Vet du det eller gissar du bara. För övrigt är det ju bara att känna efter. Min nuvarande kan bli varm men inte på batterisidan.
Jag vet, så jag kan ta och svara på den frågan. Litiumjonbatterier åldras snabbare ju högre temperatur de utsätts för, och dessutom ökar slitaget om batteriet är fulladdat. Det sämsta man gör är alltså att förvara ett fulladdat batteri i höga temperaturer, vilket är precis vad som händer om man kör sin laptop på nätdrift med batteriet kvar under längre perioder. Apple ska iofs ha en eloge för att de faktiskt designar sina laptops med batteritemperaturen i åtanke, men eftersom ett fulladdat batteri tar onödigt mycket skada redan vid 40° kan det ändå vara bra med lite extra försiktighet. Åtminstone tycker jag att det är värt att ta bort det om man tänker köra på nätdrift under mer än bara några dagar.
För att förlänga livet så mycket som möjligt på batteriet ska man alltså förvara det med låg laddning i låga temperaturer. Det man måste tänka på är bara att batteriet ändå laddas ur lite, och eftersom litiumjonbatterier dör när de laddas ur under 2,5 V/cell behöver man en buffert att ta av. Ungefär 40% brukar vara lämpligt. Kylskåpet är ett ganska bra förvaringsställe, men se till att skydda batteriet från väta och temperaturer under fryspunkten.