Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radeon X800XT/PRO Ute nu, G5 nästa?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 17:01

[CENTER]ATi X800 - Tisdagen den 4 Maj, 16:46 - jockeleu
Spekulationerna har varit många kring ATi:s kommande grafikkortsserie. Men idag försvinner dem och blir istället fakta då ATi gått ut med ett pressmeddelande att deras X800 är släppt. Recensioner och förhandstittar finns nu även ute.

Det var inte längesedan Nvidia släppte 6xxx-serien, många blev mäkta imponerande av dess prestanda. Man spekulerade hur ATi skulle kunna komma med något likvärdigt då prestandan för 6xxx-serien ibland var det dubbla mot tidigare kort.

Då Apple länge haft ATI kort och eftersom nVidias 6800 Ultra tar upp TVÅ kortplatser i datorn pga av kylningen så tror jag att detta är nästa kort vi får se i G5... Radeon 9800Pro är ungefär hälften så snabba jämmfört med X800..

Korten ifråga från ATi heter X800Pro och X800XT Platinum Edition:

ATi X800Pro
Kärna 475MHz / 256MB Minne GDDR3 900Mhz (DDR)
12 pipelines
Pris: $399 (~3000 SEK)

ATi X800XT
Kärna 520MHz / 256MB Minne GDDR3 1120MHz (DDR)
16 pipelines
Pris: $499 (~3755 SEK)

[/CENTER]

Dock har nvidias ny stöd för mac från grunden, alltså inget special för mac. Vilket givetvis är bättre.

(Om jag förstått rätt dvs)

• Oregistrerad
  • 2004-05-04 17:47
Ursprungligen av Leftrustle:

Dock har nvidias ny stöd för mac från grunden, alltså inget special för mac. Vilket givetvis är bättre.

(Om jag förstått rätt dvs)

Stöd o stöd.. det enda som skiljer PC och Mac versionen på ATI är ADC kontakt och Bios så är det bra stöd här också.. Vad menar du med "stöd". Och ad spelar det för roll när X800 ändå är snababre än nVidias kort...

Ursprungligen av jockeleu:

Stöd o stöd.. det enda som skiljer PC och Mac versionen på ATI är ADC kontakt och Bios så är det bra stöd här också.. Vad menar du med "stöd". Och ad spelar det för roll när X800 ändå är snababre än nVidias kort...

Snabbare har vi väl ändå inte sett oberoende tester på än?

Det jag menar är att nvidias nya verkar ha OpenFirmware, vilket gör att man kan pluppa i dem i en mac utan att flasha om dem. Som det verkar.

• Oregistrerad
  • 2004-05-04 22:13

Snabbare har vi väl ändå inte sett oberoende tester på än?

Det jag menar är att nvidias nya verkar ha OpenFirmware, vilket gör att man kan pluppa i dem i en mac utan att flasha om dem. Som det verkar.

Finns många oberoende tester här är ett från tomshardware

http://www.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-30.html

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-33.html

Här är de bleka staplarna när AntiAlias är igång... där sprinmger ATI's kort ifrån nVidia, annars är det liknande prestanda. men visst vill man ha AA igång

Senast redigerat 2004-05-05 00:34

Så är det inte. Du måste flasha om det för att du ska kunna pula i ett pc-kort i en mac. Hade det varit så hade vi inte haft nå bekymmer med svindyra årsgamla mac-version av grafikkorten....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-04 17:25

Den där fläkten ser ut att låta som ett flygplan. Inte något för mig, alltså.

• Oregistrerad
  • 2004-05-04 17:44
Ursprungligen av xerent:

Den där fläkten ser ut att låta som ett flygplan. Inte något för mig, alltså.

Den låter ingenting i princip.. tystare än Radeon 9800 Pro modellerna... stor fläkt=mindre varvantal=mindre ljud.... Så är det i de flesta fallen och även här.

Undrar om vi får se dom i G5 nån gång snart... Ett av skälen till att jag inte köper en G5:a idag (förutom pengar ) är för att jag tycker det är för klena grafikkretsar i dom... Man vill ju inte lägga ner 3000:- till efter ett halvår bara för att kunna hänga med lite i utvecklingen...

1
Bevaka tråden