Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

brytare på nätsladden ok ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-08 22:31

Har köpt en sån där käck groda med brytare på för att efter jag stängt av min mac å skärm å alla pryttlar runt omkring få av strömmen ordentligt på alla standby grejer. Men så kom jag på att det kanske inte är så bra att "rycka kontakten" till macen även om den är avstängd och inte ska dra nån ström, börjar klockan å sånt gå fel ? Det sitter ju batterier i datorn som skall se till att klockan hålls väl ? Och finns det fler saker som jag missat eller kan jag glatt koppla in min split för fjorton å femti?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 13:53

Nej, det är ingen bra idé. Du bör ha datorn ansluten till nätet hela tiden, annars tar klockbatteriet slut ganska snabbt. De andra prylarna (hårddiskar, externa brännare osv) kan du ansluta till en dosa med strömbrytare, men helst inte datorn alltså.

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 15:13

Jag drar alltid ur sladden ur väggen, till min G4, efter att jag använt den. Och det har jag gjort dagligen sedan jag köpte den, vilket borde vara för 3-4 år sedan. Jag har gort detta för att minska risken att förlora den i ett eventuellt blixtnedslag.

Jag har aldrig bytt batteri på den, och jag fortsätter att dra ur kontakten, även sedan jag flyttat till lägenhet...

Så, dra du ur sladden om du tycker att det känns bäst!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 15:24

Varför inte investera i ett överspänningsskydd istället?

Ursprungligen av Mondo:

Varför inte investera i ett överspänningsskydd istället?

Finns inget överspänningsskydd till överkomligt pris som fungerar 100%

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-09 15:32

mellberg: det är din dator... du gör som du vill men jag tycker att det är väldigt dumt...

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 20:43
Ursprungligen av Ricky:

mellberg: det är din dator... du gör som du vill men jag tycker att det är väldigt dumt...

Missförstå mig inte - jag rycker inte sladden utan att först stänga av datorn ordentligt innan.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-09 16:32

Det finns INGEN som helst fara med att stänga av strömmen("dra ur sladden") om datorn redan är avstängd.

Ursprungligen av drutten:

Det finns INGEN som helst fara med att stänga av strömmen("dra ur sladden") om datorn redan är avstängd.

Det är inte tal om att det är farligt, men eftersom datorn då kör på pram-batteriet kommer det inte att räcka lika länge. Har man en powermac är det inget större problem eftersom den är så pass lättskruvad, men jag kan föreställa mig att motsvarande operation i en iMac G4 kan vara lite marigare.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-05-09 20:27
Ursprungligen av Samuel K:

Det är inte tal om att det är farligt, men eftersom datorn då kör på pram-batteriet kommer det inte att räcka lika länge. Har man en powermac är det inget större problem eftersom den är så pass lättskruvad, men jag kan föreställa mig att motsvarande operation i en iMac G4 kan vara lite marigare.

det kommer iaf att räcka längre än datorns livslängd så det kan inte vara något stort problem

• Oregistrerad
  • 2004-05-09 21:30
Ursprungligen av Samuel K:

Jag vet inte om mac-hårdvara är någon skillnad mot pc-hårdvara i detta fallet, men då pc-moderkort kan ligga i flera år utan att tappa klocka osv så tror jag inte det är annorlunda med mac-hårdvara. Dvs det är ingen som helst fara med att plugga ur datorn när man inte använder den.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-10 21:16

Men att ha en brytare på en groda blir väl samma princip som att dra ut sladden. Förutom att man har kvar jorden då, vilket bara jag ser som positivt. Och det är väl inget direkt skydd som hjälper mot just blixtnedslag förutom att dra ur kontakten då, eftersom det blir så stora och toksnabba spikar så överspänningsskyddet hinner inte med.

Jag har ju en G4 Quicksilver och den är attans lätt att öppna, och det sitter något som ser ut att vara ett batteri på moderkortet, är det det tro, eller finns det fler än ett batteri i datorn ?

1
Bevaka tråden