Tänk på att inte jämföra äpplen och päron bara!
MySQL är en databas som inte har något grafiskt gränssnitt och bara det gör ju att den är fruktansvärt snabb. FileMaker Pro har ett alldeles lysande grafiskt gränssnitt och det gör förstås att den är långsammare än MySQL, så vad jag menade var förstås att FileMaker är inte långsammare än andra databaser som har ett grafiskt gränssnitt (tex 4D, Access) osv.
Sedan säger ryktet att FM 7 inte är optimerad, utan helt ombyggd, man har tagit en existernade databas och "häktat på" FM lysande GUI och viss bakåtkompabilitet. Ryktet säger vidare att den databasen man utgick från är ingen annan än MySQL. Huruvida detta är sant eller inte vet jag inte. Vad man kan konstatera i FM 7 är i alla fall att alla de begränsningar för datamängder, databasfilens storlek och mängden data man kan få in i olika typer av fält har ökat, i vissa fall med hundra tusen gånger. Ett textfält i FM 6 kan rymma 64 kb, i FM 7, 2Gb! Containerfält som numera kan innehålla vilken filtyp som helst (inte bara bild, ljud eller film som i FM 6) kan rymma 4Gb. En databasfil kan ta upp 8T.
Det finns människor i Sverige som har byggt databaser i FM med miljoner poster i och analyserar loggfiler från telefonväxlar med dessa databaser och kollar att rätt operatör använts för deras kunder. Så det går ju bevisligen. Har varit på seminarium om detta nämligen men har inte mina anteckningar från det tillgängliga nu.