Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fast ip eller dynamiskt

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur funkar det här med fast eller dynamiskt ip?

Jag har haft föreställningen att fast ip är dyrt och eftertraktansvärt. Själv sitter jag på telias 2mbits adsl med dynamiskt ip (tror jag jallafall) men har haft samma ip-nummer väldigt länge, i flera veckor åtminståne. kopplar jag ner och sedan upp igen så har jag fortfarande samma ip-nummer.

Jag har fått för mig att en nackdel med att ha fast ip-nummer skulle kunna vara att det är lättare för illvilliga typer att hacka ens dator. (varför dom nu skulle vilja det...)

Kan någon belysa det här ämnet lite grann?

Att du har samma ip-nummer är för att du lånar ditt ip-nummer för en viss tid. Denna tid kommer förnyas så länge som du använder datorn. Stänger du av datorn och sätter på den efter lånetiden kan du få tillbaka din ip-adress om ingen annan dator tagit den. DHCP-servern kommer ihåg din MAC-adress.
Detta är vad jag lärt mig i alla fall.

Angående att det skulle vara en nackdel så skulle det i sådanna fall vara att om man blivit hackad så är man "alltid hackad", dvs, hackern vet vart du håller hus utan massa krångel.

Om man har en "bredbandsrouter" som ordnar med uppkopplingen mot nätet så har man i praktiken fast IP även med en dynamisk uppkoppling. Detta beror på att routern håller din uppkoppling igång och bibehåller samma IP-nummer. Den lösningen är inte hundraprocentig men det brukar fungera. Man kan byta IP genom att starta om routern om man så önskar.

Fast IP är inte längre dyrt. Adamo erbjuder 8 Mbit och Fast publik ip-adress för 297 i månaden.

http://www.adamobredband.com

1
Bevaka tråden