Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu blir jag switcher!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 18:50

Som ni kanske sett i andra trådar har jag nu beställt min första mac (se till vänster). Det har nu gått snart ett år sen jag bestämde att min nästa dator skulle vara en mac och nu kunde jag alltså inte vänta längre. Det gick på en himla massa pengar iaf:

Powerbook 15" widescreen 1,33ghz G4, 512MB ram, combodrive, 80gb HD

Var även inne på macforum idag och tjackade ett wireless keyboard, och jag har beställt 512mb minne från macoteket.

Vad jag förstått tar det upp till 2 veckor att få datorn nu. Vad ska jag göra när jag får den? Vad bör jag tänka på? Jag som van Windowsanvändare kanske behöver lite lots de första dagarna... men jag hoppas att allt går bra.

Självklart ska ni få bilder när datorn kommer.

Jag switchar väl imorgon, då borde min nya pb komma.
Någon som har testa microsofts blåtands tangentbord och mus?
Hittade de till ganska fördelaktiga priser.
Hur bra är apples blåtands t-bord?

Snart....snart switch

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-06 18:56

Mitt intryck av blåtandstangentbordet är att det är oerhört stilrent, väger en hel del (ligger kvar med andra ord), väldigt skönt att skriva på. Kan ta lite bilder om du vill?

Får passa på att grattulera er!

• Medlem
  • 2004-05-06 22:04

Funkar verkligen MS-blåtands-tangentbordet? Läste att det var en massa strul med det när det kom. Tyvärr finns ju inte deras ergonomiska tangentbord med bluetooth.

Inte heller Logitechs DiNovo verkar funka helt ut med mac, tyvärr - för det är läckrast.

Apples bluetooth-tangentbord funkar klockrent. I med batterierna och synka så är det klart. Funkar även att väcka datorn med (från viloläge).

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-06 22:53

Nu ÄR jag switcher!
Fick min iBook 12" idag! Känner mig väldigt glad och upprymd just nu
Har inte hunnit sitta med den så mycket ännu, men det kommer!
Det är första gången jag sitter med en Mac, så allt är nytt. Har en del att lära med andra ord, men hittills har det flytit på ganska bra.
Måste kolla upp hur jag flyttar filer från min PC till iBooken...
Kan man bara koppla en ethernet-kabel mellan datorerna och på det sättet föra över filer?

Ursprungligen av cornpie:

Nu ÄR jag switcher!
Det är första gången jag sitter med en Mac, så allt är nytt. Har en del att lära med andra ord, men hittills har det flytit på ganska bra.
Kan man bara koppla en ethernet-kabel mellan datorerna och på det sättet föra över filer?

Här finns en bra beskrivning.
http://macs.about.com/cs/tipstutorials/a/xp_osx_sharing.htm?PM=ss14_macs

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-07 20:58
Ursprungligen av Matrix:

Tackar!
Funkade kanonbra!
Hittills har allt varit smidigt, inga större svårigheter med inställningar. Faktum är att det verkar som att systemet sköter sig självt

Vissa saker är dock lite förvirrande, med det är en vanesak (ex. äpple+c för att kopiera etc.). Men man lurar ut saker efterhand.
Jag hittar dock inte "backslash" på tangentbordet. Hur skriver man det?

Vissa saker är dock lite förvirrande, med det är en vanesak (ex. äpple+c för att kopiera etc.). Men man lurar ut saker efterhand.
Jag hittar dock inte "backslash" på tangentbordet. Hur skriver man det?

Det går snabbare än man tror att lära om. Några tecken:
\ = ALT+shift+7
{ = ALT+shift+8

• Medlem
  • Örebro
  • 2004-05-06 23:10

Nu ÄR jag switcher!

Kolla in här

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-06 23:00

Aktivera windows fildelning i System Preferences (har engelskt system) sedan är det bara i med ethernet kabeln, kanske lite påt med IP adresser, och sedan kan du ansluta till din hemma katalog från PCn genom Anslut Till nätverksenhet, välja bokstav och server \\<Maccens IP>\<ditt login>

vad du bör tänka på? det mesta är förinstallerat...

fick precis min 12" pbook 1.33 - min 7e mac - och det är bara att starta upp. dhcp'a i nätverket och köra...det är nog bättre att droppa frågor när de uppstår

bra program:

videolan.org (mediaspelare)
http://mplayerosx.sourceforge.net/ (mediaspelare)
toast (du kan dock klara dig med inbyggd brännarlösning)
imovie är brilliant för enklaren videoredigering
idvd är fantastiskt enkelt och resultat blir "proffsigt"
itunes...

osv

har du frågor...släng upp dem!

Ursprungligen av xerent:

Var även inne på macforum idag och tjackade ett wireless keyboard, och jag har beställt 512mb minne från macoteket.

Vad jag förstått tar det upp till 2 veckor att få datorn nu. Vad ska jag göra när jag får den? Vad bör jag tänka på? Jag som van Windowsanvändare kanske behöver lite lots de första dagarna... men jag hoppas att allt går bra.

Samma här. Nu har jag precis fått min första Mac levererad - en iBook 12" - och installation pågår. Tur man är ledig idag.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 14:10

Grattis ProtectX

Slänger upp en fråga då:

Vad menas med att dhcp:a ?

• Oregistrerad
  • 2004-05-07 14:17
Ursprungligen av xerent:

Slänger upp en fråga då:

Dynamisk tilldelning av IP drån en server...
Antingen har man ett IP man knappar in, eller oxå frågar burken servern efter ett (sista är vanligast vid ADSL och NAT och sådär).

sorry! det var inte min mening att "förvirra"

som tur var tog Pär hand om förvirringen.

Ursprungligen av xerent:

Grattis ProtectX

Slänger upp en fråga då:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-07 22:26

Har inte fått någon köpbekräftelse ännu, bara en beställningsbekräftelse. Får man köpbekräftelsen först när datorn skeppas ut? Senast jag kollade hade pengarna försvunnit från kontot.

1
Bevaka tråden