Polarens lillasyrra stannade till hos oss i Jakarta en vecka på sin luff runt jorden. Hon behövde ny musik till sin mp3-discman och ville lägga upp lite resebilder på webben så hon höll på och med iTunes/iPhoto/Safari på min Mac en hel del under veckan. Hon har pysslat lite allmänt med datorer (PC) på jobbet men inte ägt en egen dator.
Till slut blev hon så sugen på en bärbar dator att hon bestämde sig för att köpa en iBook12. Vi kollade upp priser och kom fram till att Australien (nästa stopp på resan) var billigast. Efter några dagar mailade hon mig att hon köpt den nya iBook12 1GHz (med 512 MB extra RAM enligt mina anvisningar). Hon betalade 10 papp och får tillbaks 10% VAT när går genom tullen.
Jag skapade ett .mac-konto åt henne och mailade id/lösen och sa att hon skulle skriva in det i iChat (hon har aldrig chattat innan), lägga till mig i Buddylisten och sen ringa mig om jag var online när hon kopplade upp sig.
Några minuter efter det att hon (med lite hjälp av personalen) kopplade upp sig på Internet för första gången (Ethernet med DHCP) på Internetkafeet får jag en inbjudan för audiosamtal och det funkar felfritt med bra ljud! Hon tyckte det var hur coolt som helst och är redan kär i sin iBook!
Only with a Mac...
//mattan
Not 1: Uttrycket "Only with a Mac..." avser hela historien och inte det faktum att ett program för audiochat finns för Mac OS X eller att iBooken går att koppla upp på Internet. Uttrycket är inte heller avsett i absolut mening. Jag är väl medveten om att det tekniskt fungerar på andra plattformar. Istället relaterar det till att en total nybörjare efter några minuter kan användande kan ljudchatta mellan två kontinenter bara sådär! Jag har lagt till en smiley i ett försök att undvika att ngn tar det alltför bokstavligt.
Not 2: Jag raderade mitt första inlägg i den gamla tråden eftersom tråden kom att handla om något rejält tråkigt och ointressant (datorkrig) långtifrån det avsedda glada ämnet. Ber om ursäkt till er som skrivit inlägg som inte var OT och som hajjade vad min avsikt och påpekade det. Skriv de gärna igen. Privatmessa eventuella åsikter om raderingen istället för att skriva de i tråden, ok?