Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FTP har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har två datorer på ett lokalt nätverk här hemma, och jag har använt den inbyggda FTP-funktionen i OS X för att kunna flytta filer mellan datorerna. (Den andra kör win 98, så FTP verkar vara enklaste lösningen.)

Men sedan ett tag tillbaka fungerar det inte. Vid försök att logga in säger den bara "A connection with the server could not be established"

Jag har inte en blekaste aning om vad som gått snett. Jag har för mig att jag testade pure-ftp för ett tag sedan, och undrar om något kan ha blivit fel när jag installerade den. (Använder den inte - verkade för krångligt.)

Hur som hellst såg jag att jag hade fått meddelanden i systemloggen när jag senast testade att slå på FTP i systeminställningar:

xinetd[2740]: Server /usr/local/sbin/pure-ftpd is not executable [line="7"]
Error parsing attribute server - DISABLING SERVICE [line="7"]
2740 {init_services} no services. Exiting...

Någon som har idéer? Allt är välkommet, eftersom vi hade stor nytta av FTPn här!

Alla ideer är välkomna skrev du...så jag säger:Har du FTP-åtkomst påslagen under fildelning?

Sen angående PureFTPd:Jag håller själv på och sliter och försöker få det att funka.Vad jag förstått så behöver programmet inte vara öppet för att fungera.Det är en sk daemon som går i bakgrunden.Programmet öppnar man bara när man behöver ändra något.Då borde det ju kunna "fungera" även om du inte slagit på det.Tänk om har kryssat i "no anonymous login" och lyckats stänga ute dina andra datorer på detta sätt?

Vild spekulation....

Fredrik

Tack, jo, jag slår på FTP via fildelning. Meddelandena i systemloggen som jag klistrade in ovan uppstår varje gång jag slår på FTP via systeminställningarna, vilket väl kanske talar för att installationen av PureFTP påverkar hur den FTPn som följer med OS X fungerar. Jag funderar på om man kan rensa ut alla filer som hör till PureFTP. Jag hittade en tråd här på 99 som handlade om att avinstallera, vilket verkar vara en egen liten soppa i sig. Jag ska testa.

Förmodligen så la sig PureFTP som default ftpd, och nu när du försöker aktivera ftp server så försöker han starta pure-ftpd. Eftersom den inte är konfigurerad så ....

Elak, ful och potentiellt felaktig lösning:
terminal upp.
sudo mv /usr/local/sbin/pure-ftpd pftpd
sudo ln /usr/local/sbin/ftpd pure-ftpd

Antar genom detta dock att orginal ftpd finns kvar (borde den) och att den ligger i /usr/local/sbin/

Och nu kommer Unix människorna och lynchar mig för att jag inte tar upp en snyggare och mera .. teknisk valid lösning.

Tror att ftpd ligger i /usr/libexec/
vilket betyder att du får skriva :
sudo ln /usr/libexec/ftpd /usr/local/sbin/pure-ftpd

Egentligen så hade den fina lösningen varit att gå in i rätt filer och editera bort att den ska andvända pure-ftpd osv, men jag kommer inte ihåg vilka filer det är som reglerar det.

Vi är ju egentligen fortfarande ute och gissar på att det är som så att pure-ftp har ersätt standard ftpd som default ftp server.

Inte så hemma i terminalen, så nu blir jag lite förvirrad när jag får två instruktioner. Menar du att jag ska köra
sudo mv /usr/local/sbin/pure-ftpd pftpd
som du skrev i första inlägget, men sedan byta ut

sudo ln /usr/local/sbin/ftpd pure-ftpd

mot raden du skrev i andra inlägget?

Om det kan vara till någon upplysning:
Vad jag kan förstå så har jag inga filer alls i /usr/local/sbin
Varken synliga eller osynliga.

Däremot ligger ftpd i usr/libexec.

Någon som vet om de rätta filerna kommer att installeras igen om jag installerar om systemet och väjer att behålla mina inställningar? För det finns väl ett sådant alternativ vid ominstallation? Jag är inte så pigg på det, och allra hellst inte om jag inte vet i förväg att det fungerar.

Edit: Alternativet ser ut så här i hjälpavsnittet: "Klicka på Alternativ. Om du vill spara befintliga användare, grupper, hemmamappar och nätverksinställningar väljer du "Arkivera och installera", och sedan "Behåll användare och nätverksinställningar". Det är ju inte så lätt att veta hur den hanterar de filer som har med FTP att göra.

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 13:52

Första raden i loggen:
xinetd[2740]: Server /usr/local/sbin/pure-ftpd is not executable [line="7"]
hintar om att /usr/local/sbin/pure-ftpd av nån anledning inte är körbar. Det kan ha att göra med att den av nån anledning fått fel rättigheter. Kolla i Terminal med:
ls -l /usr/local/sbin/pure-ftpd
Den borde ha -r-xr-xr-x
Det viktiga är att ägare och ägarens grupp har x (executable) rättigheter på den, dvs -r-xr-x...
Om rättigheterna är fel, ändra med: sudo chmod 0775 /usr/local/sbin/pure-ftpd

Om detta inte löste problemet så kan det vara fel ägare på den, jag kör inte själv pure-ftp så jag vet inte vem som ska äga den. Hur som så ändrar du ägandskap med chown.

lycka till
/apan

Problem bara att jag inte har någon pure-ftpd i usr/local/sbin/

Men nu är det ju inte heller PureFTP jag vill köra, jag vill få den inbyggda FTP-tjänsten under systeminställningar - fildelning att fungera igen.

Men tacksam är jag ändå för alla försök till hjälp.

1
Bevaka tråden