Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport/Radio LAN

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-09-18 23:24

Jag har bredband via radio LAN, (har också en airport i mitt hus utöver detta), på mitt hus sitter en parabol som kommunicerar med en sändare på ett vattentorn, sen har jag också en rundstrålande antenn som skickar signalen vidare till andra användare. Sändaren är ett Lucent kort liknande det i Airport basestation. Jag kan se Lucent sändaren i min airport setup, (en Tibook med airport kort) men jag kan ej koppla upp mej direkt mot den antennen. Kan jag få detta att fungera, alltså att med ett airport kort koppla upp mej mot radio LAN antennen. Eller funkar ett airport kort bara mot en airport basestation?

Det låter som om det är 802.11b eftersom du kan se den i din AP manager.
Orinoco (Wavelan) har flera lösningar för att koppla ihop två nätverk trådlöst.
Om det sitter en AP-1000 Access Point i ditt hus med 2 kort så kan det ena kortet brygga ditt nät till ett annat nät och det andra kortet ger dig trådlös access till näten. Basen bryggar också till ett trådnät.
För att du ser den är det inte säkert att du får använda den.
Med största sannolikhet har de begränsat användarna till MAC-adresserna.
I övrigt så fungerar Airport korten alldeles utmärkt med andra basar än Airport.
Själv har jag 2 Wavelans som funkar bra. Tyvärr går de inte att konfigurera med AP Manager men jag använder VPC och Orinocos eget program.

Eftersom vi diskuterar just Airport ihop med Lucents rundstrålande antenn så kan jag ta upp mit problem då. Hemma hos mina föräldrar har det satts upp en mast med rundstrålande huvud. På varje hus sitter riktade antenner mot denna stora mast. I PC:n (i detta fallet är det en PC) så sitter det ett vanligt Orinoco PC-card 802.11b.
Jag testade med min iBook med airport mot denna masten men den visar sig inte alls, får ingen signal alls. Testar jag med en PB G4 och sätter i PC:ns PC-card i den (använder då den riktade antennen på taket mot masten) och installerar drivrutiner så fungerar det inte heller! Jag blir snart desperat, har testat det mesta tycker jag. Vad kan det vara för fel tror ni?
I detta fall borde det ju inte ha med Mac-adresser att göra eftersom man inte ens SER basstationen uppe i masten.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-19 22:14

Jag fick just igång mitt!! Jag hade inte valt Airport istället för "built in Ethernet " i TCP-IP kontrollpanelen. (skäms..)
Annars använder jag location managern för att byta mellan airporten och vanliga nätverket, så jag tänkte inte på det. Så nu funkar det, utom rakt under antennen där jag inte får nån signal. Men jag kan ju inte komma in med Airport utility och ändra några inställningar.
Men hur är det med frekvenser, i airport basestation kan man ju ställa in kanal 1-13, känner kortet i Tibooken av frekvensen själv?

Jag testade med min iBook med airport mot denna masten men den visar sig inte alls, får ingen signal alls.

Testa att välja "tillåt anslutning till slutet nätverk" i Airport inställningarna. Skriv där in namnet på nätverket, t ex "homerun".

Precis så gör man nämligen med Telia Homerun när man inte hittar någon Airport signal...

  • Oregistrerad
  • 2001-09-19 22:31

Har gått runt lite med min Tibook, har kanonsignal utomhus, men så fort det kommer en vägg mellan antennen och Tibooken så blir signalen väldigt svag (1 prick på skalan) och försvinner ibland. Får nog köra Airport inomhus och antennen på taket i hängmattan (nästa säsong).

1
Bevaka tråden