Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portable Playstation konkurrerar ut iPod?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:39

Playstation 2 menade jag så klart

Jag tycker Nintendo's Gameboy DS verkar vara mycket mer intressant faktiskt. Tror inte den här PSP-maskinen kommer konkurrera ut iPod alls...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 22:47

jag tycker det är en cool idé men man får inte glömma att spelen kostar en massa pengar. Även om själva enheten kanske hamnar i ipods prisklass så lär ju inte slutpriset hamna där.

jag tror även att enheten är för stor. många i min klass tycker att min ipod är alldeles för stor. jag tycker dock den är fin och lagom stor (lite klumpig i jeansfickan ibland kanske)

den här spelkonsollen är inte något man kan ha med sig överallt då den är lite för klumpig. därför tror jag inte att den kommer att konkurerra med ipod direkt.... dock tror jag den kommer sälja kraftigt bland 12åringar till jul

sen går det inte att bortse från att ipod är alltid ipod. apple var först med att lansera en vit, snygg statuspryl med stor hårddisk. det var inte många som trodde att det skulle bli succé, men ojojoj!! ipod är originalet och inbringar fortfarande en del blickar.

jag kommer att behålla min ipod och inte köpa nån spelkonsoll!
Nokias fina speltelefon Ngage med mp3 blev ju ingen höjdare till exempel

Ursprungligen av mandarinjohan:

Nokias fina speltelefon Ngage med mp3 blev ju ingen höjdare till exempel

Vilket kanske berodde på att Nokia inte direkt hade någon erfarenhet av spelmarknaden och att spelen endast kunde bytas genom att ta ut batteriet ?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 23:01
Ursprungligen av Errol Garner:

Vilket kanske berodde på att Nokia inte direkt hade någon erfarenhet av spelmarknaden och att spelen endast kunde bytas genom att ta ut batteriet ?

...och att den var ful...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 23:30

är inte CDn ett Philips-påhitt?

Ursprungligen av Roger Åberg:

är inte CDn ett Philips-påhitt?

Philips och Sony står ju som huvudsakliga upphovsmän bakom både CD och DVD som bygger på många Philips patent och innovationer (Laserdisc bl.a) Sony var dock mer drivande vad gällde DVD formatet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 23:34

Kul grej, men också (vilket flera andra redan nämnt) en helt annan sak än iPod, och med en annan målgrupp. Det är möjligt att Apple lanserar en ny typ av iPod, men det kommer säkerligen inte att vara en spelmaskin utan snarare en kommunikationsmaskin. Vad kommer Sonys nya apparat att kosta i Sverige? Den blir inte så billig väl?

någon som hittat en game-play film än ?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-05-11 23:58

jaja... Nintendo DS har fått TO skjermer... se video fra lanseringen her http://www.itavisen.no/art/1303494.html?PHPSESSID=a2b40899f0395d23e92fda1cc9c77119

hør på alle nerdene som hyler og skriker ... det er jo mer hallelujastemning enn på Steve`s taler...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-11 23:58

Jag tänker köpa en i alla fall.

Nintendo DS kommer att krossa Sony PSP på spelsidan. Och iPod krossar den på musik sidan. osv..

Hur som helst tror jag att det kommer att säljas betydligt färre Sony PSP än vad Sony tänkt sig.

Ursprungligen av Chaosstar:

Nintendo DS kommer att krossa Sony PSP på spelsidan. Och iPod krossar den på musik sidan. osv..

Hur som helst tror jag att det kommer att säljas betydligt färre Sony PSP än vad Sony tänkt sig.

Succen beror till stor del på priset ( spelen lär ju definitivt bli billigare än Nintendos ) och om Sony integrerar den på ett bra sätt med PS2 PSX och kommande PS3.

Ursprungligen av Errol Garner:

Succen beror till stor del på priset ( spelen lär ju definitivt bli billigare än Nintendos ) och om Sony integrerar den på ett bra sätt med PS2 PSX och kommande PS3.

Sony har nog råd att göra en "Xbox" av PSP'n, dvs sälja den med förlust, bara för att konkurrera ut Nintendo.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 00:26
Ursprungligen av Chaosstar:

Nintendo DS kommer att krossa Sony PSP på spelsidan.

Say What?

Ursprungligen av DaPhox:

Say What?

Nintendo DS kommer att krossa Sony PSP på spelsidan:

Varför?

  • Betydligt fler speltillverkare har sagt att de har spel under utveckling till Nintendo DS än till SPS.

  • Nintendo DS hyllas av flera av de största spelföretagen för att vara den mest intressanta spelmaskinen på länge. Alla vill utveckla till den.

-Vilka spel som släpps är oerhört viktigt för att maskinen ska sälja bra.

  • Nintendo DS kommer att kosta betydligt mindre än PSP.

  • Nintendo DS går att spela online via trådlösa nätverk.

  • Nintendo DS går at spela mot sina kompisar (16st) via Bluetoth.

  • Nintendo DS vart kraftfullare än vad folk trott den ligger någonstans mellan Nintendo 64 och GameCube grafikmässigt.

  • Nintendo DS har dubbla skärmar. Båda klara 3d och 2d. En går att använda som Touchscreen också.

Tänk också på att designen på Nintendo DS inte är helt slutgiltig. Nintendo har sagt att den kommer at se lite annorlunda ut då den släpps 4 kvartalet i år.

Men för att återknyta till tråden.
Jag tror att SPS faktiskt kommer att konkurrera mer med t.ex. iPod än med Nintendo DS.
Och jag tror att Sony kommer att sälja färre PSP än vad de räknat med.

jag har läst på en annan sida, att priset skulle hamna nånstans på 2800 kr (i japan)
kommer inte ihåg exakt och orkar inte kolla upp källan nu inatt... men jag kan leta reda på den tills imorgon... (sen om den är pålitlig är ju också en annan 5:a)

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 00:23

Jag tror den kommer bli en hit. Den är mycket snyggare än Nintendos nya med dubbla skärmar och jag tror att den spelindelning som råder nuäven kommer att gälla för dessa plattformar. Nintendo kör på sina pokemon, zelda och andra barnspel medans sony tar den vuxnare delen.
Det är ingen ipod konkurrent då den mest är tänkt till spel och inte musiklyssnande. Vem tar med sig en psp på löpturen om man kan välja en ipod mini eller nån annan smidig minispelare.
Spelvariationen och utseendet är mycket viktigt. Det var det som Nokia totalmisslyckades med och som sony kan.
Jag tror denna produkt kommer ta över den portabla spelmarknaden såsom playstation tog över konsollmarknaden.
Men vänta bara nått halvår så kommer nog MS med nått liknande, fast kraftfullare, större och tyngre och försöker prisdumpa och ta över denna marknad också.

/Johan

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-12 00:41

Kool! Fast Ipod-konkurrent...nja. Snarare en N-gage konkurrent - målgruppsmässigt iaf - tror jag. Även om det inte är samma produkt riktigt...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 01:33

Nintendo DS är en spelmaskin som vanligt ska sony krångla in en massa multifunktioner. Man köper en spelkonsol för att spela på, man köper en dvd spelare för att se på film på, man köper en cd spelar och mp3 spelare att spela musik på. Jag är ingen konservativ människa men tycker att det här ihopbakandet av 30 produkter i en känns lite billigt o utan klass. Typ tv med video, dubbelvideo eller pirat gameboy kasetter med 150 spel på en.

Även om sony säljer 30 milioner psp maskiner o nintendo 50 000 DS maskiner kommer dom aldrig göra bättre spel med den rätta känslan än nintendo. Antagligen därför dom alltid måste göra coctail konsoler.

/Erik

Ursprungligen av Erran:

Nintendo DS är en spelmaskin som vanligt ska sony krångla in en massa multifunktioner. Man köper en spelkonsol för att spela på, man köper en dvd spelare för att se på film på, man köper en cd spelar och mp3 spelare att spela musik på. Jag är ingen konservativ människa men tycker att det här ihopbakandet av 30 produkter i en känns lite billigt o utan klass. Typ tv med video, dubbelvideo eller pirat gameboy kasetter med 150 spel på en.

Även om sony säljer 30 milioner psp maskiner o nintendo 50 000 DS maskiner kommer dom aldrig göra bättre spel med den rätta känslan än nintendo. Antagligen därför dom alltid måste göra coctail konsoler.

/Erik

Nostalgi och konservatism går ju ofta hand i hand. Spelkänslan tycker jag varierar rätt kraftigt mellan olika spel på dom olika konsolerna.
Nintendo är duktiga på spel men rätt värdelösa på mycket annat Gamecube blev ju en fenomenal flopp sett till förväntningarna på grund av deras ovilja att inse att marknaden förändrats och till viss del sprungit ifrån Nintendo.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-05-12 01:54

N-Gage kan ju gå och lägga sig i nått hörn och ruttna iaf

Ursprungligen av oskich:

N-Gage kan ju gå och lägga sig i nått hörn och ruttna iaf

Skoja inte, snart kommer nog Nokia att GE bort dessa skrällen.
Rolig sajt om eländet: http://www.sidetalkin.com/. (Till och med lite Macintouch i sista bilden på första sidan.)

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-12 06:14

Om PSP:n ska bli en konkurrent till iPoden måste man ju kunna roligare spel än Parachute och Solitaire, vilka dessutom skickas med gratis (!) till iPoden. Och jag tvivlar starkt på att PSP:n har Music Quiz. Nej, iPoden är den bästa bärbara spelmaskinen på marknaden.

Dessutom har den en inbyggd hårddisk, som man kan fylla med musik man kan lyssna på under tiden.

  • Medlem
  • 2004-05-12 13:22
Ursprungligen av skamuel:

Om PSP:n ska bli en konkurrent till iPoden måste man ju kunna roligare spel än Parachute och Solitaire, vilka dessutom skickas med gratis (!) till iPoden. Och jag tvivlar starkt på att PSP:n har Music Quiz. Nej, iPoden är den bästa bärbara spelmaskinen på marknaden.

Dessutom har den en inbyggd hårddisk, som man kan fylla med musik man kan lyssna på under tiden.

jag tror nog iofs att det kommer hostas upp roligare spel an parachute och solitaire till PSP, och music quiz ar kul i ungefar 10 min. Jag tycker knappast ipod ar nagon spelmaskin och game boy advance slar val anda ipoden pa den fronten?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-05-12 14:05
Ursprungligen av Darko:

jag tror nog iofs att det kommer hostas upp roligare spel an parachute och solitaire till PSP, och music quiz ar kul i ungefar 10 min. Jag tycker knappast ipod ar nagon spelmaskin och game boy advance slar val anda ipoden pa den fronten?

Ursäkta, borde skrivit IRONI i fetstil...

Tyckte jämförelsen mellan iPod och PSP var lite väl långsökt, därav mitt inlägg! Vilket de flesta verkar anse, eftersom tråden blivit en jämförelse mellan PSP och Nintendo DS istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:44
Ursprungligen av skamuel:

Tyckte jämförelsen mellan iPod och PSP var lite väl långsökt, därav mitt inlägg! Vilket de flesta verkar anse, eftersom tråden blivit en jämförelse mellan PSP och Nintendo DS istället.

Word. Har man ett så här brett perspektiv på konkurrensen är ju att allt med hörlurar som går att lyfta med en hand potentiella 'iPod-dödare'.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 07:41

Om Sony skall ha en chans på musik sidan måste företaget göra det möjligt att byta musik med sina kompisar (MC tog inte död på skivindustrin som man trodde...). OM Sony möjliggör det kan iPod få häftig konkurrens. OM Apple inte får ut sin "Music Store" internationellt kan det ge Sony en möjlighet att hinna före.

Kombiprylar tror jag inte på. Det finns väl egentligen bara en som slagit stort. PCn.

PSPn är helt klart intressant - frågan är väl hur väl den fungerar i verkligheten. Jag skulle kunna tänka mig att det "fungerar" att titta på film på den - MEN - det måste vara enkelt att föra över filmer till den för att titta på dem. Och, som det verkar så måste man använda ett speciellt format på CD-skivor - som antagligen måste köpas - alltså hög adaptionströskel!

och att behöva köpa till flash-kort för att lyssna på sina "mp3or" - nah...

Men - det är nog inte fel av apple att diversifiera sitt iPod-sortiment...nu har dom en mini och en "original" som fyller...50%?...av folks behov...det gäller att ta fram produkter som tillfredställer fler. Hade ex. P900 haft stöd för större flash-kort hade jag ansett att det hade varit den idealiska "companion" telefon, spel, mp3, kalender, adressbok etc

folk kommer inte vilja bära omkring på en tfn, en ipod och en PSP...och en laptop. idag kör jag telefon och laptop - tillfredställer alla mina behov. fast det är lite bökigt att jogga med musik...därför joggar jag inte

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 09:23

En förmodad värre iPod-killer från japanerna lanserades också i dagarna: Sony Vaio Pocket. Med 20GB HD, färgskärm och en till synes vass touchwheel-konkurrent så verkar den kunna bli rätt intressant. Vågar man hoppas på/frukta att den har Music Quiz?

Bevaka tråden