekt".
Nu kan du med ihåliga pilen markera bilden och förändra den efter behag.
Spara som ny EPS med bilden inkluderad