Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP, typsnittsfråga..

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har ett problem av stor praktisk betydelse för mig. Vore ohyggligt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig med detta. Företaget jag jobbar på använder ett typsnitt som heter Avenir som företagstypo. Jag har tagit det typsnitt (ett TTF-typsnitt) som PC-snubbarna använder och lagt in det i Suitcase. När jag sedan försöker öppna deras förbaskade WORD-dokument så formateras de om till ett annat typsnitt. Om de inte gör det så fattas alla Å, Ä och Ö eller byts ut precis som alla specialtecken som , : " ´ osv. Jag undrar om det är någon som har en lösning på detta Microsoft-problem (jag är sååå arg). Varför kan inte ett visst företag hålla sig till vedertagna standarder utan skapa EGNA.

Någon som kan hjälpa mig?

/Klaus

[i]EDIT: Styrt upp ditt språkbruk, inget mer sådant i detta forum, ok?[/i]

[ 14 Augusti 2002, 01:35: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

Det är ett Truetype-typsnitt, precis vad som används på Macen också. Men du måste konvertera det först för att det ska fungera. Det görs lättast med TTConverter, som du kan ladda ner här.

Och om du sen kyler ner dig en 50 grader och lägger av med invektiven mot homosexuella, så kan vi passa på att upplysa dig om att TrueType är en teknik som utvecklades av Apple Computer Inc.

Son of Jobs - förhoppningsvis har du ett bättre ordförråd än det där. Jag hoppas att därför i fortsättningen slipper fler ogenomtänkta metaforer om sexuella läggningar i samband med kraftuttryck.

Det ska inte behöva sägas.

Endast inlägg om TTConverter eller typsnittsrelaterade inlägg efter det här tack, Son of Jobs skäms nog så det räcker.

[ 13 Augusti 2002, 22:41: Meddelandet ändrat av: William W M ]

Först. Om du inet kan respektera våra regler på 99mac.com så kan du gå någon annanstans. Arg eller inte.

Jag föreslår att du redigerar bort valda bitar ur ditt inlägg innan moderatorn gör det.

Det hanns inte med från bäste herrn. Tyckte att det behövde slipas till lite så snabbt som möjligt :rolleyes:

Nåväl. Över till frågan.
PC Truetype kan i OS X användas utan att konverteras (i dom flesta fall vad jag fattar)

Sorry för mitt oerhört klumpiga inlägg. Jag upplevde en sk "falling down" effekt igår. Det var en massa strul på jobbet och sen kom det en sån där Word-nisse och ville att jag skulle "däsajna upp hans dåkument" i Indesign. det var när jag försökte öppna dokumentet skapat av ondskan som det brast! Jag är ledsen för detta. Nu fick jag ju iallafall en massa bra tips från hjälpsamma personer på 99mac. Jag lovar att dylikt språkbruk inte kommer att förekomma från min sida mer.

Nu skall jag testa om konverteringsprogrammer funkar. Hoppas på det. Vill bara avsluta med att jag faktiskt inte har någonting emot folk med annan sexuell läggning än mig. Faktum är att ett par av min bästa vänner spelar på den andra planhalvan. Jag ber således åter igen om ursäkt och bockar ödmjuk mot de som ändå försökt hjälpa mig.

PS. Jag är inte alls säker på att Apple satte standarden True Type, men jag kan ha fel.
DS.

TrueType´s historia kan du läsa om här .

1
Bevaka tråden