Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill du se av 10.4 Tiger Server?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

- Ännu bättre Admin verktyg, lusa ner dem med inställningar istället för att gömma dem.
- Bättre FTP-server. Nu! Ett måste!
- Bättre Samba, bättre hantering av Win klienter. Inte leka NT4.
- Bättre Printserver, den ska kunna skicka med rätt inställningsfil till rätt system.
- Tillfixad förbättrad Netboot/Netinstall. Enklare att hantera. Kraftfullare.
- Hantering av bärbara klienter. Möjlighet till synkning av hemmamapp mot server.

Jag börjar så.

  • Medlem
  • 2004-05-09 18:23

Allt ovan låter bra. Särskilt en bättre ftp server där man lättare kan övervaka (kanske via något smidigt remote-app) vilka användare som är inloggade just då och vad de gör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 18:28

FTP är gammalt och skickar lösenorden i klartext. Det behövs något bättre, kanske Secure FTP eller liknande.

Ursprungligen av Mondo:

FTP är gammalt och skickar lösenorden i klartext. Det behövs något bättre, kanske Secure FTP eller liknande.

Det finns ju redan slå på ssh så är det klart.

FTP med stöd för SSL om inte annat, mängden av ftp-clienter fixar inte secure connections default tror jag.. och ska man ha en anonym ftp är de lite lönt med SSL. Men som sagt båda möjligheterna är ju bäst.

Som Mattias säger så finns de för lite inställningar, man vill kunna ställa in _allt_ inte bara de viktigaste o sen behöva hacka .conf-filer för resten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 18:54

Alla adminverktyg i Java precis som raid admin. Dom skall också vara fett mycket snabbare.

En bättre trådad afp server. Hellre skulle jag se fler instanser av den än 90 trådar.

Bättre möjligheter att administrera och övervaka via terminalen.

Möjlighet med "offline" användare. Så att man kan ha en bärbar dator med hemkatalog på servern. Den skall synkas varje gång man kommer till kontoret. Automagiskt.

Massa mer saker också. Skall bli kul att se vad dom hittar på.

/glemme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 19:04
Ursprungligen av glemme:

Möjlighet med "offline" användare. Så att man kan ha en bärbar dator med hemkatalog på servern. Den skall synkas varje gång man kommer till kontoret. Automagiskt.

Vore ju verkligen en våt dröm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-09 19:31
Ursprungligen av glemme:

AMöjlighet med "offline" användare. Så att man kan ha en bärbar dator med hemkatalog på servern. Den skall synkas varje gång man kommer till kontoret. Automagiskt.

Finns inte det redan? Ska ju finnas något som kallas "mobile account" eller "mobile users" i manualen i varje fall..

Nåja, jag skulle önska mig ett riktigt admin tool till mysql databasen som de skickar med.
Just nu får den ju enbart leva i skymundan och man måste hacka en del för att få ihop den...

Dessutom skulle jag vilja att installationen gick att slimma, just nu slänger den ju in allt (nästan som windows) och det är inte mycket man kan välja bort.
Skulle vara ubernajs om man kunde göra en strippad AppServer / DB server install på en maskin!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-10 10:07
Ursprungligen av swede:

Finns inte det redan? Ska ju finnas något som kallas "mobile account" eller "mobile users" i manualen i varje fall..

Japp, den synkar som bäst en gång. Sen är det en offlineanvändare och ingen framtida synkning att ske.. Tyvärr.

/glemme

  • Oregistrerad
  • 2004-05-10 15:12

Saknar en del funktioner i WGM.
- Disk quota måste fungera så användaren varnas när det blir fullt.
- Print quota måste förbättras väsentligt. Det finns inget vettigt sätt för vare sig Admin eller användaren att kolla status på quotan. Tar den t ex slut försvinner bara utskrifterna.
- Någon funktion med möjlighet att skicka meddelanden till enskilda användare, grupper eller klienter vid påloggning.

Sen skulle jag önska en inbyggd backupfunktion.

Ursprungligen av glemme:

Alla adminverktyg i Java precis som raid admin. Dom skall också vara fett mycket snabbare.

Java och snabb går inte väldigt bra ihop.

Har en liten enkel och blygsam önskan:
Vill gärna kuna klippa ut (Äpple + X) i findern.
Kan inte komma på ngn som helst förklaring till varför det inte finns sedan länge.

Ojojoj, fel tråd. Dehär skulle inte vara på server utan på klient, men ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-19 21:02
Ursprungligen av fredrik2:

Java och snabb går inte väldigt bra ihop.

Testa raid admin. Den är riktigt snabb för att vara java. Dessutom är den plattformsoberoende. Det är riktigt trevligt.

/glemme

Riktiga ACL's för o hantera filrättigheter. Är ju ett skämt att man bara kan ha en user/grupp på en mapp, vid lite mer komplexa situationer.

  • Medlem
  • 2004-06-29 08:44
Ursprungligen av Johan S:

Riktiga ACL's för o hantera filrättigheter. Är ju ett skämt att man bara kan ha en user/grupp på en mapp, vid lite mer komplexa situationer.

Your wish has been granted:

Unix tech

Access Control Lists (ACLs)

System administrators can dynamically assign access permissions to virtually any resource (for instance, a single file) on a user-by-user basis, rather than through UNIX groups.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 09:43

Central Adressbok!!

Möjlighet att dela ut valfritt antal adressböcker, självklart med behörigheter för vem som får läsa å skriva.

Åtkomst via Rendezvous, LDAP, HTTP...

-T

Bättre Kereberos och AD admin.

Jag har hört ett rykte från Apple...
Hantering av bärbara datorer och synkning av deras hemkataloger ska förmodligen komma i 10.4 server. Om de hinner verkar det som.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 10:48

Någon som hört mer rykten angående kommande server versionen, själv har jag inte hört ett jota?.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 11:00

Hedman > Man kan ju hoppas, det är efterlängtat.

Rykten runt serverversionen brukar vara få om ens några.
Det är några fler som är intresserade av klientversionen men jag tycker alltid att servern bjudit på fler nyheter än klientversionen speciellt 10.3.

Kan ha och göra med att jag jobbar med servern mer än jag jobbar med klientversionen.

Kanske har MS copyright på det kortkommandot? Vad vet jag.

Ja vet! Blev glad när ja läste detta igår, de verkar ju som dom snickrar på ett helt nytt filsystem. Hoppas de blir kalas!
Synd bara att de förmodligen är ett helt år tills man får prova

Jag glad blev jag med!
Och! Syncade hemmamappar för mobila användare. Tjohooo!
Inte kommer det om ett år heller.
Jag tror på uppdateriad release plan vid MWSF i Januari så säger Steve, släpps i Mars.
Hoppas jag på...

För de vill ju visa delar av 10.5 på nästa WWDC.

iof, man kan ju alltid hoppas

Så är det jag inte vill inte vänta jag menar veta av att de kommer om ett år. Orkar inte vänta.
Vill ha mobila användare nu!

- MSC-modul för Microsoft MMC

- Meny för tjänster där man kan se vilka som är aktiva och stopp/paus/restart/start

- ServerAdmin 1.0 (nuvarande känns som 0.5 beta 2)

- Möjlighet att sköta allting ifrån Serveradmin inkl lägga upp användare, hantera alla tjänster.

- Bra FTP-server med remote-webbgränssnitt á la G6FTPserver

- Bygg in Cocoa MySQL, Entropy PHP och sånt ifrån start.

Ursprungligen av Björnström:

ServerAdmin 1.0 (nuvarande känns som 0.5 beta 2)

Håller fullständigt med!

Dessutom vill jag se:

* Vettig dokumentation (som kommer MED paketet i en fin bok)
* Adminverktyg som gör det den ska göra
* Mängder med buggfixar

Helt ärligt känns det som om Apple's serverdivision är helt fristående från resten av Apple. Helt otroligt vad mycket dålig, otestad och buggig mjukvara de släppt. Följer inte ens Aqua-guidelines.

Ciryon

Jag skulle vilja se mer användarvänlig inställning för att dela gemensam Adressbook till klienterna.

- Riktigt bra hjälpmenyer á la Apple istället för á la skäggig Unix-snubbe hösten 1977

Bevaka tråden