Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X på PC?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som testat denna? http://pearpc.sourceforge.net/about.html

• Oregistrerad
  • 2004-05-10 22:17

hyfsade limits...
Limits

Due to the nature of emulation, PearPC is quite slow (the client will run about 500 times slower than the host). Note that only the CPU is that slow, the speed of the emulated hardware doesn't suffer that much from the emulation; e.g. the speed of simulated harddrive/CDROM is quite good, especially when using the busmaster interface. This situation is better if you can use the JITC (about 40 times slower) but still not ready for productive use.

Because the author has only access to little endian machine, PearPC will most likely only run on little endian architectures due to some stupid assumptions in the code. This shouldn't be hard to fix, the author would fix this himself if he had big endian hardware (Hint: You should donate big endian hardware to the author if you want this to be fixed!)

Because of some equally stupid reasons PearPC will only run on 32-bit architectures. Yes, this also shouldn't be hard to fix.

A lot of unimplementated features are currently critical (i.e. will abort PearPC).

Timings are very unaccurate. This will be fixed in later versions.

No idle sleep (PearPC will consume cpu resources although the client is idle).

PearPC lacks a save/restore emulator-state feature.

No Altivec support but planned.

• Medlem
  • 2004-05-10 22:44

Spännande. Det är faktiskt den första PPC-emulation jag sett.

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-10 22:49

Lyckas de nu bara förbättra prestandan typ 100 gånger så kan man ju nästan börja fundera på att eventuellt kanske använda den bara för kul.

Jag ska göra :D!!

Jag ser det nog inte som något hot direkt, tror det är näst intill omöjligt att få motsvarende prestanda genom emulering.
Men det är helt klart ett coolt projekt, utan tvekan!

Så lägligt, antar att ni förstår att jag måste prova detta nu.

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 15:10

har redan tankar, och väntar bara på att få sluta jobebt så man kan springa hem o leka måste damma av en av peezee maskinerna först.. ql ql.. länge sen jag meckade dator

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 15:25

Om det är någon som får det at tfunka att boota om efter att ma ninstallerat så skriv gärna i detalj hur ni gjorde...
Efter vad jag förstått så är det hyfsat enkelt att installera, men svårare att få det at tboota som det skall...
(Enligt någon postkedja jag såg någonstans efter att ha varit länkad någonstansifrån... Bra referens va )

• Medlem
  • 2004-05-14 15:31

Om deras uppgifter stämmer så skulle jag få en PPC på runt 3,4Mhz. Känns inte direkt lönt att prova.

• Medlem
  • 2004-05-28 03:19
Ursprungligen av stfm:

Om deras uppgifter stämmer så skulle jag få en PPC på runt 3,4Mhz. Känns inte direkt lönt att prova.

Jaha, nu har jag testat. Visst fan funkar det, och det funkar prickfritt. Jag kan tänka mig att den är lika "snabb" som en 100Mhz PPC ungefär. Helt oanvändbar i detta skick mao... men lite roligt är det ju. Jag kör på en P4 M 1.7Ghz, så lite snabbare än beräknat är det.

Det är ju snabbare än apple III ju

En 3,4 Mhz PPC är ju klart snabbare än en 6502a, den processor som Apple II hade, eller en Z80 @ 1 Mhz. Inte bara p.g.a klockfrekvensen utan hela konstruktionen. Även om del på 99mac struntar i processorns konstruktion.;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 10:38

Vart kan en 3.2 ghz med 2 gb ram hamna då?

• Medlem
  • 2004-05-28 11:28
Ursprungligen av uncontrolled:

Vart kan en 3.2 ghz med 2 gb ram hamna då?

Möjligen är den långsammare faktiskt. Den mobila processorn är tydligen snabbare på det här, pga av bättre cache.

Frågan är ju varför man vill sitta med emulerat OSX på ~100MHz. Så illa är ju inte windows alt. linux

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 11:07
Ursprungligen av Ductic:

Frågan är ju varför man vill sitta med emulerat OSX på ~100MHz. Så illa är ju inte windows alt. linux

För att det går gissar jag

• Medlem
  • 2004-05-28 11:33
Ursprungligen av Ductic:

Nej, den här emulatorn använder man verkligen inte till något vettigt. Vad jag menar med 100Hmz är alltså hur jag misstänker att en typ 601:a skulle köra OS X... det funkar, varken mer eller mindre.

Emulatorn är skitbra för folk som inte har en Mac men vill se hur OS X ser ut och fungerar IRL. Gissar på att den kommer att bli snabbare med tiden...

• Medlem
  • 2004-05-28 12:38
Ursprungligen av whoami:

Emulatorn är skitbra för folk som inte har en Mac men vill se hur OS X ser ut och fungerar IRL. Gissar på att den kommer att bli snabbare med tiden...

Jag håller med, även om det är en ganska begränsad publik som verkligen går igenom den lite knepiga installatonsprocessen. Om det kommer bli snabbare eller inte vet jag inte... Själva "processorn" är nog ungefär så snabb som den blir. Fast jag vet inte. Lite skoj är det i vilket fall.

Att någon visar ATT det går är ju jättebra. Får detta lite mer uppmärksamhet och resurser så borde det väl kunna bli lika bra som VPC är på en Mac.

Som det är nu så är väl proukten inget att använda rent praktiskt, men det visar ju på framtida möjligheter.
Lite skrämmande att se OSX i ett XP-fönster bara...

• Oregistrerad
  • 2004-05-28 13:35

hemskt...

1
Bevaka tråden