Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotografering rapsfält Skåne, tips mottages

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-09 13:59

Är det någon som har tittat ut , lämnat skärmen för en stund och kan tipsa mig om bra ställen att fotografera rapsfält i Skåne. Helst runt Lund,Malmö, Ystad (ej norra Skåne)
Böljande fält upp på en kulle , hus, skånelänga, pil alle osv
Tips mottages tacksamt
Något AKUT.
MVH

Givetvis ska du bege dig ut till Österlen och kika runt lite.

Finns det kullar i Skåne?

Österlen är väldigt vackert och om jag inte minns helt fel finns det ett jättefält (med en böljande kulle) i närheten av Borrby (min pappa har bott i Borrby många år).

Om du beger dig till Österlen är Ö Vemmerlöv ett hett tips säger någon över axeln på mig.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-09 14:31

Bra, mera konkreta tips, bor i Lund sedan -78 stuga i Ystad sedam -81 så flera bra tips på platser.
Rapsfält finns utanför huset i Ystad , men jag söker böljande fält med stigning och helst en skånelänga .
Ett smultronställe utöver det vanliga.
Skall kolla upp Borrby och Ö Vemmerlöv
Mvh

Senast redigerat 2004-05-09 15:32

Förra sommaren så fanns det ett underbart fält öster om Svedala.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-09 17:40

Jag var i Tirup idag och fikade. Massor med raps, pilar och skånelängor. Dessutom nära Lund!

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-09 17:55

lilla vägen mellan lund och eslöv har mycket raps, där åkte jag idag

miri, kan du inte posta någon bild sen. Tycker det är så vackert med rapsfälten i Skåne. Något som vi stackars norrbottningar inte får se alls. Vi får mest se snöhögar (fortfarande!).

Det brukar ju vara helt gult bredvid E22:an i höjd med Burlöv! Fast där kanske det inte odlar nåt i år?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-12 14:31

Flera förslag tas tacksamt emot, hittade detta fält. Idag regnar det så jag får åka ut senare
Mvh

Utanför Skabersjö hittar du detta fält:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=195250

...och jag hade faktiskt inte en aning om att Raps såg ut så där på nära håll.

Runt Härslöv, Glumslöv och Vadensjö utanför Landskrona brukar det lysa gult. Och backarna är högst i hela Skåne. Allt syns tydligt från E6.

De omskrivna "Glumslövs backar" heter egentligen "Hilleshögs dalar". Är naturreservat idag men var provbana för stridsvagnar under kriget.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-12 20:01

tack Stig för tipsen
mvh

Jag bodde tidigare i Vismarlöv utanför Klågerup. Där finns det massor av böljande rapsfält med utsikt till Lund. Lycka till.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-20 00:33

tack för all hjälp
vi har besökt flera av era förslag
resultat: gå in på www.skanephoto.com
sök på raps
mvh

Senast redigerat 2004-05-20 00:48

Direktlänk!

Finfina bilder-- och tack för att du delar med dig av dem!

Mycket fina bilder. Tror min favorit var bilden med vägen som slingrar sig och den ensamma pilen. Tack för att du lyssnar på en tjatmoster som mig och delar med dig av bilderna!

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-20 19:18
Ursprungligen av CyberPet:

Mycket fina bilder. Tror min favorit var bilden med vägen som slingrar sig och den ensamma pilen. Tack för att du lyssnar på en tjatmoster som mig och delar med dig av bilderna!

Tackar, det kommer upp flera rapsbilder, min kollega Lennart har inte redigerat sina bilder ännu. Rapsen är snart övermogen i Lundaområdet och fälten förlorar sin gula färg..
Men den riktiga pärlan, ett rapsfält utanför Landskrona vi inte till.
mvh

Ursprungligen av miri:

Är det någon som har tittat ut , lämnat skärmen för en stund och kan tipsa mig om bra ställen att fotografera rapsfält i Skåne. Helst runt Lund,Malmö, Ystad (ej norra Skåne)
Böljande fält upp på en kulle , hus, skånelänga, pil alle osv
Tips mottages tacksamt
Något AKUT.
MVH

Det är bara att åka landsvägen mellan Malmö och Falsterbo/Skanör, garanterat ett antal fotogeniska platser..

1
Bevaka tråden